سونوگرافی آنومالی جنین، چه مواردی را تعیین میکند؟

منبع: نی نی بان

130

1398/7/3

20:10


سونوگرافی آنومالی یک نوع فرآیند سونوگرافی است که به وسیله­ی آن می­توان از سلامت جنین آگاه شد. انجام این فرآیند معمولاً در هفته­ی 16 تا 18 بارداری صورت می­گیرد و در صورت وجود داشتن نقص در جنین، این امکان موجود است تا جنین سقط شود و بارداری متوقّف گردد.

چه مواردی در سونوگرافی آنومالی تعیین می­شوند؟
در این فرآیند مواردی همچون: محل قرارگیری جفت، میزان رشد جنین، امکان وجود نقایص مادرزادی و جنسیّت جنین تعیین می­شود. لازم به ذکر است که احتمال وجود داشتن نقص در یک نوزاد بسیار پایین است و سونوگرافی آنومالی در بیشتر موارد حالتی شبیه به آزمایشات غربالگیری دارد و جای نگرانی برای مادران عزیز وجود ندارد. در سونوگرافی آنومالی چه قسمت­هایی از بدن جنین مورد بررسی قرار می­گیرند؟ این فرآیند تمامی قسمت­های قابل تشخیص بدن نوزاد را مورد بررسی قرار می­دهد. معمولاً تکنسینی که این فرآیند را انجام می­دهد لیستی از شرح وظایف را در اختیار خود دارد که به وسیله­ی آن می­تواند این فرآیند را پیش ببرد. در این قسمت شما را با مواردی که در یک فرآیند سونوگرافی آنومالی مورد بررسی قرار می­گیرند آشنا می­کنیم. بررسی­هایی که بر روی سر نوزاد انجام می­گیرند: شکل و اندازه­ی سر جنین در این فرآیند تشخیص داده می­شوند. همچنین، ممکن است که برخی ناهنجاری­های مغزی در این مرحله تشخیص داده شوند که نیازمند سقط شدن جنین باشند، ولی احتمال این امر بسیار پایین است. بررسی وجود شکاف در لب جنین: امکان تشخیص این ناهنجاری در سونوگرافی آنومالی وجود دارد ولی برای تأیید آن، نیاز است که عکس­برداری­های دقیق­تری با سایر متود­ها صورت بگیرد. بررسی ستون فقرات جنین: ستون فقرات نوزاد از جمله قسمت­هایی است که بیشترین نقص­های جنینی منجر به سقط شدن را به خود اختصاص می­دهد. در فرآیند سونوگرافی آنومالی این امکان وجود دارد که این نقص تشخیص داده شود. سلامتی قلب جنین: قلب جنین یکی از اعضای مهمّی است که در طیّ یک سونوگرافی آنومالی مورد بررسی قرار می­گیرد. البتّه لازم به ذکر است که به دلیل ضعف این تکنیک، امکان تشخیص تمامی نواقص قلبی وجود ندارد و برای مطمئن شدن از سلامت جنین حتماً باید عکس­برداری سه بعدی از قلب جنین صورت بگیرد. بازو­ها، ران­ها، دست­ها و انگشتان جنین: سلامت اعضای ذکر شده در سونوگرافی آنومالی مورد بررسی قرار می­گیرند. همچنین، انگشتان دست و پای جنین شمرده می­شوند تا تعداد آن­ها کم و یا زیاد نباشد. لازم به ذکر است که وجود نقص در انگشتان جنین می­تواند نشان­دهنده­ی نقص آشکار در سایر اعضای جنین باشد و باید آن را جدّی گرفت. محل قرار گیری جفت: در سونوگرافی آنومالی محل دقیق جفت تعیین می­گردد و به پزشک متخّصّص اطلاع داده می­شود. معمولاً جفت­هایی که در قسمت پایینی رحم تشکیل شده­اند نیاز به پیگیری بیشتری دارند و چنانچه جفت در نزدیکی دهانه­ی رحم قرار نداشته باشد، جای نگرانی برای مادران وجود ندارد.

اقدامات لازم در صورت تشخیص نقص جدّی در بدن جنین کدامند؟
چنانچه نقصی جدّی در بدن جنین تشخیص داده شود، والدین جنین مجازند تا اقدام به سقط جنین نمایند. البتّه نا­گفته نماند که این نقص باید توسّط سایر متود­ها تأیید گردد. در قوانین جمهوری اسلامی، امکان سقط جنین تا پایان هفته­ی نوزدهم بارداری وجود دارد و به همین دلیل است که سونوگرافی آنومالی در 16 تا 18 ماهگی انجام می­گیرد تا در صورت مشاهده­ی مشکل جدّی، بارداری متوقّف شود. امیدوارم که از این مطالب نهایت استفاده را برده باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو