https://moviemag.irhttp://bia2safa.net/goto/file/image/742011

شخصیت « جان رامبو » یکی از قدیمی ترین قهرمانان تاریخ سینما محسوب می شود که نزدیک به 40 سال از زمان ظهورش در سینما می گذرد. شخصیتی که نخستین بار در دهه هشتاد در فیلم جذاب « اولین خون » (First Blood) به تماشاگران سینما معرفی شد و پس از آن طی چند دهه، 3 دنباله دیگر درباره ماجراجویی های رامبو در کشورهای مختلف ساخته شد که می توان گفت اکثر آنها با استقبال قابل قبولی از جانب تماشاگران مواجه شدند. در مجموع شخصیت جان رامبو را می توان یکی از کلاسیک ترین قهرمانان سینما برشمرد که هنوز زنده است و حالا با فیلم « رامبو: آخرین خون » (Rambo: Last Blood) بار دیگر به سینما بازگشته است. قهرمانان هم دوره رامبو سالهاست که خود را بازنشست کرده اند و سینما نیز طی چند دهه گذشته تغییرات بسیاری را به خود دیده است.، اما به نظر می رسد رامبو خیلی اعتقادی به گذر زمان نداشته و باید دید که استقبال تماشاگران از او چگونه خواهد بود!

« رامبو: آخرین خون » بار دیگر ماجرای جان رامبو ( سیلوستر استالونه ) را روایت می کند که پس از کشتار چند ده هزار انسان طی چهل سال گذشته، در نهایت تصمیم به بازنشستگی گرفته و در مزرعه پرورش اسب خود در کنار همسر و نوه اش زندگی آرامی را پشت سر می گذارد تا اینکه نوه اش به نام گابریل ( یته مونرئال ) به یکباره تصمیم می گیرد تا به مکزیک سفر کرده و پدر بیولوژیکی خودش را که سالها پیش او را رها کرده بود بیابد. اما به محض ورود گابریل به مکزیک، او توسط جنایتکاران دزدیده شده و همین موضوع سبب می شود تا جناب رامبو خود را از بازنشستگی خارج کرده و دوباره دست به اسلحه بشود تا به یاد دوران جوانی و میانسالی و پیری، چند ده انسان جدید را به دیار باقی بفرستد و...

https://moviemag.irhttp://bia2safa.net/goto/file/image/742018

نکته ای که شاید درباره فیلم « رامبو: آخرین خون » باعث آسیب رساندن به اثر گردیده، قدمت بیش از اندازه این شخصیت می باشد. در آثاری که معمولاً شخصیت ها و قصه هویتی ندارند، بسیار ساده است که بتوان اثری مانند « رامبو: آخرین خون » ساخت و روانه سینما کرد. اما زمانی که شخصیت اصلی قصه " جان رامبو " باشد، نمی توان به سادگی از کنار مشکلات عجیب و غریب فیلم عبور کرد و از سهل انگاری های فراوان فیلمنامه چشم پوشی کرد. آخرین ماجراجویی رامبو در سینما ( حداقل تا به امروز! ) به بدترین شکل ممکن روایت می شود و خبری از حداقل ظرافت های ممکن در نوشتن فیلمنامه به چشم نمی خورد که بتوان آن را پذیرفت.

جان رامبو شخصیتی سرکش و معترض با مشکلات روانی ناشی از تجربیات تلخش است که اگرچه در چهل سال گذشته یک ماشین کشتار تمام عیار محسوب می شد، اما اهدافی که دنبال می کرد و ویژگی های ذاتی که در راستای قهرمان پروری دهه های گذشته در سینما بود، بهرحال باعث شده بود تا علاقه مندان سینما از دیدن این قهرمان بر پرده سینما لذت ببرند. اما در آخرین نسخه « رامبو »، همه چیز در ابتدایی ترین و بدترین شرایط ممکن قرار دارد و مسیری که فیلمنامه طی می کند شبیه به آثار اسلشر کم خرجی است که معمولاً در یک خانه بزرگ ساخته می شوند و پس از تماشا نیز بلافاصله از یادها می رود.

https://moviemag.irhttp://bia2safa.net/goto/file/image/742015

شخصیت هایی که در « رامبو: آخرین خون »  حضور دارند، اغلب فاقد قوه درک و تحلیل هستند و قصه نیز تاثیر بسیاری در بی کارکرد نشان دادن " عقل " در جریان داستان دارد. دختری که به یکباره به دل مکزیک می زند تا پدر بیولوژیکی خود را بی آنکه دلیل محکمی داشته باشد بیابد و در آن سو، مکزیکی وجود دارد که بر طبق نظریه ثابت آثار اکشن و جنایی در هالیوود، همواره در مرز آن افرادی نشسته اند و زنجیر می چرخانند تا رهگذری رد شود و او را دستگیر کنند و اهداف پلیدی نظیر فروش به عنوان برده جنسی را از طریق او دنبال نمایند! البته « رامبو » طی چهل سال گذشته جز مورد استثناء که « اولین خون » بود، هرگز فیلمنامه قابل دفاعی نداشته اما در آخرین قسمت همه چیز حتی از بدترین حالت چهار قسمت قبلی هم بدتر است!

از اواسط داستان به بعد، « رامبو: آخرین خون » تبدیل به یک نسخه خشن از فیلم « تنها در خانه » می شود. جایی که رامبو مزرعه اش را تبدیل به یک پایگاه نظامی کرده و از هر گوشه و کنار حفره آن سلاحی مرگبار یافت می شود که قرار است دشمنان را به دو نیم تبدیل کرده و یا از درون آنها را منفجر نماید و یا در صورت نیاز، سلاح های مرگبار به قلب و مغز و جاهای دیگر بدن آنها شلیک کنند تا سوژه متلاشی شود! مشکل مهمی که در این بخش وجود دارد آن است که کارگردان غلظت خشونت اثر را بی آنکه اساساً کارکردی داشته باشد افزایش داده و ما شاهد صحنه های سلاخی هستیم که معمولاً در آثار کم خرج هالیوودی برای جذب علاقه مندان به سینمای رده ب ساخته می شود.

https://moviemag.irhttp://bia2safa.net/goto/file/image/742013

در بخش بازیگری نیز به نظر می رسد که خودِ سیلوستر استالونه هم در نقش جان رامبو، حال و حوصله همیشگی را ندارد. سیلوستر استالونه امروز پیرتر از آن است که بتواند به شخصیت جان رامبو هویت تازه ای ببخشد و البته در بخش درام نیز، فیلم عملکرد قابل قبولی ندارد. استالونه همواره بصورت پیشفرض مشکلاتی در بیان داشته و در این اثر نیز این مشکل بیش از گذشته به چشم می خورد که باعث می شود گاهی مستقیم به او خیره شوید بی آنکه متوجه شوید در حال گفتن چه کلماتی است! دیگر شخصیت های فیلم نیز بی اهمیت هستند و تاثیری در قصه ندارند. شخصیت خبیث داستان هم از آن دست آدمهایی است که به نظر می رسد از بدو تولد انسان خشنی بوده و بی خود و بی جهت به این و آن حمله می کرده است و البته که در نهایت قرار است جان رامبو بلایی بر سر او بیاورد که جیگساو بر سر قربانیانش نمی آورد!

سیلوستر استالونه گفته که در صورت موفقیت « رامبو: آخرین خون » ، نسخه ای دیگر از آن ساخته خواهد شد. بیاییم امیدوار باشیم که پرونده « رامبو » همینجا به پایان برسد تا بیش از این خاطرات نوستالژیک ما از این قهرمان کلاسیک خدشه دار نشود. در فیلم صحنه ای وجود دارد که یاد ایام قدیم رامبو و در واقع فیلمهای دیگر گرامی داشته می شود. شاید لازم باشد در همین نقطه یاد رامبو را گرامی بداریم و این شخصیت را که قطعاً جزو برترین پروتاگونیست های تاریخ سینما محسوب می شود را بایگانی کنیم تا خاطرات مان را لکه دار نکند!

 

 

10

                                                        

imdb logo22

 

منتقد : میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت " مووی مگ " به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

رامبو: آخرین خون (Rambo: Last Blood)

Rambo: Last Blood

کارگردان : Adrian Grunberg

نویسنده : Matthew Cirulnick ، Sylvester Stallone

بازیگران :                                                      

Sylvester Stallone...Rambo

Paz Vega...Carmen Delgado

Yvette Monreal...Gabrielle

Sheila Shah...Alejandra

رده سنی : R (مناسب برای افراد بالای 17 سال)

ژانر : اکشن

زمان : 89 دقیقه