بوی خون قاعدگی، سلامتتان را به تصویر می کشد؟

منبع: نی نی بان

75

1398/7/2

12:45


برخی خانم‌ها ممکن است متوجه انواع مختلف بوی خون دوران قاعدگی نباشند به عنوان مثال بوی فلز یا ماهی. برخی از این بوها طبیعی است در حالی که برخی دیگر ممکن است نشان مشکل باشد.

چرا خون قاعدگی بو دارد؟
خون قاعدگی به دلیل وجود خون و آهن ممکن است بوی فلز بدهد. قاعدگی شامل ریختن خون و بافت از لایه رحم از طریق واژن است و هنگامی رخ می‌دهد که تخمک آزاد شده هنگام تخمک گذاری بارور نشده تا منجر به بارداری شود.
مایع قاعدگی متشکل از خون، تخمک و بافت لایه رحم ممکن است بوی ملایمی داشته باشد. ممکن است فرد در خون قاعدگی خود به دلیل وجود خون و آهن بوی فلز احساس کند.
محیط اسیدی واژن و وجود انواع مختلف باکتری‌های سالم نیز ممکن است در بوی ترشحات واژن و خون قاعدگی نقش داشته باشد.
PH طبیعی واژن 4.5 تا 5.5 است که اسیدی است. PH7 خنثی است. وجود خون مایع منی یا ادرار در واژن می‌تواند PH را تحت تاثیر قرار داده و بوهای مختلف ایجاد کند.
واژن محل انواع مختلفی از باکتری‌های سالم از جمله لاکتوباسیلوس دارد. اختلال در این محیط می‌تواند باعث عفونت و سایر مشکلات شود.

انواع مختلف بوی خون قاعدگی
خون قاعدگی براساس عوامل متعددی می‌تواند بوهای مختلفی داشته باشید. موارد زیر بوی خون قاعدگی است که اغلب متداول است:
بوی فلز در خون قاعدگی
خون قاعدگی می‌تواند بوی فلزی مانند سکه مس داشته باشد. این به طور معمول به دلیل وجود آهن در خون است و معمولا دلیلی برای نگرانی نیست. با این حال بعد از پایان دوره قاعدگی نباید ادامه پیدا کند.
بوی فاسد در خون قاعدگی
ممکن است فرد در طول دوره قاعدگی خود متوجه بوی بد یا فاسد بشود که این می‌تواند نشانه وجود مشکل باشد. این نوع بو اغلب به دلیل وجود جسم خارجی مانند تامپون ایجاد می‌شود که فرد به مدت طولانی به طور تصادفی در واژن قرار داده است. فرد می‌تواند با بیرون کشیدن تامپون این بو را نیز از بین ببرد. در صورتی که خانم خود نتواند تامپون را خارج کند باید به پزشک مراجعه کند.
بوی شیرین در خون قاعدگی
بوی شیرین در خون قاعدگی احتمالا به دلیل وجود محیط اسیدی و وجود باکتری در واژن است.
بوی بدن در خون قاعدگی
ممکن است فرد در طی دوره متوجه بویی شود که شبیه بوی بدن باشد. این به دلیل وجود غدد عرق آپوکرین در ناحیه تناسلی است. عرق آپوکرین با باکتریهای روی پوست مخلوط میشود و بوی بدن ایجاد می‌کند. غدد این نوع عرق را در دوره های استرس و اضطراب رها می‌کند. این بو با بوی عرق هنگام ورزش یا در اثر درجه حرارت بالا متفاوت است.
بوی ماهی در خون قاعدگی
فرد ممکن است در دوره قاعدگی خون و همچنین خارج از قاعدگی متوجه بوی ماهی شود. این بو اغلب مربوط به عفونت‌هایی مانند واژینوز باکتریایی یا تریکومونیازیس است.
واژینوز باکتریایی یک عفونت شایع واژن است که در اثر رشد بیش از حد باکتری‌ها در واژن ایجاد می‌شود. واژینوز باکتریایی بوی ماهی ایجاد می‌کند که در دوران قاعدگی بیشتر می‌شود زیرا خون قلیایی واژن افزایش پیدا می‌کند. پزشکان این نوع عفونت را با استفاده از تست‌های مختلف تشخیص می‌دهند و به طور معمول برای درمان آن آنتی بیوتیک تجویز می‌کنند.
عفونت دیگری که در طی دوره در فرد ممکن است بوی ماهی ایجاد کند تریکومونیازیس است که یک عفونت مقاربتی است. تریکومونیازیس یک عفونت تک یاخته‌ای است که فرد می‌تواند از طریق رابطه جنسی به همسر منتقل کند.
فرد مبتلا به تریکومونیازیس ممکن است متوجه بوی غیرمعمول از واژن و تغییر در ترشحات واژن شده و همچنین خارش، سوزش و درد در ناحیه تناسلی داشته باشد.
پزشکان این عفونت را با آزمایش تشخیص داده و برای درمان آن آنتی بیوتیک تجویز می‌کنند.

آیا می‌توان بوی خون قاعدگی را از بین برد؟
بوی ناخواسته در طی دوره قاعدگی را میتوان با استحمام روزانه بهبود بخشید. برخی اوقات بوی غیرمعمول در طول دوره قاعدگی مربوط به اقدامات بهداشتی است. البته باید توجه داشته باشید که دیگران متوجه این بو نمی‌شوند. فرد برای بهبود بوی نامطبوع باید روزانه حمام کند. علاوه بر این، در دوران قاعدگی هر بار که به دستشویی می‌رود، پد خود را عوض کرده و هرچند ساعت یک بار تامپون را تعویض کند.
برای رعایت بهداشت قاعدگی و تمیز کردن واژن نیازی به استفاده از پاک کننده یا اسپری مخصوص نیست. این محصولات می‌توانند ناحیه واژن را تحریک کنند.
پزشکان استفاده از دوش برای تمیز کردن واژن را توصیه نمی‌کنند. دوش زدن میتواند تعادل باکتریها و سطح اسیدیته در مهبل را تغییر دهد. همچنین می‌تواند باعث ایجاد باکتریهای مضر شده و منجر به عفونت‌هایی مانند واژینوز باکتریایی شود.

چه زمان باید به پزشک مراجعه کنید؟
یک خانم باید در طول دوره قاعدگی نسبت به وجود تغییر در ترشحات واژن و بوی جدید و غیرمعمول آگاه باشد. ترشحات سبز یا زرد رنگ واژن نشانه وجود مشکل است. اما اگر علائم زیر را مشاهده کردید بهتر است با پزشک مشورت کنید:
- تب
- درد شدید لگن و شکم
- خونریزی سنگین‌تر از حد نرمال
در این حالت پزشک می‌تواند به تشخیص اینکه فرد مبتلا به عفونت یا بیماری دیگری است کمک کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو