کاهش درد زایمان، هیپنوتیزم می‌تواند کمکی کند؟

منبع: نی نی بان

109

1398/7/2

12:40


کتاب «هیپنوتیزم در بارداری»، اصول هیپنوتیزم درمانی و موارد کاربرد آن، همچنین مفاهیم مرتبط با روش‌های کاهش درد و کاربرد هیپنوتیزم در بارداری و زایمان را برای مخاطبان علاقه‌مند بیان می‌کند.
هیپنوتراپی (هیپنوتیزم) اگر همراه با درمان‌های دیگر انجام شود، بدون شک اثر فوق‌العاده زیادی در بهبودی سریع بیمار و قبول درمان از سوی وی دارد. اما به علت جدید بودن، از این نوع درمان سوءاستفاده‌های زیادی هم شده و طبق معمول سودجویانی هم پیدا شدند که به اسم این علم، مشکلات زیادی برای مردم به‌وجود آورده‌اند. توجه به چند نکته در این زمینه ضروری است؛ اول اینکه هیپنوتیزم روش کمک درمانی است، بنابراین فقط به‌صورت کمک در درمان بیماری‌هایی انجام می‌شود که شخص درمان‌کننده قادر به درمان این بیماری بدون هیپنوتیزم هم است. دیگر اینکه هیپنوتیزم هم مثل جراحی، یک هنر است و هیپنوتراپ در واقع یک هنرمند است، بنابراین دانستن این علم به تنهایی کافی نیست، بلکه فرد باید توانایی انجام هیپنوتیزم را داشته باشد. هیپنوتیزم به‌عنوان یک روش کمک‌درمانی در درمان بیماری‌های زنان و مامایی هم کاربردهای زیادی دارد. به‌عنوان مثال از ابتدای حاملگی، هیپنوتیزم می‌تواند در رفع و کم کردن علائم و عوارض حاملگی بسیار مؤثر باشد.
کتاب «هیپنوتیزم در بارداری» نوشته مهدی پوراصغر و آناهیتا ساهور در سه بخش، ابتدا مفاهیم و نظریه‌های مربوط به هیپنوتیزم و اضطراب را مطرح و در ادامه به تشریح مفاهیم و نظریه‌های مربوط به درد و زایمان بی‌درد با هیپنوتیزم می‌پردازد.

زایمان بدون درد با هیپنوتیزم
«مطالعات انجام شده در زمینه هیپنوتراپی زایمانی، تفاوت‌هایی را در زمینه ارزیابی اثر ضد درد هیپنوتیزم در طول زایمان همچنین اختلاف در روش‌های هیپنوتیزم و شدت مداخله نشان داد... استفاده از روش‌های کنترل ذهن در زایمان تاریخچه طولانی دارد. اشکال مختلف القا متمرکزکننده در جوامع مصری و چینی استفاده می‌شد و هسته اصلی مولفه‌های هیپنوتیزم اغلب شامل تمرکز، توجه و جذب و پاسخ‌دهی به القا توصیف شده است. در متن زایمان، القائات ممکن است روی افزایش احساس ایمنی، ریلکسیشن و آسودگی و همینطور افزایش احساس بی‌دردی مانند بی‌حس شدن متمرکز باشد. دو روش عمده جهت مداخلات هیپنوتیزمی وجود دارد. هیپنوتراپی با استفاده از یک هیپنوتراپ و خودهیپنوتیزمی که هیپنوتراپ به مادر می‌آموزد چگونه خلسه هیپنوتیزمی را به‌صورت طبیعی بو‌جود آورده و کنترل بیشتری بر درد زایمانی داشته باشد... با استفاده از خودهیپنوتیزمی، زنان و همراهانشان با احساس آرامش و تمرکز می‌توانند به‌صورت موثری وارد تجربه زایمان شوند. مرور تحقیقات متعدد بیانگر این است که هیپنوتیزم موجب کاهش اضطراب و درد در حین زایمان می‌شود.»

حمایت در زایمان
«اجزای پایانی هیپنوتیزم برای تولد، شامل حضور فعال یک فرد دیگر که مورد اعتماد زن باردار بوده و در فعالیت‌های مانند تقویت، تشویق و حمایت او شرکت دارد. از آنجایی که حالت هیپنوتیزم لزوما خود را بیرون از خود اعلام نمی‌کند، شرکای آن‌ها به‌عنوان کسانی هستند که فضا را برای زن امن می‌کنند و حفظ اعتماد به نفس هیپنوتیزم او را به حداکثر می‌رسانند. فرد اطمینان می یابد که او می‌تواند تحت هیپنوتیزم باقی بماند. شخص حمایت‌کننده ممکن است یک شریک صمیمی، دیگر اعضای خانواده، دوست یا مامای آموزش‌دیده باشد. انتخاب شخص حمایت‌کننده اصلی با زن است، اما این فرد کسی است که همراه با او در تکنیک‌های خودهیپنوتیزم آموزش دیده است. علاوه بر این، ‌این فرد استراتژی‌هایی را برای تعمیق و تقویت حالت هیپنوتیزم و تقویت الگوی تنفس یاد گرفته است.»
نخستین چاپ کتاب «هیپنوتیزم در بارداری» در 218 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 25هزارتومان از سوی انتشارات نارون به بازار نشر عرضه شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو