حسام عقبایی درباره بازار مسکن در پاییز و زمستان ۹۸ اظهار کرد: امسال شاهد رشد ۱۲۰ درصدی قیمت مسکن بودیم و همین امر موجبات کاهش میزان معاملات مسکن فراهم کرده است.

 

وی با بیان این‌که در تابستان امسال معاملات مسکن تا ۸۰ درصد کاهش یافت، تصریح کرد: بررسی روند معاملات نشان می‌دهد در تیرماه ۹۸ بالغ بر ۷۸ درصد کاهش یافته است.

وی با یادآوری این‌که پیش بینی می‌کردیم به دلیل رکود قیمت‌ها در تابستان کاهش یابد، افزود: ما احتمال می‌دادیم واحد‌های بالای ۱۵۰ متر تا پایان شهریور ۳۰ درصد ارزان شوند که این اتفاق زودتر به وقوع پیوست.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: در واحد‌های کوچک متراژ نیز نزول قیمتی آغاز شده به طوریکه در شهر‌های اطراف تهران از جمله پرند قیمت‌ها ۹۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان کاهش یافته است.

عقبایی با اشاره به کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت واحد‌های کوچک متراژ در تهران، یادآور شد: به عنوان مثال یک آپارتمان که پیش از این ۶۵۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شد الان به ۵۰۰ تا ۵۵۰ میلیون تومان کاهش یافته است.

وی در خصوص پیش بینی بازار مسکن در نیمه دوم سال نیز گفت: در پاییز و زمستان رکود عمیق در بازار را پیش بینی می‌کنیم که بی سابقه بوده و در ۲۵ سال اخیر در میزان معاملات نمونه آنرا ندیده‌ایم.

وی با اشاره به این‌که تیرماه امسال میزان معاملات مسکن ۳۰۰۰ فقره بود، افزود: در مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۰ هزار فقره قرارداد مسکن در سامانه کد رهگیری ثبت شده بود.

وی با تاکید بر این‌که رکود بازار مسکن تا پایان امسال ادامه خواهد داشت، بیان کرد: با توجه به این‌که پیک جابجایی در بازار مسکن به اتمام رسیده و تقاضا کمتر شده، نرخ اجاره‌بها ۵ تا ۱۵ درصد کاهش بافته است.