روش کاشت یونجه و نکاتی برای بهره برداری بهتر از یونجه

منبع: آرگا

124

1398/7/2

17:43


یونجه گیاهی است که به علت وجود آهن برای درمان ضعف عمومی، ضعف بنیه، کم خونی و اعصاب بسیار مفید می باشد. در ادامه این مطلب نحوه کاشت یونجه را برای شما خواهیم گفت.

برای کاشت یونجه لازم است PH خاک بین ۶.۵ تا ۷.۵ باشد. خاک باید خوب و حاصلخیز باشد و خوب شخم زده شود. پس از هر بار کاشتن بذر یونجه ای گیاه بین ۵ تا ۷ سال محصول خواهد داد.

روش کاشت یونجه و نکاتی برای بهره برداری بهتر از یونجه

زمان مناسب برای کاشت یونجه فصل های پائیز و بهار می باشند. بذرهای یونجه باید در عمق یک الی دو سانتی متری سطح زمین کاشته شوند. بذر پاشی یونجه به دو روش دستی و ماشینی صورت می گیرد. بهترین روش بذرافشانی برای کاشت یونجه به صورت یکنواخت می باشد. بهتر است قبل از کشت از کودهای شیمیایی فسفر، پتاسیم و برخی از کودهای ریز مغذی استفاده شود. نکته دیگر این که لازم است قبل از کشت در هر هکتار زمین مورد نظر ۲۵ کیلوگرم ازت خالص مصرف شود. برای هر یک هکتار زمین ۵۰ تا ۶۰ کیلوگرم بذر یونجه نیاز است. یونجه های همدانی تا هفت سال قابل برداشت هستند و از بهترین یونجه های ایران به شمار می روند. با ادامه مبحث آموزش کاشت یونجه ما را همراهی بفرمایید.

آموزش کاشت و برداشت یونجه

نکات مربوط به کاشت یونجه

  • بعد از اولین آبیاری با فاصله سه روز باید روند آبیاری تکرار شود.
  • دوره آبیاری گیاه یونجه بین ۷ تا ۱۲ روز می باشد.
  • مبارزه با سس به دو روش سوزاندن قسمت آبوده و ریختن کاه در آن قسمت و همچنین ریختن سم پاراگوات ۵-۳ لیتر در هر هکتار صورت می گیرد.
  • مبارزه با آفت گیاه یونجه چهار روش دارد که شامل موارد زیر است:

۱. چراندن زمین یونجه توسط دام در اواسط آبان و پس از برداشت آخر.

۲. بهتر است در اواخر زمستان باقی مانده یونجه سوزانده شوند.

۳. پاشیدن سم هایی چون فوزالون، دورسبان و دیازینون هنگامی که یونجه ها بیش ترین آفت را گرفته اند.

۴. در چین اول محصول یونجه زودتر از زمان مقرر برداشت شود.

کاشت یونجه

برداشت یونجه

پس از کاشت یونجه و نحوه پرورش آن می رسیم به بحث برداشت یونجه. در این مرحله برداشت این گیاه معمولا در زمین های زراعی بزرگ با ماشین موور صورت می گیرد. دستگاهی با نام ریک وجود دارد که یونجه های برداشت شده توسط این دستگاه ردیف می شوند. این ردیف ها باید ۴۸ الی ۷۲ ساعت هوا بخورند سپس بسته بندی شوند و به انبار منتقل شوند.

راهنمای کشاورزی

در قسمت پرورش گل و گیاه با توضیحاتی در مورد نحوه کاشت، پرورش و برداشت یونجه در خدمت شما عزیزان بودیم. امید داریم توانسته باشیم اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شما قرار داده باشیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو