هزینه‌های اضافی سامانه دفاعی آمریکا برای ژاپن

منبع: برترین ها

73

1398/7/5

18:26


شرکت آمریکایی سازنده سامانه دفاع موشکی مورد نظر ژاپن دستکم ۵۰۰ میلیون دلار اضافی برای تست موشک‌های آن دریافت خواهد کرد.

خبرگزاری تسنیم: چهار منبع دولتی و دفاعی در ژاپن اعلام کردند تست‌های اضافی ممکن است دستکم 500 میلیون دلار به هزینه دو پایگاه رهگیری موشک‌های بالستیک ساخت آمریکا برای دولت توکیو اضافه کند. این سامانه های پدافندی برای رهگیری و سرنگون ساختن موشک های جدید کره شمالی در نظر گرفته شده‌اند.

بر اساس اعلام شرکت آمریکایی لاکهید مارتین که سازنده این سامانه است این تست‌ها مورد نیازند تا نشان دهند سامانه پدافندی فوق به درستی کار می‌کند. این سامانه بجای آنکه در ژاپن نگهداری شوند در هاوایی مستقر شده و به ازای هر پرتاب 100 میلیون دلار هزینه در بر دارد.

هزینه‌های اضافی سامانه دفاعی آمریکا برای ژاپن

یکی از منابع ژاپنی اعلام کرد این کشور منتظر اعلام نظر آژانس دفاع موشکی آمریکاست تا بگوید این تست‌ها چه چیزی نیاز خواهند داشت. ظاهرا هزینه این تست‌ها دقیقا برآورد و تامین نشده است.

بر اساس گزارش رویترز، ژاپن به عنوان بخشی از به روزرسانی گسترده سامانه دفاعی خود در سال 2018 با خرید سایت‌های پیشنهادی سامانه زمین‌پایه "ایجیس اَشور" توسط واشنگتن موافقت کرد. به این ترتیب پیشنهاد شرکت آمریکایی ریتون برای استقرار رادار نیروی دریایی آمریکا را رد کرد.

منبع فوق گفته است "ایتسونوری اونودرا" وزیر دفاع وقت ژاپن نیز نمی‌دانست آیا ژاپن باید برای پرتاب‌های موشکی به منظور تست رادار لاکهید مارتین هزینه‌ای بپردازد یا خیر. یکی از منابع دفاعی اعلام کرد دولت ژاپن تصور می‌کرد تست‌های شبیه سازی رایانه ای کافی خواهد بود.

دولت ژاپن در میان سه خریدار خارجی بزرگ جنگ افزارهای ارتش آمریکا در سه سال اخیر است و اکنون باید درباره هزینه اضافی یک پروژه چندین میلیارد دلاری توضیح دهد.

با توجه به اینکه قرارداد سامانه ‌های "ایجیس اَشور" امضا نشده و قرار بوده طبق برنامه تا سال 2024 عملیاتی شود یکی از منابع دولت ژاپن که با طرح‌های نظامی ژاپن آشناست گفت: این می‌تواند فرصتی برای توکیو به منظور بررسی مجدد سامانه "ایجیس اَشور" با هدف دستیابی به یک "سامانه دفاع موشکی منسجم" باشد.

"سامانه دفاع موشکی منسجم" (IAMD) یک سامانه دفاعی با کاربری عملیاتی گسترده تر است.

ژاپن تاکنون 1.2 میلیارد دلار برای سامانه "ایجیس اَشور" هزینه کرده اما انتظار می‌رود هزینه های دیگر هم وجود داشته باشند. این هزینه ها شامل ساخت، حفظ و نگهداری و عملیاتی کردن پروژه طی سه دهه است. هزینه نهایی این سامانه برای راه اندازی دو سایت 4.31 میلیارد دلار برآورد شده است.

هیرانائو هوندا نماینده پارلمان ژاپن از حزب مخالف دموکرات قانون اساسی و مدیر بخش امنیتی آن می‌گوید هزینه های اضافی سامانه مذکور نشان می‌دهد این برنامه دفاعی باید متوقف گردد.

وی تاکید کرد: هزینه‌های متعددی مانند هزینه ساخت سایت وجود دارد که باید بابت آن پول پرداخت شود و ما هنوز باید برای موشک‌های آن پول پرداخت کنیم. توضیح کافی از جانب دولت در این باره وجود نداشته است.

به گفته این نماینده پارلمان ژاپن کشورش در حال حاضر هشت ناو جنگی با یک سامانه با قابلیت کمتر از "ایجیس" در اختیار دارد که می‌تواند مقابل تهدیدهای موشکی بایستد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو