دولت دهلی نو اوایل شهریورماه امسال اقدام به لغو امتیازات ویژه منطقه جامو و کشمیر کرد و این موضوع، موجب خشم اسلام آباد شد و رهبران سیاسی پاکستان از جمله «عمران خان» اعلام کردند که این موضوع را در تمامی مجامع منطقه ای و جهانی از جمله نشست سالانه سازمان ملل متحد مطرح خواهند کرد.

نخست وزیر پاکستان که بخش اصلی سخنرانی خود در صحن علنی سازمان ملل را به موضوع کشمیر و نگرانی از تشدید تنش ها میان هند و پاکستان به عنوان دو رقیب هسته ای در جنوب آسیا اختصاص داده بود، درخصوص چالش های پیش روی کشورهای در حال توسعه، تحولات منطقه، ترویج طرح اسلام هراسی و انتقاد از رویکرد تبعیض آمیز کشورهای غربی در قبال مسلمانان نیز سخن گفت.

نخست وزیر پاکستان همچنین از سازمان ملل خواست تا به وعده خود برای رسیدگی به وضع مردم کشمیر بر اساس قطعنامه هایی که در گذشته از سوی شورای امنیت تصویب شده بود، عمل کند.

وی هشدار داد: ما کشوری را تهدید نمی کنیم اما اوضاع، آنچنان بحرانی و نگران کننده شده که دو رقیب هسته ای مقابل یکدیگر قرار گرفته و در صورت بروز هر گونه رویارویی، پیامدهای ناگوار آن علاوه بر تحت تأثیر قرار دادن این دو کشور هم مرز، منطقه و جهان را نیز در بر خواهد گرفت.

نخست وزیر پاکستان از هند، خواستار لغو آنچه را که وی حکومت نظامی ظالمانه علیه مردم کشمیر خواند، شد و افزود: زندانیان سیاسی در کشمیر باید هر چه سریعتر آزاد شده و هزاران نفر از ساکنان کشمیر به ویژه جوانانی که بازداشت و مفقود شده و خبری از آنان نیست، باید بازگردانده شوند.

وی خطاب به سازمان ملل گفت: شما در گذشته وعده حل مناقشه کشمیر را به مردم این منطقه داده بودید و اکنون زمان عمل است و نباید حساسیت این مسأله را نادیده گرفت.

عمران خان با اشاره به پدیده اسلام هراسی و ترویج آن در کشورهای غربی که موجب تشدید رویه علیه اسلام و مسلمانان شده، از رفتار دوگانه غرب در این خصوص انتقاد کرد و گفت: متأسفانه امروز رهبران برخی کشورها از موضوع اسلام هراسی بهره برداری کرده و موجب درد و آلام مسلمانان شدند.

وی اظهار کرد: پس از حوادث ۱۱ سپتامبر، اسلام هراسی در جهان به اوج خود رسید؛ تا جایی که اسلام را به تروریسم و افراط گرایی ربط دادند؛ در حالی که تروریسم هیچ ارتباطی با مذهب به ویژه دین گرامی اسلام ندارد.

نخست وزیر پاکستان ضمن تأکید بر مقابله مشترک علیه پدیده اسلام هراسی و شناساندن روح واقعی دین اسلام و منویات پیامبر (ص)، افزود: حاکمان کشورهای مسلمان باید اسلام و پیام آن را به روش های بهتر به جامعه بشری برسانند.

عمران خان در بخش دیگری از سخنان خود، به چالش ها و مشکلات امنیتی پاکستان در سال های گذشته اشاره کرد و گفت: ما مسائلی با افغانستان داشتیم؛ پس از آغاز به کار دولت فعلی در پاکستان، از رئیس جمهوری افغانستان برای سفر به اسلام آباد دعوت شد و پس از گام هایی برای تقویت صلح میان دو کشور برداشته شد.

نخست وزیر پاکستان به برخی مناسبات این کشور با جمهوری اسلامی ایران نیز اشاره کرده و افزود: پاکستان تقویت دوستی و صلح با ایران را در دستور کار قرار داد.