تلسکوپ تس که به منظور کشف و مطالعۀ سیاره‌های فراخورشیدی (خارج از منظومه شمسی) طراحی و ساخته شده، چگونگی تخریب و بلعیده شدن یک ستاره از سوی یک سیاهچاله را رصد و اطلاعات آن را بررسی کرده است.

داده‌های این تلسکوپ غول‌پیکر اخیرا واقعه‌ای موسوم به ASASSN-۱۹bt را ثبت کرده که طی آن یک ستاره به یک سیاهچاله نزدیک شده و کشش شدیدی که از سمت سیاهچاله ایجاد شده، ستاره را به سمت خود جذب کرده است. در این رویداد فضایی، نیروی جاذبه سیاهچاله‌ سبب می‌شود که ستاره متورم شده، بشکند و به شکل یک جریان گازی درآید. دُم این جریان گازی به سمت مخالف جریان جاذبه و به سوی فضا فرار می‌کند اما باقی آن به دور جریان می‌چرخد و یک قرص برافزایشی را شکل می‌دهد.قرص برافزایشی یک ساختار دیسک مانند از ماده است که به شکل حلقوی به دور یک جسم خاص می‌چرخد.

در این رویداد که اختلالات جزر و مدی نام دارد، قسمت‌هایی از ستاره که نتوانسته‌اند از نیروی جاذبه سیاهچاله بگریزند به داخل سیاهچاله کشده می‌شوند. این امر منجر به تولید پرتوهای نوری و همینطور اشعه ایکس می‌شود که ممکن است برای چند سال باقی بماند.

تلسکوپ تس که به مدت یکسال با کمک چهار دوربین خود بخش‌هایی از فضا را رصد می‌کرد همچنین تلسکوپ اروپایی اکس‌ام‌ام-نیوتون (XMM-Newton)، در زمان وقوع این رویداد یعنی در ۱ بهمن ۱۳۹۷ (۲۱ ژانویه ۲۰۱۹) توانستند نور، اشعه ماوراءبنفش و اشعه ایکس ساتع شده از این رویداد را دریافت کنند. آنان همچنین متوجه شدند که دمای حاصله از این رویداد در عرض چند روز تا ۵۰ درصد کاهش یافته است؛ مساله‌ای که در مطالعات پیشین دیده نشده بود. این اتفاق بسیار نادر است و هر ده تا صدهزار سال یکبار در کهکشانی مانند راه شیری به وقوع می‌پیوندد. یافته‌های آینده به درک بهتر ما از چنین رویدادهای نادری کمک خواهد کرد.