زنان در دوران بارداری، میتوانند بچه بغل کنند؟

منبع: نی نی بان

132

1398/7/5

23:15


از اینکه دوران شیرین بارداری را تجربه می‌کنید به شما تبریک می‌گوییم. حتما برای شما اتفاق افتاده که کودک نوپایی از شما بخواهد او را بغل کنید و شما نگران این شوید که مبادا این کار برای جنین داخل شکمتان خطرناک باشد. دوران بارداری دورانی است که یک زن از انجام هر کاری می‌ترسد که مبادا جنین دلبند داخل شکمش آسیب ببیند. بغل کردن بچه در ماه‌های اول بارداری خیلی خطرساز نیست، اما در ماه‌های آخر به هیچ وجه نباید کودکی را بغل کنید. ما در این مطلب به سوالاتی که در مورد بغل کردن بچه در دوران باداری و اقدامات احتیاطی آن در ذهن خود دارید، پاسخ خواهیم داد؛

خطرات بغل کردن بچه در دوران بارداری
بیشتر اوقات، زمانی که یک کودک نوپا از مادر خود می‌خواهد که او را بغل کند، مادر جز بغل کردن او چاره‌ای ندارد. بغل کردن کودک نوپای‌تان در ماه‌های اولیه بارداری خطرناک نیست، البته این در صورتی است که شما یک وضعیت بارداری نرمال داشته باشید؛ چراکه گاهی برخی از مادران می‌گویند بغل کردن کودک برای آن‌ها بسیار دردآور است. در این شرایط آن‌ها باید تا جایی که می‌توانند از بغل کردن بچه خودداری کنند. در ادامه دو عامل خطرساز در هنگام بغل کردن بچه را بررسی می‌کنیم.
۱. بغل کردن بچه و خطر درد و التهاب مفاصل
در دوران بارداری بدن زن به طور طبیعی حدود ۱۰ برابر بیشتر از حد طبیعی هورمون ریلاکسین ترشح می‌کند؛ هورمون ریلاکسین با عنوان هورمون شل کننده مفاصل شناخته می‌شود. هنگامی که تولید این هورمون افزایش می‌یابد، ممکن است با فشار وارد کردن به مفاصل خود، احساس درد کنید. اینجاست که می‌گوییم بغل کردن بچه در دوران بارداری می‌تواند گاهی خطرساز شده و ممکن است با بغل کردن بچه احتمال درد و التهاب مفاصل نیز افزایش یابد.
۲. بغل کردن بچه و خطر خونریزی و سقط جنین
وقتی شکم شما بزرگتر می‌شود، مرکز ثقل بدن شما تغییر کرده و این مسئله فشار زیادی بر قسمت پشت شما وارد خواهد کرد. تغییرات بدن در اوایل بارداری می‌تواند شما را در هنگام ایستادن مستعد احساس گیجی کند. بنابراین بغل کردن بچه در دوران بارداری می‌تواند شما را در معرض خطراتی همچون زمین خوردن قرار دهد. این خطر افتادن و فشار مضاعفی که بغل کردن بچه روی کمر شما وارد می‌کند، می‌تواند روی جنین داخل شکم شما نیز تاثیرگذار باشد؛ بنابراین زمانی که به پایین نگاه می‌کنید و می‌خواهید کودک نوپای خود را بلند کنید، ممکن است برای یک یا دو دقیقه احساس ضعف یا سرگیجه کنید و ناگهان زمین بخورید. این زمین خوردن و افتادن در دوران بارداری ممکن است به لکه بینی و در نهایت به سقط جنین ختم شود.

اقدامات احتیاطی برای بغل کردن بچه در دوران بارداری
اولین چیزی که هنگام بغل کردن کودک خود باید به آن توجه کنید، رعایت کردن برخی از نکات ایمنی است. با رعایت موارد زیر می‌توانید تا حدودی از رخ دادن اتفاقات ناگوار ناشی از بغل کردن بچه بکاهید.
زمانی که می‌خواهید کودک خود را بغل کنید، به جای اینکه خم شوید، ابتدا بنشینید و او را بغل کنید و سپس بلند شوید؛ سعی کنید تا حد ممکن کمر خود را صاف نگه دارید.
تا جایی که ممکن است از دوستان و یا خانواده‌ خود بخواهید که به شما کمک کنند؛ به عنوان مثال وقتی که کودک خواب است و می‌خواهید او را از پله‌ها بالا ببرید و یا زمانی که می‌خواهید او را به رختخواب برسانید، اگر کسی اطراف شماست، از او بخواهید کمک‌تان کند.
تا جایی که ممکن است از کالسکه استفاده کرده و به مدت طولانی کودک را در بغل‌ خود نگه ندارید.
از انجام هر حرکت ناگهانی بپرهیزید و به آرامی نشست و برخاست کنید.
از کفش‌های راحت استفاده کنید تا کمر شما کمتر اذیت شود.

سخن پایانی
توانایی بغل کردن یک کودک نوپا می‌تواند از خانم بارداری تا خانم باردار دیگر و کودک تا کودکی دیگر متفاوت باشد. برخی از کودکان نوپا وزن زیادی داشته و بغل کردن آن‌ها خیلی سخت است، در حالی که ممکن است کودک دیگری سبک وزن بوده و بغل کردن او به مراتب راحت‌تر باشد. اما در هنگام بغل کردن بچه تمام اقدامات احتیاطی که در قسمت بالا ذکر کردیم را رعایت کنید تا دوران بارداری را به خوبی سپری کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو