بیماری روماتیسم کودکان چیست و چه علائمی دارد؟

بیماری روماتیسم کودکان چیست و چه علائمی دارد؟


منبع: بیتوته

211

1398/7/11

00:26


بیماری روماتیسم کودکان چیست و چه علائمی دارد؟



بیماری روماتیسم کودکان ارثی نیست

 

روماتیسم کودکان یکی از بیماری های شایع در سنین کودکی می باشد. روماتیسم کودکان علائم متفاوتی داشته و حتما باید در صورت مشاهده علائم از آن پیشگیری نمایید.

روماتیسم کودکان از جمله بیماری هایی است که امکان ابتلا به آن در سنین کودکی و بخصوص زمان دانش آموزی بیشتر وجود خواهد داشت. این بیماری علائم متعددی دارد که حتما باید با آنها آشنایی داشته و از وقوع آن پیشگیری نمایید. بیماری روماتیسم کودکان ارثی نبوده و از راه های تنفسی امکان شایع شدن آن وجود خواهد داشت. در ادامه توضیحات کاملتری از این قبیل ارائه نموده ایم:

 

روماتیسم کودکان
روماتیسم کودکان یکی از بیماری هایی است که امکان ابتلا به آن در کودکان بسیاری وجود خواهد داشت. علت این بیماری نوعی عفونت گلویی است که توسط یک نوع باکتری با نام استرپتوکوک پدید می آید. عفونت استرپتوکوک را می توان به انواع مختلفی دسته بندی نمود که تنها نوع A آن است که سبب ایجاد تب روماتیسمی کودک خواهد شد. تب روماتیسمی یکی از بیماری هایی است که معمولا کودکان دانش آموز به آن دچار خواهند شد اما تمامی کودکانی که به این بیماری مبتلا می شوند دچار تب نشده و قلب آنها مورد حمله قرار نخواهد گرفت. و به همین دلیل باید حتما به علائم دیگری نیز توجه داشته باشید که کودکان مبتلا به این بیماری را بشناسید.

 

اولین علائم بیماری روماتیسم کودکان ایجاد تورم در مفصل های اصلی بدن فرد می باشد. توجه داشته باشید که پس از گذشت یک مدت کودک دچار التهاب قلب خواهد شد که در نتیجه آن سلول های کاردیف قلب دچار آسیب شده و چنانچه کنترل نشود عملکرد قلب را تضعیف خواهد کرد. این کار سبب عملکرد غیر طبیعی کره شده و در نتیجه شاهد التهاب مغز فرد خواهید شد. علاوه بر این مورد امکان وقوع ندولهای پوستی یا همان راش پوستی در فرد وجود خواهد داشت.

 

 اولین علائم بیماری روماتیسم کودکان ایجاد تورم در مفصل های اصلی بدن فرد می باشد

 

شایع بودن بیماری روماتیسمی کودکان
توجه داشته باشید که میزان مبتلایان به بیماری روماتیسم کودکان در کشور های مختلف جهان متفاوت می باشد. دانشمندان طبق بررسی های انجام شده به این نتیجه رسیده اند که در کشور های گرمسیری جهان کودکان بیشتری به این بیماری مبتلا شده اند. پس از درمان آنتی بیوتیکی خطر ابتلا به این بیماری کاهش یافت و کسانی که از آنتی بیوتیک استفاده می کنند امکان ابتلا به بیماری روماتیسمی کودکان را نخواهند داشت. با اینکه درمان آنتی بیوتیکی اعمال شد اما خیل عظیمی از کودکان از این آنتی بیوتیک استفاده نکردند و به همین دلیل بسیاری از کودکان در سنین 5 الی 15 سال به این بیماری مبتلا می شوند و البته درصد کمی از کودکان به بیماری قلبی دچار می شوند.

 

درصد ابتلا به بیماری روماتیسم کودکان در هر یک از کشور ها متفاوت می باشد و نمی توان درصد دقیقی برای آن ذکر نمود. کشور هایی وجود دارند که در آنها حتی یک مورد هم کودک مبتلا به این بیماری گزارش نشده است اما در کشور هایی روند رو به بالا دارد و شمار مبتلایان به این بیماری 40 در 100 هزار نفر می باشد. تخمین زده می شود که 15 میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا هستند که 282 هزار نفر هر ساله به این بیماری مبتلا می شوند و 233 هزار نفر آنها جان خود را در سال از دست می دهند.

 

 میزان ابتلا به بیماری روماتیسم کودکان در کشور های مختلف متفاوت می باشد


علت ایجاد بیماری روماتیسم کودکان
همانطور که در بخش های قبل نیز به آن اشاره شد بیماری روماتیسم کودکان از طریق عفونت گلو ایجاد می شود و در اثر پاسخ غیر طبیعی سلولهای ایمنی در برابر عفونت گلو ایجاد می شود. توجه داشته باشید که این بیماری ابتدا از گلو درد آغاز خواهد شد و این درد می تواند به صورت بسیار خفیف باشد که رفته رفته درد آن اضافه خواهد شد. لازم به ذکر است که حتما باید پس از مشاهده علائم اقدام به درمان آن نمایید و درمان روماتیسم کودکان با استفاده از آنتی بیوتیک امکان پذیر خواهد بود. استفاده کردن از آنتی بیوتیک سبب جلوگیری از ایجاد عفونت جدید خواهد شد و می تواند به عنوان یک دارو برای پیشگیری باشد. همین طور در صورت عدم استفاده از آنتی بیوتیک امکان بروز عفونت جدید وجود خواهد داشت که این امر سبب تشدید وضعیت حال بیمار خواهد شد. ریسک تشدید حملات در 3 ساله اول بیماری بالاتر خواهد بود و به همین دلیل بهتر است از آن پیشگیری نمایید.

 

 یماری روماتیسم کودکان از طریق عفونت گلو ایجاد می شود

 

ارثی بودن بیماری روماتیسمی کودکان
بسیاری این سوال را دارند که آیا بیماری روماتیسم کودکان نوعی بیماری ارثی است؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت: تب روماتیسمی بیماری ارثی نمی باشد و به هیچ وجه به صورت مستقیم از والدین به کودک منتقل نخواهد شد. طبق بررسی های انجام شده بسیاری از خانواده ها وجود دارند که پدر و مادر هیچگونه سابقه ابتلا به بیماری روماتیسم کودکان را ندارند اما بچه های آنها به این بیماری مبتلا شده اند.

 

توجه داشته باشید که بیماری روماتیسم کودکان می تواند ناشی از فاکتور های ژنتیکی باشد و همین امر امکان انتقال عفونت استرپتوکوکی را به صورت فرد به فرد افزایش خواهد داد. اما باید بدانید که این بیماری به هیچ وجه از مادر به کودک منتقل نخواهد شد اما عفونت استرپتوکوکی ممکن است از طریق بزاق دهان و  یا راه های تنفسی به فرد دیگر گسترش پیدا کند و به همین دلیل افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند باید حتما تحت الحفظ نگهداری شوند تا خطر ابتلا به بیماری در سایر افراد کاهش پیدا کند. تماس های جنسی نیز از جمله دلایلی است که می تواند سبب شایع شدن این بیماری شود.

 

 بیماری روماتیسم کودکان می تواند ناشی از فاکتور های ژنتیکی باشد


بیماری روماتیسمی کودکان
بسیاری می پرسند که چرا بچه من باید به بیماری روماتیسم مبتلا شود و از چه فاکتور هایی می توان تشخیص داد که چه کودکی امکان ابتلا به این بیماری را دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت: یکی از دلایلی که سبب ایجاد بیماری روماتیسمی در کودکان می شود شرایط محیطی می باشد. گرم بودن هوا از جمله مواردی است که سبب شایع شدن این بیماری خواهد شد. گونه استرپتوکوک نیز از جمله فاکتورهای مهم می باشد و البته نمی توان گفت که چه کسانی امکان ابتلا به این بیماری را خواهند داشت. در صورتی که فرد مورد حمله نوع خاصی از استرپتوکوک قرار گیرد شانس ابتلا به بیماری روماتیسمی در فرد افزایش خواهد یافت. 

 

توجه داشته باشید که جلوگیری از این بیماری نیاز به تشخیص پزشک خواهد داشت و حتما باید در صورت مشاهده علائم بیماری به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید. در صورتی که پزشک بتواند بیماری را به خوبی تشخیص دهد می تواند بهترین نوع آنتی بیوتیک را به شما معرفی نماید و در صورت استفاده از آنتی بیوتیک می توانید از این بیماری پیشگیری نمایید.

 

 در بیماری روماتیسم کودکان امکان وقوع ندولهای پوستی یا همان راش پوستی وجود دارد

 

روماتیسم کودکان عفونی است؟
بسیاری این سوال را دارند که آیا روماتیسم کودکان عفونی است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت خیر روماتیسم کودکان عفونی نیست اما فارنژیت استرپتوکوکی یک فاکتور عفونی است و دلیل شیوع آن عفونت می باشد. توجه داشته باشید که استرپتوکوکی امکان انتقال از فردی به فرد دیگر را خواهد داشت و به همین دلیل بهتر است از نزدیکی به این افراد جلوگیری نمایید. توجه داشته باشید که امکان انتقال عفونت استرپتوکوکی در مکان های شلوغ افزایش پیدا می کند و معمولا در مناطقی که دمای هوا بالا باشد امکان شیوع به این بیماری افزایش خواهد یافت و به همین دلیل باید از حضور یافتن در مراکزی مانند مدرسه، خانه شلوغ و یا سالنهای ورزشی که یک بیمار مبتلا به این بیماری وجود دارد خودداری نمایید. یکی از راه های پیشگیری ابتلا به بیماری روماتیسم کودکان را می توان شستشو کامل دست و صورت خود دانست و حتما باید دست خود را به خوبی بشویید تا به این بیماری مبتلا نشوید.

 

  بیماری روماتیسم کودکان نشانه ها و علائم متعددی دارد

 

علائم بیماری روماتیسمی کودکان
توجه داشته باشید که بیماری روماتیسم کودکان علائم متعددی دارد که این علائم در افراد مختلف متفاوت خواهد بود. روماتیسم کودکان علائم منحصر به فردی در هر فرد خواهد داشت و حتما باید به آن توجه داشته باشید. بیماری روماتیسم کودکان به دنبال فارنژیت استرپتوکوکی که توسط آنتی بیوتیک درمان نشده باشد شایع می شود. از جمله مهمترین علائم این بیماری می توان به: التهاب لوزه ها، سردرد، تب بدن، درد گلو، قرمز شدن کام و... اشاره کرد.

 

بدن افراد مبتلا به این بیماری ترشحات چرکی نیز خواهند داشت. توجه داشته باشید که این علائم ممکن است در کودکان مدرسه ای کمتر دیده شود یا به آن توجه شود اما باید حتما به این موارد توجه داشته باشید تا بتوانید اقدام به پیشگیری ابتلا به بیماری نمایید. پس از اینکه علائم از بین رفت حدود 2 هفته بی علامتی مشاهده خواهید کرد. توجه داشته باشید که در ادامه در رابطه با علائم اصلی این برنامه توضیحات کامل تری ارائه نموده ایم:

 

آرتریت
آرتریت سبب التهاب اغلب مفاصل بزرگ بدن خواهد شد و البته تمامی مفاصل به صورت همزمان دچار التهاب نخواهند شد و آرتریت از مفصلی به مفصل دیگر به سرعت حرکت خواهد کرد و امکان درگیر بودن یک یا دو مفصل به صورت همزمان وجود خواهد داشت. کمترین مفاصلی که مورد حمله قرار می دهند را می توان مفاصل گردن و دست ها دانست. در برخی افراد ممکن است که التهاب مفصلی در فرد ایجاد نشود و در این مفصل فرد احساس درد شدیدی خواهد داشت. توجه داشته باشید که التهاب مفاصل را به خوبی می توانید کنترل نمایید و دارو های ضد التهابی بسیاری در این راستا به بازار عرضه شده اند که با استفاده از آنها می توانید اقدام به کاهش التهاب مفاصل نمایید. داروی اصلی ضد التهاب را می توان آسپرین دانست که متداول ترین روش برای کاهش التهاب خواهد بود.

 

اردیت
توجه داشته باشید که کاردیت خطرناکترین علائم این بیماری می باشد و هدف آن قلب خواهد بود.  یکی از علائم این بیماری افزایش ضربان قلب فرد می باشد و در صورتی که ضربان قلب افزایش یابد پزشک به این بیماری مشکوک خواهد شد. این افراد دچار التهاب شدید قلبی خواهند شد. توجه داشته باشید در صورتی که التهاب در پرده پوشاننده قلب رخ دهد شاهد جمع شدن مقداری مایع در اطراف قلب خواهید بود اما علامت خاصی از آن شاهد نخواهید بود و به صورت خود به خود این التهاب از بین خواهد رفت. در صورتی که کاردیت شدید باشد پمپاژ قلب و خون رسانی به بدن کاهش پیدا خواهد کرد و علائم آن را می توان افزایش ضربان قلب، تعداد تنفس و درد قفسه سینه دانست. بیماری دریچه قلب روماتیک ممکن است حاصل اولین حمله تب روماتیسمی باشد که معمولا ناشی از حملات تکرار شونده خواهد بود و این بیماری در بزرگسالی خود را نشان خواهد داد و به همین دلیل حتما باید نسبت به پیشگیری آن اقدام نمایید.

 

 در صورت مشاهده علائم بیماری روماتیسم کودکان باید نسبت به تستهای آزمایشگاهی اقدام نمایید


بیماری های شبیه به روماتیسم کودکان
توجه داشته باشید که بیماری روماتیسم کودکان به بیماری های دیگری نیز شباهت دارد که حتما باید توسط یک پزشک متخصص تشخیص داده شود. نوعی بیماری وجود دارد که اغلب پس از استرپتوکوکی ایجاد می شود و تمامی علائم آن شبیه به علائم بیماری روماتیسم کودکان خواهد بود. توجه داشته باشید که در صورت مشاهده علائم این بیماری حتما باید از آنتی بیوتیک استفاده شود. آرتریت ایدیوپاتیک جوانان از دیگر بیماری هایی است که به روماتیسم کودکان شباهت بسیاری دارد اما توجه داشته باشید که در این بیماری درد مفاصل و التهاب آن بیش از 6 هفته به طول خواهد انجامید. بیماری لایم نیز از دیگر بیماری هایی است که شباهت بسیاری به روماتیسم کودکان دارد. لازم به ذکر است که برخی از بیماری های مادرزادی نیز وجود دارد که می تواند علائمی مشابه با بیماری روماتیسم کودکان داشته باشد.


اهمیت تست های آزمایشگاهی
توجه داشته باشید که در صورت مشاهده علائم بیماری روماتیسم کودکان حتما باید نسبت به تست های آزمایشگاهی اقدام نمایید چرا که پس از این تست ها است که مشخص خواهد شد این بیماری باید از چه راه هایی درمان شود. همانطور که ذکر شد روماتیسم کودکان خود را با علائم مختلفی نشان خواهد داد و تنها در آزمایش نوع بیماری تشخیص داده خواهد شد. توجه داشته باشید که برخی از تست ها سبب پیشگیری هستند و به همین دلیل حتما باید جهت سلامت جان فرزند خود هر چند یک بار به مراکز آزمایش مراجعه نمایید.


گردآوری: بخش کودکان بیتوته


 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو