استفراغ شدید در بارداری، عوامل محرک

منبع: نی نی بان

118

1398/7/4

00:45


برای خیلی از خانم ها بارداری دورانی است که خود را ستایش می کنند و زندگی را که درون خود پرورش می دهند مورد تعریف و تمجید قرار می دهند. اما اگر شما خانم بارداری هستید که با تهوع و استفراغ های شدید بارداری (Hyperemesis Gravidarum=HG) در حال ستیز هستید بهتر است بدانید که با این شرایط باید مدارا کنید. علائم این بیماری معمولا از هفته نهم شروع می شود و تا هفته بیستم فروکش می کند، البته گاهی علائم تا بعد از هفته بیستم هم ادامه دارند. دوام این علائم مهم نیست بلکه مسئله ای که حائز اهمیت است اثراتی است که این نوع بیماری در پی دارد مانند از دست دادن آب بدن، کاهش وزن شدید و سوء تغدیه. در شرایط حاد خانم باردار ممکن است به دارو، بستری شدن یا کمک پرستار خانگی نیاز داشته باشد. در ادامه با یکسری نکات که به شما در گذراندن این دوران کمک می کند آشنا می شوید:

مدیریت کردن عوامل محرک
هنگامی که شما در دوران بارداری خود دچار این استفراغ های شدید می شوید، ساده ترین محرک ها مانند نور خورشید یا جرعه ای آب نیز می تواند شما را به سرعت روانه نزدیک ترین توالت کند. در نتیجه بهتر است تا جایی که امکان دارد از هر عاملی که حالت تهوع شما را تحریک می کند دوری کنید.

انتخاب یک فرد متخصص در ارائه مراقبت های بهداشتی
این عارضه به ندرت در خانم های باردار بروز می کند. به همین علت نیز پیدا کردن شخصی که شرایط را درک کند و تجربه برخورد با این خانم های باردار را داشته باشد، خیلی اهمیت دارد. از یک دوست قابل اعتماد کمک بخواهید یا به صورت آنلاین تحقیقاتی انجام دهید تا بتوانید با شرایط مدارا کنید. وب سایت های خارجی مانند helpher.org جای خوبی برای شروع می باشد.

با پزشک خود درباره درمان های دارویی صحبت کنید
داروهایی مانند قرص های ضد تهوع برای خیلی از خانم ها مفید عمل می کنند ولی برای برخی نیز فایده ای نخواهند داشت. برای خانم هایی که دچار این حالت تهوع شدید هستند، این قرص ها تنها سدی است که بین آن ها و سوء تعذیه یا بستری شدن در اورژانس قرار گرفته است و حتی در مواردی این قرص ها به فرد اجازه این را می دهد تا بارداری را تحمل کند.

درخواست کمک کنید
در مواقعی حتی خانم های مستقل نیز به کمک و پشتیبانی طی این دوران پرچالش بارداری نیاز دارند مخصوصا اگر فرزند دیگری نیز داشته باشند. بنابراین از اینکه از خانواده، دوستان یا همسایه درخواست کمک کنید خجالت نکشید یا احساس گناه نکنید. وقتی به این بیماری دچار می شوید و مجبور هستید کل روز خود را در توالت بگذرانید، انجام دادن کارهای روزمره برایتان غیر ممکن می شود و حضور کسی که قسمتی از کارهایتان را انجام دهد کمک بزرگی خواهد بود.

به گروه هایی که در این زمینه پشتیبانی می دهند ملحق شوید
حدودا 1 تا 3 درصد خانم های باردار به بیماری استفراغ شدید دوران بارداری دچار می شوند، در نتیجه احتمال اینکه شما با مادرانی رو به رو شوید که این دوران را گذرانده باشند، خیلی کم است. ملحق شدن به گروه هایی که از خانم های بارداری که به وضعیت شما دچار هستند حمایت می کنند باعث می شود تا با افرادی که شرایط شما را دارند آشنا شده و با یکسری راه کار برای کنترل شرایط آشنا شوید و از طرفی مورد تشویق و حمایت قرار گیرید. اگر چنین امکانی وجود ندارد، صحبت کردن با خانم های باردار که وضعیت مشابه دارند نیز به شما یادآوری می کند که شما ضعیف نیستید و مسئله را نیز بزرگ جلوه نمی دهید، فقط مبتلا به بیماری استفراغ شدید طی دوران بارداری خود هستید.

امید خود را از دست ندهید
تحمل استفراغ های شدید دوران بارداری کاری بسیار سخت است ولی به یاد داشته باشید که موقتی است. عبارت " در ناامیدی بسی امید هست..." را به خاطر داشته باشید و بدانید که همه این شرایط و سختی ها در نهایت ارزشش را دارد. شما از هر لحظه این دوران لذت نخواهید برد و این طبیعی است. یکی از مواردی که قدردانی و شادی شما را در این دوران از بین می برد همین حالت تهوع و استفراغ های شدید است. ام
ا باور داشته باشید که در انتها، گذراندن این دوران سخت بارداری باعث می شود که شما مادر شوید و همه این سختی ها را فراموش کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو