وزارت امور خارجه انگلیس در بیانیه ای اعلان کرد: دومینیک راب بدون اشاره به اقدام غیر قانونی این کشور در توقیف نفتکش گریس یک (آدریان دریا یک) در آب های جبل‌الطارق، مدعی شد که ایران به صورت غیرقانونی کشتی استناایمپرو را توقیف کرده که جزئی از تلاش های تهران برای اختلال در آزادی کشتیرانی است.

او این اظهارات را پس از آن مطرح کرد که مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی هرمزگان از رفع توقیف نفتکش انگلیسی «استنا ایمپرو» و آغاز حرکت آن از لنگرگاه بندرعباس در ساعت ۹ صبح امروز (جمعه) خبر داد و گفت: پرونده حقوقی نفتکش انگلیسی در دادگستری هرمزگان باز است و مراحل قضایی خود را می‌گذراند.

«اله مراد عفیفی پور» در گفت وگو با ایرنا افزود: امروز صبح و بعد از دریافت حکم قضایی، نفتکش انگلیسی به همراه ۱۵ خدمه آن لنگرگاه بندرعباس را به سمت آب‌های بین المللی ترک کرد.

وی افزود: این کشتی هنگام توقیف ۲۲ خدمه داشت که هفت نفر آن پیش تر به کشورهایشان بازگشته بودند و امروز کشتی با ۱۵ خدمه باقیمانده حرکت کرد.

کشتی نفتکش انگلیسی «استنا ایمپرو» روز جمعه ۲۸ تیر ماه، هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف، به ساحل هدایت و برای سیر مراحل قانونی و بررسی‌های لازم، تحویل سازمان بنادر و دریانوردی شد.

دبیر انجمن صنفی دریانوردان ایران اواسط شهریور ماه ۹۸ در پی درخواست اتحادیه دریانوردی هند و مجامع بین المللی شامل فدراسیون حمل و نقل جهانی (ITF) در خصوص دیدار با خدمه این شناور نفتکش در بندرعباس، به نمایندگی از «ITF» و با حمایت و همکاری سازمان بنادر و دریانوردی و هماهنگی دیگر نهادهای نظارتی از جمله مراجع قضایی، از شناور انگلیسی دیدار کرد. طبق نتایج بررسی‌هایی که براساس مفاد کنوانسیون کار دریایی MLC و حقوق بین الملل دریایی صورت گرفت، وضع تمامی کارکنان این کشتی خوب و مناسب ارزیابی شد، هیچ مشکلی از نظر امکانات رفاهی و غذایی برای آنها وجود نداشت و خدمه شناور در شرایط مطلوبی قرار داشتند، تا اینکه صبح امروز راهی آب های بین المللی شد.