فوت و فن اصلی مراقبت از گلها و گیاهان آپارتمانی

فوت و فن اصلی مراقبت از گلها و گیاهان آپارتمانی


منبع: نمناک

1,814

1398/7/2

12:03


برای پرورش گلهای آپارتمانی زینتی اول از همه باید شرایط نگهداری آن ها را فراهم کنیم که نور و دما از مهم ترین آن ها هستند.

فوت و فن اصلی مراقبت از گلها و گیاهان آپارتمانی

رازهای مراقبت ؛ پرورش و نگهداری گیاهان زینتی و گلهای آپارتمانی

گیاهان داخل ساختمانی، رنگ، بافت و گرمایی را به خانه اضافه می کنند ؛ آن ها اجازه دسترسی سالانه به باغبانی را می دهند و حتی می توانند کیفیت هوا را بهبود بخشند.رشد بسیاری از گیاهان داخل ساختمانی آسان است، اما باید به آن ها توجه مناسبی داده شود تا رشد کنند.از آنجایی که گیاهان شما احتمالا در یک گلخانه رشدشان را آغاز کرده بودند - که در شرایط ایدهآل بوده است انتقالشان به خانه تان کمی مراقبت می خواهد.

آبیاری و روشنایی و نوردهی مناسب مهم ترین اجزای مراقبت از گیاهان در فضای داخلی هستند، اما رطوبت و دما نیز نقشی در این زمینه ایفا می کنند ، ترفندش این است که سعی کنید از آب و هوایی که گیاه از آن می آید، تقلید کنید و مشابه آن را شبیه سازی کنید.

گیاهان گرمسیری در محیط های گرم و مرطوب رشد می کنند، در حالی که گیاهان کاکتوسی و گیاهان آبدار، آب و هوای گرم و خشک را ترجیح می دهند. البته، خانه شما نمی تواند همه چیز را برای همه گیاهان تامین کند، اما شما می توانید نوع مناسبی از گیاهانی را برای خانه تان انتخاب کنید که بتوانید محیط مناسب را برایش ترتیب دهید و با چند ترفند می توانید دوستان سبز خود را قانع کنید که در محیط ایده آل خود زندگی می کنند.

 با استفاده از تجهیزات مناسب، رشد گیاهان زیبا آسان می شود!

به این موارد نیاز داریم:

گلدان، خاک و کودهای شیمیایی، به اضافه چراغ های بزرگ برای آوردن انرژی سبز خورشید در داخل خانه. 

حالا، بیایید رشدشان دهیم! 

انتخاب گیاه و گلهای آپارتمانی زینتی :

اولین چیزی که هنگام انتخاب یک گیاه آپارتمانی باید در نظر بگیرید این است که می خواهید آن را در کجا بگذارید. سپس با الزامات گیاه مطابقت دهید و نور را راه اندازی کنید.آیا شما یک نقطه بزرگ در یک پنجره آفتابی دارید و یا یک فضای کوچک با نور ملایم دارید؟ 

سپس از خود بپرسید آیا به دنبال گیاهی با برگ های سبز زیبا هستید و یا گیاه گلدار را ترجیح می دهید.برخی از گیاهان آپارتمانی گیاهان گلدار فصلی هستند، در حالی که برخی دیگر سال به سال شکوفه خواهند داد.

 سومین نکته این است که چقدر می توانید زمان صرف یک گیاه کنید.یک گیاه گندمی تقریباً هر مقدار مراقبت (یا بی توجهی) را در بر می گیرد، در حالی که یک ارکیده نیازمند توجه مهرآمیز و دوست داشتنی است.

گلهای آپارتمانی زینتی

چگونگی پرورش و نگهداری گلهای آپارتمانی زینتی

آب مناسب گلهای آپارتمانی زینتی :

خاک گلدان باید مرطوب نگه داشته شود، اما خیس نشود البته چنانچه در نمناک توضیح میدهیم ، همیشه استثنا وجود دارد - گیاهان آبدار و دیگر گیاهان ضخیم وقتی که خاکشان بین آبیاری خشک می شود، برایشان بهترین است.

اگر خاک بیش از حد خشک یا مرطوب نگه داشته شود، ریشه های گیاه شروع به مردن خواهد کرد که می تواند منجر به رشد ناکافی و یا حتی مرگ گیاه شود.روش های متعددی برای تعیین زمان وجود دارد، که چه زمانی یک گیاه به آب نیاز دارد.

اگر خاک گلدان بی رنگ و یا ترک دار شود، احتمالاً زمان آن است که آبیاری شود. گیاه خود را بردارید و بعد از آبیاری اش وزن اش را اندازه گیری کنید.

بعد از چند بار، می توانید تشخیص دهید که چه زمانی گیاه نیاز به آبیاری دارد. البته، شما همیشه می توانید انگشتتان را در خاک نگه دارید، تا مشخص کنید که چقدر زیر سطح خاک مرطوب است.

 برای گیاهان بزرگ، یک کنتور هوشمند دستی ممکن است بهترین روش شما برای تعیین میزان حضور آب در اطراف جرم ریشه گیاه باشد.

کم آبی گلهای آپارتمانی زینتی :

اجازه ندهید که گیاهان به نقطه ای برسند که در آن پژمرده شوند و یا خاک از لبه ظرف بیرون بریزد.این نشانه ها حاکی از کمبود آب هستند و در این نقطه گیاه به شدت استرس زده می شود و ریشه هایش آسیب می بینند. 

علائم کم آبی:عبارتند از:

_رشد آهسته برگ

_برگ های نیمه شفاف

_ریختن زودرس گل ها و برگ ها

_لبه های قهوه ای، زرد یا کج شده برگ ها 

شوریچ بوردی یک آبرسان اتوماتیک موثر برای گیاهان است.این نه تنها برای آبیاری گیاهان مفید است، بلکه یک وسیله تزئینی زیبا هم می باشد.می خواهید به تعطیلات بروید؟ نمی توانید به درستی به گیاهانتان آب بدهید؟ به سادگی آب را پر کنید و مطمئن می شوید که گیاه شما برای بیش از چهار روز کاملاً آبیاری خواهد شد. 

آبیاری زیادی به گلهای آپارتمانی زینتی :

آب بیش از حد به اندازه آبیاری خیلی کم مضر است. در پاسخ به سوال شما کاربران از بخش نکات باغبانی در نمناک باید بگوییم که نیروهای آبیاری مداوم از خاک هوا را تخلیه می کنند و در را برای کشت باکتری ها و قارچ برای حرکت باز می کنند. آبیاری زیادی قاتل شماره یک است.

علائم پر آبی، عبارتند از:

_قارچ و یا کپک روی سطح خاک

_ریشه های قهوه ای نرم (شاید بوی زننده) در ته گلدان

_آب ایستادن در کف ظرف

_برگ هایی با لکه های قهوه ای پوسیده

آبیاری زیادی

گلهای آپارتمانی زینتی چگونه خراب می شوند؟

گیاهان آپارتمانی زینتی گلدار:

آب دادن با توجه به نیاز و تقاضای گیاه:

برخی گیاهان هستند که نیاز به آب بیشتر و برخی دیگر نیاز به آب کمتری دارند.

در ادامه مقاله چند مورد از گیاهانی که نیاز به آب بیشتری دارند را آورده ایم:

_گیاهان گلدار

_گیاهانی که در گلدان های رسی هستند

_گیاهانی که در گلدان های کوچک رشد می کنند

فعال کردن گیاهان در حال رشد: 

  • گیاهان واقع در نور مستقیم خورشید
  • گیاهان با برگهای بزرگ یا برگ های نازک
  • گیاهانی که بومی مناطق مرطوب هستند
  • گیاه اخیراً جا به جا شده
  • گیاهانی که در رطوبت بالا رشد می کنند
  • گیاهانی که در یک اتاق خنک واقع شده اند
  • گیاه گلدانی در ظروف بدون تخلخل
  • گیاهان با برگ های ضخیم و یا لاستیکی
  • گیاهانی که در یک ترکیب آب رشد می کنند 

برای کسانی که بیش از حد گرفتار برنامه آبیاری منظم هستند، که نیاز به چک کردن هر 3 تا 4 روز دارد، چندین ابزار آبیاری در دسترسشان وجود دارد. یک فتیله مرطوب را از یک ظرف آب به توپ ریشه گیاه شما جذب می کند. 

حصیری مرطوب و چادرهای خیس نیز گیاهان را آبیاری می کنند. شما همیشه می توانید ظرف پلاستیکی خود آبیاری کننده را از یک بطری 2 لیتری انتخاب کنید. 

کیفیت آب برای گلهای آپارتمانی زینتی :

آب شیر با دمای اتاق باید برای اغلب گیاهان خانگی خوب باشد، حتی اگر کلرین یا فلورید به آب شهر شما اضافه شود. گیاهان به ویژه آب باران و یا برف ذوب شده را دوست دارند (مگر اینکه در منطقه ای با باران اسیدی زندگی کنید).

از استفاده مداوم از آب نرم اجتناب کنید، که ممکن است حاوی سدیم باشد.

چگونکی آبیاری گلهای آپارتمانی زینتی :

گیاهان می توانند از بالا یا پایین آبیاری شوند.زمانی که از بالا آبیاری می کنید، سعی کنید شاخ و برگ ها را مرطوب نکنید، در حالیکه کل خاک مرطوب شود.آب باید از حفره های پایین گلدان بیرون بیاید.

 اگر ترجیح می دهید که گیاهان شما کار را انجام دهند، گیاه را در ظرفی از آب قرار دهید و ریشه ها (و عمل مویرگی در خاک) هر چیزی که نیاز دارند را بالا خواهد کشید این روش، به عنوان آبیاری از پایین شناخته می شود.

 توصیه:مطمئن شوید که یک ساعت پس از آبیاری، آب ایستاده را از گلدان دور کنید. 

زه کشی گلهای آپارتمانی زینتی :

زه کشی خوب برای داشتن گیاهان آپارتمانی سالم ضروری است.با یک خاک گلدان خوب شروع کنید (نه خاک معمولی) که به طور خاص برای باغبانی داخل خانه مخلوط شده است.

 یک گلدان را با سوراخ های زه کشی انتخاب کنید و یا یک لایه سنگریزه را در کف یک ظرف بدون سوراخ قرار دهید. نکته این است که اجازه ندهید گیاه در آب بماند.گاه به گاه چک کنید که حفره ها مسدود نشده باشند. و همیشه آب ایستاده را خالی کنید.

نور مناسب گلهای آپارتمانی زینتی :

همانند آبیاری، هر گیاهی الزامات نوری متفاوتی دارد. بسیاری از گیاهان نور خورشید مستقیم را ترجیح می دهند، اما این ممکن است برای یک خانه سخت باشد.قرار دادن یک گیاه جلوی یک پنجره ممکن است به اندازه کافی نور را عرضه کند، اما برخی از گیاهان آپارتمانی نیاز به نور متفاوتی برای رشد دارند.

نور موردنیاز گل

شرایط مناسب برای پرورش گلهای آپارتمانی زینتی

در نگهداری گلهای آپارتمانی زینتی چه چیزی اهمیت دارد؟

گیاهان گدار:

گیاهان گلدار به طور کلی بهترین کار را در نور نسبتاً روشن انجام می دهند و به همین دلیل پنجره های واقع در سمت جنوب، شرق یا غرب خانه برای گیاه گلدار بهتر است. 

همه سال را در داخل خانه به همراه یک فلورسنت فشرده و نور افزایش دهید. طراحی پروفایل پایین نور متمرکز بیشتری نسبت به نور مهتابی استاندارد ارایه می دهد.علاوه بر این، هیچ گرمایی به این معنی نیست که نور را می توان به گیاهان شما برای انرژی نور بیشتر و بهره وری بهبود بخشید. 

گیاهان شاخ و برگی:

گیاهان پر شاخ و برگ را می توان به سه دسته تقسیم کرد:آن هایی که نیاز به نور کم، نور متوسط و نور بالا دارند.یک اتاق کم نور کافی است برای گیاهانی که مایل به زنده ماندن در مناطق کم نور هستند.گیاهان با نور متوسط یک پنجره رو به رو را ترجیح می دهند، نور از طریق پرده نازک یا نور روز بدون آفتاب مستقیم پخش می شود.

گیاهان داخل ساختمان که نور بالای را ترجیح می دهند، باید در یک پنجره با نمای جنوب یا زیر نور رشد باشند.برخی از گیاهان از بیرون بودن در تابستان برای گرفتن کمی نور بیشتر، رضایت خواهند داشت.

دمای گلهای آپارتمانی زینتی:

بسیاری از گیاهان آپارتمانی در دماهای بین 65 تا 75 درجه در طول روز و 55 تا 60 درجه در شب رشد می کنند. البته، ترجیحات دمایی از گیاهی تا گیاه دیگر با گیاهان گرمسیری در حدود 90 درجه سانتیگراد (یا بالاتر) و گیاهان دیگر در دماهای سردتر متفاوت است.

رطوبت گلهای آپارتمانی زینتی:

بیشتر گیاهان در رطوبت بالا رشد می کنند - حدود 80 درصد. متاسفانه، اغلب خانه ها خشک تر هستند، به خصوص در زمستان که گرمای اجباری حتی می تواند رطوبت را کاهش دهد.

 استفاده از مرطوب کننده می تواند کمک کند، اما راه های دیگری برای افزایش رطوبت هوا در نزدیکی گیاهان وجود دارد.یک سینی کوچک حاوی سنگریزه و آب می تواند رطوبت محلی را افزایش دهد، که می تواند گیاهان را با دقت به هم گروه بندی کند.

مرطوب کردن روزانه برگ ها هم می توانند به آن ها کمک کنند.برای برخی از گیاهان، مانند گاردنیا و ارکیده، نگهداری آن ها در حمام و یا آشپزخانه (هر دو معمولاً دارای رطوبت بالاتر هستند) می تواند کمک کند.

کود گلهای آپارتمانی زینتی:

هر بار یک گیاه آبیاری می شود، مواد مغذی خاک از گلدان خارج می شود. حتی اگر این اتفاق نمی افتاد، گیاهان به سرعت مواد مغذی را در خاک خود خالی می کردند.برخلاف گیاهانی که در بیرون زندگی می کنند، گیاهان آپارتمانی منبع منظمی از تامین غذای مغذی ندارند مگر اینکه آن ها را به طور منظم کود دهی کنید. 

ماهی یک بار در زمانی که گیاهان گلدار یا در حال رشد هستند، عالی است.در طول زمستان، زمانی که گیاهان راکد یا به طور کلی زیاد رشد نمی کنند، دادن کودهای شیمیایی را می توان متوقف کرد.

 اگر گیاهی برگ های خود را می ریزاند، رشد ضعیف و یا رنگ زرد را نشان می دهد، ممکن است به کود بیشتری نیاز داشته باشد.

هم چنین ممکن است به نور بیشتر و یا کم تر آب نیاز داشته باشد، پس زمان را صرف تجزیه و تحلیل تمام شرایط قبل از ریختن غذای گیاهی بیشتر کنید. افزودن کود شیمیایی زمانی که یک گیاه به آن نیاز ندارد، می تواند بدتر از انجام هیچ کاری باشد.

 نکته:اگر گیاهی پژمرده می شود، ابتدا آبیاری را امتحان کنید و سپس کودهی را انجام دهید.

مراقبت از گل آپارتمانی

گلهای آپارتمانی زینتی را چگونه کود بدهیم؟

نکات مهم مراقبتی برای گلهای آپارتمانی زینتی

انواع کود دهی:

یک کود آلی خاص را برای گیاهان آپارتمانی خود انتخاب کنید و دستورالعملش را به دقت بخوانید. در حالی که کودهای طبیعی به احتمال کمتری باعث سوزاندن یا آسیب زدن به گیاهان شما در مقایسه با کود ترکیبی می شود، و مهم است که مقدار صحیح را اعمال کنید.

به طور کلی، گیاهانی که در نور کم رشد می کنند، به اندازه گیاهانی که در بیرون یا در نور روشن رشد می کنند، کود شیمیایی زیادی نیاز ندارند.برای شروع، از حدود 1 / 4 مقدار کود توصیه شده بر روی برچسب در ماه استفاده کنید.

سپس، اگر رنگ گیاهی روشن تر می شود، مصرف کود شیمیایی به هر 2 هفته افزایش می یابد.از سوی دیگر، اگر رشد جدید سبز باشد، اما برگ ها اندک و فضای بین برگ ها بیش از رشد بزرگ تر به نظر می رسد، آن ها را کم تر بارور می کنند.

 نکته:نمک های حلال از کودهای ترکیبی می توانند در طول زمان ایجاد شوند و یک لایه پوسته پوسته از رسوبات نمک در سطح خاک ایجاد کنند.این لایه را بردارید و هر 4 تا 6 هفته خاک را با مقدار سخاوتمندانه آب برای کمک به جلوگیری از ایجاد نمک سمی خارج کنید.

 نمک های بیش از حد می توانند به ریشه ها آسیب بزنند و گیاه را در معرض بیماری و حمله حشرات قرار دهند.

جا به جا کردن گلدان:

اگر گیاهان شما رشد می کنند و راهی که شما می خواهید را در پیش میگیرد، در نهایت به یک گلدان بزرگ تر یا ترکیبی از گلدان ها نیاز خواهند داشت ، در ادامه این توضیحات در نمناک اشارهشده است که گیاهان را در بهار که تازه شروع به رشد می کنند جا به جا کنید.

رشد ریشه ای شدید به گیاهان این امکان را می دهد که به سرعت خود را با ظرف جدید خود تطبیق دهد. وقتی نوبت به جا به جایی گلدان می رسد, یک گلدان عبدون خاک آلی را انتخاب کنید که به طور خاص برای گیاه شما (شاید حتی مختص گونه های شما) مناسب باشد. 

گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارند که می توانید بخرید, یا شما می توانید خودتان آنها را بسازید.

 یک گلدانی را انتخاب کنید که بزرگ تر از ظرف فعلی باشد، اما نه خیلی بزرگ تر. یک گلدان که بیش از حد بزرگ است می تواند پوسیدگی ریشه ای و مشکلات دیگر را همراه داشته باشد، به این دلیل که خاک برای چند روز مرطوب باقی می ماند. 

با استفاده از سیستم ریشه ای وقتی تعویض می شود که از آسیب اجتناب کنید.به دقت خاک اطراف ریشه را بدون مشاهده خاک محکم کنید.فضای کافی را در بالای ظرف جدید برای آب به طور کامل رها کنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو