دنیای راز آلود غار ده شیخ با 135 میلیون سال قدمت

دنیای راز آلود غار ده شیخ با 135 میلیون سال قدمت


منبع: نمناک

176

1398/7/2

09:45


غار ده شیخ از زیباترین غار های ایران در شهر یاسوج در استان کهگیلویه و بویر احمد است که کارشناسان وغارنوردان به آن لقب غارعلی صدر 2 را داده اند.

دنیای راز آلود غار ده شیخ با 135 میلیون سال قدمت

غار ده شیخ در دنا با جاذبه های گردشگری اسرارآمیز

ده شیخ یکی از بی بدیل ترین شگفتی ها و خلقت های خدادادی است که فقط باید از نزدیک آن را نظاره گر شد و به قدرت خداوند یکتا پی برد. این غار زیبا که به " علی صدر 2" معروف است در 51 کیلومتری شهر یاسوج در استان کهگیلویه و بویر احمد واقع است. کارشناسان و محققان پیش بینی کرده اند که در سال های آینده این غار یکی از غارهای آهکی گردش پذیر ایران و یا حتی دنیا تبدیل می شود. برای آشنایی بیشتر با این غار ما را در بخش گردشگری نمناک همراهی کنید.

غار ده شیخ در کجا قرار دارد ؟

غار ده شیخ که در 2 کیلومتری روستای ده شیخ و در 51 کیلومتری شهر یاسوج و 35 کیلومتری شهر سی سخت واقع است. برای اینکه به این جاذبه گردشگری شگفت انگیز دسترسی پیدا کنید ابتدا باید به شهر یاسوج سفر کرده.

 بعد از طی کردن مسافتی تقریباً 45 کیلومتری به بخش پاتاوه شهرستان دنا برسید و بعد از عبور کردن از مناظر تاریخی و طبیعی پل پاتاوه به دنیای راز آلود و غار ناشناخته ایران می رسید غاری که کارشناسان و غارنوردان لقب " علی صدر 2" به آن دادند.

غار ده شیخ

دمای غار ده شیخ یاسوج

قدمت غار ده شیخ:

قدمت این غار به 135 میلیون سال پیش می رسد. این غار کاملا طبیعی می باشد که شکل گیری آن را به دوره دوم زمین شناسی متعلق می دانند. استخوان ها و سفال هایی که در این قاره 135 میلیون ساله کشف شده است نشان از آن دارد که برخی از انسانها در مقطعی از تاریخ این غار شگفت انگیز را برای زندگی کردن برگزیدند.

البته ناگفته نماند هنوز قدمت این سفال ها به درستی تعیین شده ولی کارشناسان قدمت آن ها را به پیش از ظهور اسلام نسبت دادند. از آنجایی که هیچ گونه نقاشی و خطی روی دیواره های غار وجود ندارد مشخص می کند که این مکان درطول قرن ها ناشناخته و دست نخورده باقی مانده است. غار ده شیخ یکی از حدود 600 غار شناسایی شده در کشور است و به لحاظ وسعت و عمق تاکنون رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

وجه تسمیه غار ده شیخ :

قرارگیری در بالادست روستایی به همین نام وجه تسمیه غار ده شیخ است. جالب است بدانید در طول قرن های متمادی این غار به شکل ناشناخته ای باقی مانده بود تا وقتی که چند سال قبل از طرف بعضی افراد محلی در روستای ده شیخ پاتاوه کشف شد و تا به امروز به وسیله غارشناسان و محققان سه مرحله اکتشاف در این غار صورت گرفته است.

دهانه غار

دهانه غار ده شیخ

دنیای اسرار آمیز غار ده شیخ شگفت انگیز ترین جاذبه یاسوج

ورودی های زیبای غار ده شیخ:

بعد از این که کوه را پشت سر گذاشتید وبه دهنه غار شگفت انگیز می رسید. دهانه این غار در ارتفاع 1670 متری از سطح دریا واقع شده و بسیار تنگ و باریک است، به طوری که باید مسیر ابتدای غار را که در حدود 5 تا 6 متر را به صورت نشسته طی نمود تا به ورودی هایی در ارتفاع 25 تا 20 متر برسید. دهانه غار ده شیخ درست روبه روی قله قاش مستان، دنا قرار گرفته است.

ورودی های غار یکی از حیرت انگیزترین احساسات را برای شما رقم می زند که با قدم زدن در فضایی اسرار آمیز با ستون های زیبای طبیعی و قندیل های آویزان می توانید تجربه کنید.

زیبایی و جلای خاص غار با ریزش قطرات آب از قندیل ها تکمیل می شود به گفته کارشناسان ریزش آب نشان از این دارد که قندیل ها در حال رشد بوده و فضای زنده ای در این غار حاکم است چرا که در طول قرن های متمادی رشد کرده و همچنان با این روند پیش میرود.

دهانه ورودی غار

غار آهکی ده شیخ

هفت دالان رازآلود غار ده شیخ:

به هر سمتی از این غار اسرار آمیز که نظاره گر می شوید دالان هایی را مشاهده می کنید که گویی قرار است شما را به سرزمین راز آلود دیگری وصل کند. در طول زمان بر اثر حرکت چرخشی در داخل حفره های غار هفت دالان پدیدار شده است که ارتفاع برخی از آن به 7 متر هم رسیده است.

در برخی از دالان های غار ده شیخ نیز حشرات، پرندگان و جانوران زیادی به ویژه خفاش، موش و انواع بندپایان از جمله حشرات، عنکبوت، صد پا و سوسک پیدا می شود. حوضچه های بزرگ و کوچک آبی این غار، گفت:به شکلی حیرت آور توسط دالان های باریک به هم متصل می شوند.

هوای غارده شیخ :

یکی دیگر از ویژگی های شگفت انگیز این غار سرد بودن هوای آن در تابستان و گرم بودن آن در زمستان می باشد. چنانچه در بخش گردشگری نمناک گفته ایم انبوه درختان و جنگل های زیبای بلوط، بشار زیبا و خروشان و دره های عمیق بکر و دست نخورده در پیرامون غار بر عظمت و زیبایی این پدیده شگفت طبیعی افزوده است.

غار آهکی دهشیخ

جاذبه های غار ده شیخ

ظرفیت های گردشگری غار ده شیخ :

پروژه احداث جاده دسترسی به غار، رستوران، آلاچیق و سکوی نشیمن توسط سرمایه گذار بخش خصوصی در حال اجرا است و مورد توجه و علاقه طبیعت گردان نیز قرار گرفته است. این غار 7 تالار اصلی و شش ورودی و خروجی دارد که با پناهگاه های صخره ای استتار شده و در حال حاضر از ورودی شرقی غار استفاده می شود.

با ورود به این غار ، سرزمینی پر از جلوه های بی نظیر پیش روی شماست که در انتظار کشف شدن از طرف یک انسان بوده است. نکته جالبی که در اینجا وجود دارد این است که نمی دانید تا کجا ادامه دهید و چه چیزی درانتظار شماست و این اتفاق پر رمز و راز بر هیجان سفر شما می افزاید.زیبایی ها و شگفتی های این غار را نمی توان به خوبی وصف کرد بنابراین در توصیف این غار هرچقدر بگوییم کم گفته ایم چرا که باید فقط آن را ازنزدیک تماشا کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو