ورم پا در بارداری، سیزده راه درمانی

منبع: نی نی بان

117

1398/7/3

19:56


تورم پاها در طی دوره بارداری معمولا طبیعی است و یکی از عمده تغییراتی است که در این دوره برای خانم های حامله پیش می‌آید است. با اینکه ورم پا یا در کل ورم بارداری درد ندارد، اما واقعا می‌تواند مخصوصا برای کسانی که برای نخستین بار حامله می‌شوند آزاردهنده و ناراحت کننده باشد.
خوشبختانه، راه های مختلفی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند تا علایم ناخوشایند بارداری را کاهش دهید و یا آن‌ها را مدیریت کنید اگر شما هم از تورم بیش از حد خود ناراحت هستید، حتما این نکات را با دقت مطالعه کنید. اگر کسی از عزیزان شما باردار است این مقاله را برای او به اشتراک بگذارید تا دانش او در این باره بیشتر شود.

۱ . مصرف سدیم را کاهش دهید
یکی از راه‌های کاهش تورم در دوران بارداری، محدود کردن مصرف سدیم (یا نمک) در سفره‌ها است. نمک باعث به دام افتادن آب در بدن شما می‌شود. سعی کنید از مصرف غذاهای کنسرو شده یا فرآوری شده خودداری کنید. زیرا این مواد با مقدار زیادی سدیم آماده می‌شوند. استفاده از گیاهان معطری مانند رزماری، آویشن و پونه کوهی، راهی آسان برای اضافه کردن طعم و مزه به غذاها در دوره باداری است.

۲ . مصرف پتاسیم را افزایش دهید
عدم مصرف مقدار کافی عنصر پتاسیم همچنین می‌تواند تورم را بدتر کند. پتاسیم به بدن شما کمک می‌کند تا میزان مایعات موجود در آن را متعادل کند. و ورم باردرای را کاهش دهید.
بعضی از غذاهایی که به طور طبیعی پتاسیم زیاد دارند عبارتند از:
سیب زمینی با پوست
سیب زمینی شیرین
موز
اسفناج
لوبیا
ماست
چغندر
ماهی سالمون
عدس

۳ . میزان مصرف کافئین را کاهش دهید
در حالی که مصرف کافئین با مقادیر اندک در طول بارداری مضر نیست. اما نوشیدن مقادیر زیاد کافئین برای جنین خوب نیست. مواد کافئین دار همچنین می‌تواند تورم را بدتر کند. علاوه بر کافئین یک ماده ادرارآور است و باعث میشود که مایعات از بدن خارج شود.

۴ . آب بیشتری بنوشید
به نظر می‌رسد نوشیدن آب بیشتر برای مقابله با ورم بارداری کارساز باشد. اگر شما فکر می‌کنید بدن شما نیاز به آب دارد حتما آب بنوشید. بنابراین سعی کنید روزانه حداقل ۸ تا ۱۰ لیوان آب سالم دریافت کنید.

۵ . استراحت خود را بیشتر کنید و پاهای خود را رو به بالا بگیرید
ایستادن برای یک مدت طولانی باعث بروز تورم در بدن مخصوصا در ناحیه پاها می‌شود. حتی اگر سرتان شلوغ است و کارهای زیادی برای انجام دادن دارید، سعی کنید که به طور منظم استراحت کنید. برای کاهش ورم پاها بهتر است دراز بکشید و پاهای خود را بالا نگه دارید.

۶ . لباس راحت و گشاد بپوشید
پوشیدن لباس های تنگ، به خصوص در اطراف مچ و ساق پا می‌تواند تورم را بدتر کند. در اصل، گردش خون در این نواحی با فشار و یا پوشیدن لباس و پوشش تنگ مختل می‌شود.

۷ . خنک بمانید
اگر در ماه‌های گرم تابستان باردار هستید، بهترین کار این است که در منزل خود بمانید و کمتر از خانه خارج شوید. در هنگام گرمای ظهر و یا حتی در گرمای خانه سعی نکنید فعالیت ورزشی انجام دهید. علاوه بر این ها شما می‌توانید لباس خنک بپوشید، بر روی پاهای خود کمپرس سرد قرار دهید و یا زیر کولر دراز بکشید.

۸ . از جوراب های ساق بلند استفاده کنید
پوشیدن جوراب های معمولی باعث می‌شود که مچ یا ساق پای شما تحت فشار قرار بگیرد. جریان خون در این ناحیه ممکن است مختل شود و اطراف جوراب بیشتر از پیش تورم کند. برای کاهش ورم بارداری مخصوصا در ناحیه پاها حتما از جوراب های بلند استفاده کنید.

۹ . پیاده روی کنید
انجام پیاده روی حتی به مدت ۵ یا ۱۰ دقیقه، برای چند بار در روز، می‌تواند به بهبود گردش خون شما کمک کند. هرچقدر گردش خون شما روانتر و بی دردسرتر باشد، ورم نیز کمتر خواهد شد. علاوه بر این پیاده روی یک راه حل عالی برای انجام ترک و فعالیت در بارداری است.

۱۰ . کفش راحت بپوشید
اگرچه خانم ها در کفش پاشنه بلند جذاب تر و قد بلندتر میشوند، اما انتخاب این کفش ها برای دوران بارداری به هیچ عنوان ایده جالبی نیست. استفاده از این کفش ها مخصوصا در اواخر بارداری توصیه نمیشود. این کفش ها به بخش های مختلف پا فشار وارد میکنند و تورم را بیشتر از پیش گسترش میدهند. پوشیدن کفش های راحتی و مناسب، برای کاهش تورم پا و همچنین جلوگیری از مشکلات مفصل ران و کمر شما ایده بهتری است.

۱۱ . شنا کنید
هیچ مطالعه ای وجود ندارد که ثابت کند فشار آب باعث کاهش تورم در دوران بارداری می شود. اما با توجه به اینکه خانم های باردار بیشتر در حال استراحت هستند و تحرک کمتری دارند، جمع شدن آب در بدن آن ها نیز بیشتر می‌شود. بنابراین استخر رفتن و شنا کردن علاوه بر اینکه یک فعالیت مفرح است میتواند باعث تحرک شما و حتی کاهش ورم بارداری شود.

۱۲ . تحت ماساژ قرار بگیرید
اگر در طول روز به آرامی تحت ماساژ قرار بگیرید، به جریان خود خود لطف بزرگی میکنید. لمس شدن باعث افزایش جریان خون میشود و میزان ادم بارداری با این کار کمتر خواهد شد.

۱۳ . به پهلوی چپ خود بخوابید
اگر میتوانید به پهلوی چپ خود بخوابید. زیرا با این کار جریان خون شما نیز بهتر میشود و تورم پاها کاهش پیدا میکند. خوابیدن به سمت چپ بدن باعث می‌شود فشار رحم روی ورید اجوف تحتانی که مسئول بازگشت خون اندام تحتانی به قلب است برداشته شود.

نکات پایانی
ورم بارداری مخصوصا در قسمت پاها یک عارضه شایع بارداری است. این تورم به دلیل افزایش حجم مایعات در بدن و همچنین کاهش گردش خون ایجاد می‌شود. اگر تورم ناگهانی یا شدید دارید، حتما باید با پزشک خود تماس بگیرید، زیرا این وضعیت ممکن است نشانه ای از یک مشکل جدی در شما باشد.
با انجام ورزش منظم و ملایم، نوشیدن آب زیاد، استراحت و خوردن یک رژیم متعادل می‌توانید از تورم پا و سایر بخش های بدن جلوگیری کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو