قلیان و بدنسازی

منبع: بیتوته

76

1398/3/13

11:38


قلیان و بدنسازی



به ورزشکاران توصیه می‌شود به هیچ عنوان دخانیات مصرف نکنند‎

 

بر خلاف اینکه عده‌ای این تصور را دارند که مضرات دود قلیان کمتر از سیگار است باید گفت : مصرف قلیان به مراتب دارای اثرات مخرب بیشتری بر سلامت ورزشکاران و تمامی افراد می‌شود.

ضرر قلیان بسیار بیشتر از سیگار است به طوری که بر اساس آزمایشات مشخص شده که زیان هر بار کشیدن قلیان برابر با کشیدن ۶۰ نخ سیگار است.

  

موضوع دیگری که عوارض قلیان را بیشتر از سیگار افزایش می دهد این است که نیکوتین قلیان وقتی از درون فضای مرطوب عبور می کند به هنگام ترکیب شدنش با آب ترکیبات جدیدی را تشکیل می دهد که زیان کشیدن قلیان را به مراتب بیشتر می کند.

 

بر خلاف اینکه عده‌ای این تصور را دارند که مضرات دود قلیان کمتر از سیگار است باید گفت مصرف قلیان به مراتب دارای اثرات مخرب بیشتری بر سلامت ورزشکاران و تمامی افراد می‌شود. همچنین ترکیبات شیمیایی که در تنباکوی قلیان جهت خوش‌رنگ و خوش‌بوتر شدن آن‌ها استفاده می‌شود می‌تواند موجب بروز انواع سرطان شود.

 

استفاده از دخانیات بر همه اعضای بدن تاثیر بدی میگذارد . دخانیات به تنهایی تاثیر زیادی بر عضلات میگذارد. چند عامل مهم که در استفاده از دخانیات تاثیر دارد خلاصه آن در زیر آمده است.

  

۱.موجب تخریب ویتامین ث می شود و در نتیجه خستگی زودرس عضلانی پدید می آید .

از دیگر عوارض سیگار در بین ورزشکاران حرفه‌ای خستگی زودرس و کاهش قدرت عضلانی آن‌هاست. ورزشکاری که اقدام به مصرف دخانیات می‌کند چون در حال استراحت، ضربان قلب بالایی دارند بنابراین توان هوازی آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

 

۲.موجب کاهش قند خون می شود و در نتیجه فعالیت عضلانی مختل می شود .

 

۳.موجب اختلال در رسیدن اکسیژن به بدن و اختلال در اعمال قلبی عروقی می شود . 

در کسانی که به طور متناوب اقدام به مصرف دخانیات می‌کنند، این اقدام موجب افزایش مقاومت در عروق کرونر و تنگی این عروق می‌شود و منجر به حوادث قلبی عروقی و در شرایط حادتر سبب بروز سکته قلبی می‌گردد. لذا به ورزشکاران توصیه می‌شود به هیچ عنوان دخانیات مصرف نکنند.

 

اگر میخواهید بصورت حرفه ای به تناسب اندام برسید و عضله سازی کنید نباید دخانیات مصرف نمایید‎

 

خطرات قلیان: 

دود قلیان حاوی سطوح بالایی از ترکیبات سمی از جمله تار، مونوکسید کربن، فلزات سنگین و مواد شیمیایی سرطان‌زا (یا تشدید کننده سرطان) می‌باشد. در واقع افرادی که قلیان می‌کشند، در معرض مونوکسید کربن و دود بیشتری نسبت به افراد سیگاری قرار دارند.

 

درست مانند سیگار کشیدن، قلیان کشیدن نیز با سرطان ریه، بیماری‌های قلبی و سایر بیماری‌های جدی مرتبط است.

 

کشیدن قلیان تقریبا به اندازه‌ی سیگار کشیدن نیکوتین وارد بدن می‌کند، و احتمالا منجر به وابستگی به دخانیات می‌شود.

 

قلیان کشیدن توسط زنان باردار می‌تواند منجر به تولد نوزادان کم وزن شود.

 

لوله‌های قلیانی که در قلیان سراها و کافه‌ها استفاده می‌شوند، ممکن است به درستی تمیز نشده و افراد را در خطر شیوع بیماری‌های عفونی قرار دهد.

 

وقتی شما میخواهید بصورت حرفه ای به تناسب اندام برسید و عضله سازی کنید نباید دخانیات مصرف نمایید.زیرا دخانیات باعث استپ بدن میشود.

 

چگونه!؟

بدن برای تغییر و خصوصا عضله سازی احتیاج به اکسیژن رسانی دارد که این اکسیژن رسانی از طریق خون انجام میشود که شما با سیگار کشیدن و قلیان کشیدن مانع این امر میشوید.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو