کوچکترین کشور دنیا کجاست؟ رتبه بندی ۱۰ کشور کوچک جهان

کوچکترین کشور دنیا کجاست؟ رتبه بندی ۱۰ کشور کوچک جهان


منبع: آرگا

505

1398/7/7

01:43


واتیکان کوچکترین کشور دنیا می باشد که در این می توانید با این کشور و کشورهای دیگری همچون موناکو، نائورو، تووالو، سان مارینو و … که مساحت و جمعیتی کم دارند، اما پرگردشگر هستند، آشنا شوید.

سرزمین ها و ایالات کوچکی در سرتاسر دنیا وجود دارند، که ممکن است اسامی برخی از آن ها تا به حال به گوشتان نخورده باشد، چه برسد به اینکه که راجع به مساحت، جمعیت، مذهب، حاکمان و مناطق توریستی و گردشگری آن ها اطلاعاتی در دست داشته باشید. از این رو در ادامه، به معرفی کوچکترین کشور دنیا و رتبه بندی ۱۰ کشور کوچک جهان خواهیم پرداخت.

کوچکترین کشور دنیا

آشنایی با کوچکترین کشور دنیا و ۹ کشور کوچک دیگر

کره زمین با جمعیتی بالغ بر ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر متشکل از ۲۶۱ کشور می باشد که از این تعداد در حدود ۲۰۵ کشور توسط سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده اند. روسیه، کانادا، ایالت متحده، چین، استرالیا، برزیل، هند، آرژانتین، قزاقستان و الجزایر از جمله بزرگترین کشورهای جهان می باشند. که هر یک از این کشورها در مساحت قابل توجه ای از خشکی های کره زمین واقع شده اند. در این لیست ۲۰۵ کشور به رسمیت شناخته شده جهان، ۱۰ کشور کوچک با مساحت بسیار کم نیز معرفی شده اند که در ادامه می توانید به ترتیب با کوچکترین کشور جهان آشنا شوید.

  • واتیکان (Vaticano):

این کشور در مرکز شهر رم قرار دارد و از سوی سازمان ملل متحد(سازمان بین المللی) به رسمیت شناخته شده است. پاپ رهبر مذهب و کلیسای کاتولیک در این کشور سکونت دارد. کاتولیک یکی از فرقه های مسیحیت می باشد. جمعیت واتیکان در حدود ۸۰۰ نفر اعلام شده است که به این ترتیب در رتبه بندی کوچکترین کشور دنیا ، واتیکان در رتبه نخست قرار می گیرد. این کشور با وجود مساحت ۰۴۴ کیلومتری، گردشگردان و توریست های بی شماری دارد و برخی مواقع جمعیت آن به ۳ الی ۴ برابر افزایش می یابد. کلیسای سن پیر، میدان سنت پیتر و کلیسای سیستین از مناطق گردشگری این کشور مستقل کوچک می باشد.

کشورهای استقلال یافته کوچک جهان

  • موناکو (Monaco):

نام رسمی این کشور شاهزاده نشین موناکو می باشد که ساکنان آن، اغلب میلیاردر و بیلیونر می باشند و با مساحت ۲ کلیومتر مربع و با جمعیت ۳۷,۸۰۰ نفر در رتبه بندی کشورهای کوچک جهان در رتبه دوم قرار می گیرد. مردمان آن اغلب به زبان رسمی فرانسه صحبت می کنند. این کشور محل برگزاری مسابقات فرمول یک می باشد و به دلیل اجناس لوکس، کازینوها یا قمارخانه های متعدد، قوانین مالیاتی آزاد و وجود آب و هوای خوب کشوری فوق العاده توریست پذیر و مورد علاقه برای افراد مشهور و ثروتمند می باشد.

مونا کوچکترین کشور جهان

  • نائورو (Nauru):

جمهوری نائورو به عنوان کوچک ترین جزیره دنیا شناخته می شود که در شرق قاره اقیانوسیه و در منطقه ای به نام میکرونزی قرار دارد. جمعیتی بالغ بر ۱۰۰۸۴ نفر در این کشور زندگی می کنند که ۲۶% اهل اقیانوس آرام، ۸% اروپایی و ۸% نیز چینی می باشند و بیشتر به زبان نائورو و انگلیسی حرف می زنند. مساحت تقریبی نائورو ۲۱ کیلومتر مربع است و پایتخت آن «یارن» می باشد. این کشور در گذشته منبع غنی از معدن فسفات بود، که به مرور با کمبود منابع فسفات موجب نرخ بیکاری ۹۰% ساکنان این کشور شد. شاخصه دیگر مردم این کشور چاقی و اضافه وزن بیش از حد می باشد، که نیمی از آن ها از بیماری دیابت نوع ۲ رنج می برند. این کشور زمانی مرکزی برای پناهندگان خاورمیانه بوده است.

کشور کوچک دنیا نائورو

  • تووالو (Tuvalu)

تووالو یکی دیگر از جزایر اقیانوس آرام می باشد که در شمال شرقی استرالیا واقع شده است و ۲۶ کیلومتر مربع مساحت دارد که جمعیتی ۱۲۰۰۰ نفری در آن ساکن می باشند و غذای اصلی آن ها ماهی است. به دلیل موقعیت مکانی این کشور، چندان توریست پذیر نمی باشد و ۶۵% از کسانی که به این کشور سفر می کنند به دلیل کسب و کار می باشد. این کشور متشکل از ۶ جزیزه مرجانی و ۳ جزیره صخره ای است. تووالو در سده نوزدهم میلادی به استعمار انگلستان در آمد و در سال ۱۹۷۸ میلادی استقلال خود را بازیافت، هم اکنون ریاست حکومت این کشور به دست نماینده ملکه انگلیس می باشد.

آشنایی با کوچکترین کشور جهان

  • سان مارینو (San Marino):

این کشور که پنجمین کشور از کشورهای کوچک دنیا محسوب می شود در جنوب اروپا و در شبه جزیره ایتالیا قرار دارد. مساحت سان مارینو برابر با ۶۱ کیلومتر مربع می باشد و در حدود ۳۰۵۰۰ نفر در این کشور زندگی می کنند. این سرزمین به دلیل داشتن ثروت زیاد، پایین ترین نرخ بیکاری در دنیا متعلق سان مارینو می باشد. آن ها همچون اغلب مردمان ایتالیا کاتولیک هستند. جالب است بدانید، تعداد جمعیت سان مارینو از آمار توریست این کشور کمتر می باشد.

کوچکترین و بزرگترین کشورهای دنیا

  • لیختن اشتاین (Liechtenstein):

این کشور کوهستانی در کوه های آلپ واقع شده است و زبان آن ها آلمانی می باشد. مساحتی بالغ بر ۱۶۰ کیلومتر مربع دارد و ساکنان آن در حدود ۳۷۰۰۰ است و حکمران لیختن اشتاین «هانس آدام دوم» می باشد. این کشور از ۱۱ شهرستان تشکیل شده و فادوتس پایتخت آن است.

لیختن اشتاین کوچکترین کشور جهان

  • جزایر مارشال (Marshall Islands)

جمهوری جزایر مارشال جزیره ای واقع در آقیانوس آرام و در منطقه میکرونزی(بین قاره اقیانوسیه و ایالت هاوایی) می باشد. جمعیتی در حدود ۶۱,۹۶۳ نفر دارد و ماجورو پایتخت این سرزمین است. در سال های ۱۹۴۴ و در پی جنگ های جهانی دوم این کشور به اشغال ژاپنی ها در آمد و بسیاری از آزمایش های جنگ افزارهای هسته ای در آن برهه زمانی انجام گردید، اما در سال ۱۹۸۶ میلادی پس از امضای پیمان «اتحادیه آزاد» بین آمریکا با جزایر مارشال، این کشور توانست استقلال خود را در تاریخ ۲۲ سپتامبر سال ۱۹۹۰ باز یابد. مساحت تقریبی جزایر مارشال ۱۸۱ کیلومتر مربع اعلام شده است.

لیست کوچکترین کشور جهان

  • سنت کیتس و نویس (Saint Kitts and Nevis)

این کشور با نام فدراسیون سنت کیتس و نویس از جزایر دریای کارائیب می باشد که نخستین بار به اشغال اروپایی ها در آمد. جمعیت این سرزمین ۵۲,۰۰۰ نفر و مساحت آن ۲۶۱ کیلومتر مربع و پایتخت آن باستر می باشد. عمده فعالیت و درآمد سنت کیتس و نویس از طریق جاذبه های گردشگری این کشور و صنایع تولیدی کوچک و همچنین کشاوری تامین می گردد. با وجود قرار گرفتن این کشور به عنوان کوچکترین کشور دنیا، بزرگ ترین صادر کننده شکر در قرن ئهای متمادی بوده است بوده است.

سنت کیتس کوچکترین کشور جهان

  • مالدیو (Maldives)

جمهوری مالدیو در جنوب غربی هند قرار دارد و از جزایز اقیانوس آرام به شمار می آید. مردمان این کشور که در حدود ۴۲۷,۷۵۶ نفر هستند به زبان مالدیوی(دیوهی) صحبت می کنند و اغلب آن ها مسلمان هستند و توسط یک روحانی ایرانی با نام یوسف تبریزی به دین اسلام گرویده اند. مالدیو بارها توسط کشورهای همچون پرتغال، انگلیس، هلند و دیگر امپراطوری ها به اشغال در آمده است، اما در سال ۱۹۶۵ میلادی، این کشور استقلال یافت. مساحت این کشور ۲۹۸ کیلومتر مربع می باشد و به دلیل وجود آب های کریستال و سواحل شنی از مناطق پر گردشگر جهان می باشد.

10 کشور کوچک کشور دنیا

  • مالت (Malta):

دهمین کشور کوچک جهان، جمهوری مالت می باشد که این جزیره، در دریای مدیترانه قرار دارد. این کشور متشکل از سه جزیره به نام های مالت، کومینو و گوزو می باشد و در حدود ۴۵۰,۰۰۰ نفر جمعیت دارد. جمهوری مالت ۱۱۶ کیلومتر مربع مساحت دارد. پایتخت این کشور والتا و رئیس جمهور آن جرج ابلا است. اعراب مسلمان این جزایر را در سال ۸۷۰ میلادی فتح کردند. جاذبه های طبیعی این کشور مناطق اعجاب انگیز برای حضور حضور گردشگران می باشد. در رتبه بندی کوچکترین کشور دنیا جمهوری مالت دهمین کشور کوچک جهان عنوان شده است.

جمعیت کوچکترین کشور جهان

برای بالا بردن اطلاعات عمومی و مطالعه مطالب مفید و خواندنی در زمینه های مختلف کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو