تربیت کودکان دوقلو، نحوه رفتار با آن ها

منبع: نی نی بان

103

1398/7/4

14:00


از بهترین تربیت کودکان دوقلو یکسان نگرفتن آن ها در میزان استعداد هایشان است باید با این کودکان همان گونه که ویژگی رفتاری متفاوتی دارند متفاوت رفتار شود ما در این مطلب برای شما عزیزان آن چه را که باید درباره تربیت کودکان دوقلو بدانید توضیح خواهیم داد در ادامه با ما همراه باشید.
در تربیت کودکان دوقلو باید خیلی از روابط و موقعیت های منحصر به فردشان را مورد توجه قرار داد در همین راستا ما راهنمایی های لازم را برای شما به اشتراک می گذاریم. تربیت دو قلو ها باید بر اساس اصول خاص و نکات ظریف صورت بگیرد یعنی برای هر کدامشان هویت مستقل و مشخصی باید در نظر بگیرید.

نکاتی برای تربیت کودکان دوقلو
هنگامی که کودکان دو قلو خود را تربیت می کنید باید به سمتی رفتارهایشان را هدایت کنید که روابط دو نفره شان با راهنمایی و کمک شما صورت بگیرد. زمانی که از دور رفتار های آن دو را مشاهده می کنید بسیار جذاب و بامزه به نظر می رسند اما والدین آن ها به سختی تربیت کودکان دوقلو را به گردن دارند و بسیار آسان نیست و حاوی نکات مهم و اساسی می باشد که در این مطلب آورده ایم. در تربیت فرزندانمان چه دو قلو باشند و چه غیر دو قلو باید بر آن ها کنترل و مراقبت و حمایت و نظارت داشته باشیم و هر کدام بحث مختص به خودشان را دارند. آشنا شدن با نیاز های خاص کودکان دو قلو تا حد زیادی از طریق مشاهده به دست می آید که بر اساس علم و آگاهی نشان می دهد که کودکان با رفتارهایشان با ما صحبت می کنند و همینطور ما با رفتارمان با آن ها ارتباط برقرار می کنیم که بیشترین شکل گیری را در شخصیت آن ها دارد، تربیت کودکان دوقلو می باشد.
گاهی والدین برای این که فرزندانشان شاد و راضی باشند به آن ها کار یا وظیفه ای را گوش زد نمی کنند و خودشان را وقف بچه هایشان می کنند در همین حین ما باید بگذاریم خوب و بد روزگار را بچشند و برای نیازشان تلاش کنند زیرا تربیت درست و برقراری تعادل در همه امور واجب است همینطور برای کودکان دوقلو که باید توجه ویژه داشت. در تربیت کودکان دوقلو باید دقت و ظرافت دو چندان داشت که اهمیت مهمی می باشد. فرزند دوقلو در حالی که خیلی شباهت به هم دارند ولی خیلی هم شخصیت متفاوت از همدیگر خواهند داشت در همین مسئله باید توجه داشت که هر کدام ویژگی های مستقل خود را دارند.

نحوه رفتار با کودکان دوقلو
آن ها دو نفر هستند
اکثر والدین دوقلو ها سعی در یکسان و شباهت دادن به دو کودک دارند در همین امر فکر می کنند که باید همانند هم باشند و آن ها را به یک شکل مشابه به هم در می آورند. دوقلو ها با هم در همه چیز تفاوت دارند آن ها دو نفر با هویت های مستقل از هم هستند. آن ها دو نفر هستند پس بگذارید خودشان در تهیه اسباب بازی و لباس هایشان تصمیم بگیرند و کمک به تفکیک از هم نمایید آن دو را شبیه هم نسازید تا بتوانند در زندگی هر کدام راه مستقل خود را پیدا کند.
با هر کدام متناسب رفتار مستقلش عمل کنید
پس هرگز آن دو را تحت هیچ شرایطی شبیه به هم قرار ندهید تا بتوانند توانایی و استعداد های خود را کشف کنند و حتی اگر در مدرسه با هم دیگر مقایسه می شوند آن ها را از هم جدا قرار دهید. در تربیت کودکان دوقلو هر کدام را فردی مستقل در نظر بگیرید برای آن ها احترام قائل باشید و به خاطر شباهت در ظاهرشان آن دو را مانند هم نبینید والدین نباید رفتار و خصوصیات آن ها را با هم مقایسه کنند و برچسب بر روی آن ها بگذارند که تاثیر بدی بر روی رفتارشان خواهد گذاشت. هر کدامشان ممکن است فردی جدا باشند که در خلق و خو با هم متفاوت هستند اگر در یک محیط تحت فشار قرار بگیرند امکان دارد در شخصیت آن دو بی نظمی و اختلال صورت بگیرد.
برای هر کدام عدالت داشته باشید
هرگز دیگری را بیشتر از آن یکی دوست نداشته باشید و مراقب باشید که این احساس شما در رفتار و برخوردتان رخ ندهد. والدین باید به این نکته توجه داشته باشند که عدالت و برابری در کلام و رفتار و نگاه به آن ها روی شخصیت کودکان تاثیر زیادی دارد پس هرگز تبعیض قائل نشوید. هر یک از آن ها ویژگی منحصر به خودش را دارد مثلا: توانایی در شعر، قصه، ریاضی، نقاشی، و همینطور رفتارشان مانند: درونگرا، برونگرا، سلطه جو، سلطه پذیر، آداب معاشرت، خجالتی و صادق و دیگری پنهان کار باشد پس انتظار هایتان از آن ها شبیه هم نباشد.
بین بحث هایشان نروید
زمانی که با هم دعوا و بگومگو می کنند شما دخالت نکنید مگر این که در رفتارشان حس خشونت ببینید در این موقع بین آن ها را آشتی بیندازید و هیچ وقت آن ها را قضاوت نکنید و طرف دار هیچ کدام نباشید و با رفتار اشتباه هر کدام عکس العمل نشان دهید.
در چیدن اتاقشان عادل باشید
در هر شخصیت آن ها مساوات را در چیدمان اتاقشان رعایت کنید هر دو را طوری در چیدن وسایلشان قرار دهید که بین آن ها تفاوتی ایجاد نشود بگذارید خودشان هم در چیدن اتاق سلیقه به خرج دهند و وسایل شخصی هایشان را با انتخاب خود بچینند. استفاده از تخت دو طبقه توصیه نمی شود زیرا در شخصیت آن دو تاثیر بدی می گذارد.
چگونه تربیت کودکان دوقلو را انجام دهید؟

چند نکته مهم در تربیت و مواظبت از دوقلوها
- برای مراقبت از آن ها برنامه بچینید هر وقت و زمانی را مختص به یک کاری انجام دهید مثلا ساعتی را برای غذا دادن و ساعتی برای خوابیدن آن ها در نظر بگیرید تا کمتر دچار سردرگمی شوید.
- از تربیت کودکان دوقلو می توان به زمانی که احساس خستگی و آشفتگی کردید از دیگران برای نگهداری از دوقلو ها کمک بگیرید.
- برای هر یک از آن دو پستانک و شیشه شیر مختص به خودشان را نظر بگیرید.
- از هر کدام جداگانه عکس بگیرید و اسم هایشان را رویش بنویسید که تربیت کودکان دوقلو موثر است.
- دوقلو ها بسیار جذاب هستند پس امکان دارد خواهر یا برادر بزرگتر را تحریک کند، پس حواستان باشد طوری با کودکان دوقلو رفتار کنید که روی او تاثیر بدی نگذارد.
- اگر یکی از کودکان بهانه گرفت اول به طرف کودک ساکت بروید بعد به سراغ او بروید تا متوجه شود که آرام بودن جایزه دارد.
- به هر دوی آن ها به اندازه یکسان محبت کنید تا دچار حسادت بین هم نشوند.
- دوقلو بودنشان حس صمیمیت زیادی به آن ها داده شاید در صورتی بخواهند عمل اشتباهی انجام دهند باید برایشان یک نوع مجازات در نظر بگیرید و آن ها را تنبیه کنید.
- در تربیت کودکان دوقلو به شخصیت آن ها احترام بگذارید و هر کدام را با صفت پسندیده ای صدا بزنید.
- در نتیجه باید در نظر بگیرید که هر یک توانایی مختص به خود را دارند و با هم متفاوت هستند پس در این صورت کمک کنید تا توانمندی هایشان شکوفا شود و شخص مستقل و سالم و موفق در زندگی فردی خودشان شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو