خواص بی نظیر زینک برای سلامت بدن

خواص بی نظیر زینک برای سلامت بدن


منبع: زیبامون

259

1398/7/11

00:38


در این بخش از زیبامون با خواص بی نطیر زینک یا روی برای حفظ سلامت بدن آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

خواص بی نظیر زینک برای سلامت بدن

زینک یا روی (Zinc) یکی از مواد معدنی هست که به دلیل خواص خیلی خوبی که برای افزایش سطح ایمنی بدن و جلوگیری از سرماخوردگی و عفونت داره، شناخته شده و معروف هست. علاوه بر این برای افزایش انرژی، هوشیاری، بهبود خلق و خو، عملکرد سالم مغز، افزایش رشد مو و ناخن و ... نیز بسیار مهم و ضروری هست.

در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید و با خواص و فواید بی نظیر زینک برای حفظ سلامت بدن آشنا شده و سعی کنید این ماده معدنی مفید رو در برنامه غذایی روزانه خودتون بگنجونید.

 

زینک در بدن چه کاری انجام می دهد؟

 

مکمل زینک

 

روی یا زینک به طور طبیعی در سلول های بدن وجود داره و نقش بسیار مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن داره و حتی در تولید پروتئین و DNA نیز لازم و ضروری هست و تاثیر خیلی خوبی هم در بهبود انواع زخم ها داره.

علاوه بر این زینک در تمام بافت های بدن وجود داره و برای تقسیم سلولی سالم و درست، ضروری هست. این ماده معدنی دارای خاصیت آنتی اکسیدانی نیز هست و از بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت میکنه و حتی میتونه روند پیری رو هم به تاخیر بیاندازد. تمام این موارد به نقش مهم زینک در بدن اشاره دارند. در ادامه با خواص و مزایای دیگر زینک برای بدن آشنا خواهید شد.

 

زینک برای افزایش ایمنی بدن

 

سرماخوردگی

 

روی یا زینک نقش بسیار مهمی در از بین بردن باکتری، عفونت، ویروس و قارچ در بدن داره و استفاده از مکمل روی و یا مواد غذایی سرشار از زینک تاثیر خیلی زیادی در بهبود سیستم ایمنی داشته و کمبود اون میتونه باعث افزایش حساسیت فرد به سرماخوردگی و ابتلا به انواع عفونت ها بشه. این ماده معدنی به دلیل اثر مهار کنندگی خیلی خوبی که بر روی ویروس ها داره، در پیشگیری و درمان سرماخوردگی بسیار موثر هست.

علاوه بر این زینک به دلیل تاثیر خیلی خوبی که در تقویت سیستم ایمنی بده داره، باعث بهبودی سریع تر زخم ها نیز می شود. اما باید دقت کنید که به هیچ عنوان در مصرف این ماده معدنی زیاده روی نکنید. بدن تنها به 15 تا 30 میلی گرم زینک در طول روز نیاز داره تا سیستم ایمنی بدن سالم و قوی باشه!

 

زینک برای از بین بردن سرطان موثر هست

 

سرطان

 

این ماده معدنی باعث کاهش عوامل سرطانی در خون شده و از این طریق در از بین بردن سلول های سرطانی موثر هست. علاوه بر این زینک میتونه از تکثیر سلول های سرطانی هم جلوگیری کنه. در بیماران سرطانی کمبود زینک و سایر مواد معدنی بسیار شایع هست و به همین دلیل هست که گفته می شود که ازتباط خوبی بین این مواد مغذی در پیشگیری و درمان سرطان وجود دارد.

 

زینک برای افزایش سلامت مغز

 

مغز

 

زینک نقش بسیار مهمی در محافظت عصبی (یعنی محافظت از سلول های مغزی) و بهبود فرآیندهای مهم در مغز و سیستم عصبی داره و در واقع بیشترین مقدار زینک بدن در مغز وجود داره. به همین دلیل هست که استفاده از مکمل زینک و مواد غذایی سرشار روی باعث تقویت و یادگیری خواهند شد.

 

زینک برای تقویت استخوانها

 

استخوان پا

 

زینک یکی از مواد معدنی مهم برای حفظ سلامت استخوان ها و دندان هاست و به همراه سایر مواد مغذی برای استخوان مانند منیزیم، ویتامین D و K2 تاثیر خیلی خوبی در پیشگیری و کاهش پوکی استخوان دارند. از این ماده معدنی به اشکال مختلف برای جلوگیری و درمان پوکی استخوان استفاده می کنند. 

 

زینک برای بهبود قدرت بینایی

 

بینایی

 

شبکیه چشم دارای غلظت بالایی از زینک هست. این ماده معدنی به همراه ویتامین A در تشکیل ملانین نقش داشته و از رنگدانه های چشم محافظت میکنند. مشکلات مربوط به بینایی مانند ضعیف شدن دید در شب و آب مروارید نیز با کمبود روی در بدن در ارتباط هستند.

 

زینک برای درمان وز وز گوش

 

وزوز گوش

 

مطالعات مختلف در این زمینه نشان داده است که افراد مبتلا به وز وز گوش معمولا با کمبو زینک در بدن مواجه هستند. اگرچه این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز داره اما مصرف مکمل های زینک میتونه یکی از درمان های خوب برای وز وز گوش باشه.

 

زینک برای درمان جوش و آکنه

 

درمان جوش

 

افرادی که جوش و اکنه زیادی دارند معمولا با کمبود زینک در بدن مواجه هستند. این ماده معدنی تاثیر خیلی خوبی در از بین بردن باکتری های ایجاد کننده جوش و آکنه داره. علاوه بر این زینک باعث افزایش شفافیت پوست میشه و در بهبود انواع زخم ها و جلوگیری از شیوع تبخال نیز بسیار مفید هست. برای استفاده از کرم یا پمادهای حاوی زینک بهتره ابتدا با پزشک مشورت کنید و بعد بهترین و مناسب ترین محصولات حاوی زینک رو برای درمان مشکلات پوستی خود استفاده نمایید.

 

زینک برای تقویت رشد موها

 

رشد مو

 

زینک تاثیر خیلی زیادی در حفظ سلامت موها داره و کمک میکنه تا رشد موهاتون بیشتر شده و حتی در درمان ریزش مو نیز بسیار موثر خواهد بود. پس اگر با مشکلات مربوط به موها مواجه هستید بهتره میزان زینک در بدن رو بررسی کنید و با مشورت پزشک از مکمل روی استفاده کنید و شاهد تاثیرات این ماده معدنی مهم در بدن باشید!

 

علائم کمبود روی در بدن 

از علائمی که نشون دهنده کمبود روی در بدن هست میتونیم به تغییر در اشتها، افزایش یا کاهش بی دلیل وزن، ریزش مو، خستگی مزمن، ناباروری، مشکلات گوارشی، ایمنی ضعیف بدن، تمرکز و حافظه ضعیف و ترمیم و بهود زخم بسیار آهسته اشاره کنیم.

اگر هر یک از این علائم رو دارید بهتره میزان زینک در بدن رو با آزمایش خون بررسی کنید و در صورت نیاز با تجویز پزشک مکمل روی دریافت کنید. علاوه بر این مصرف مواد غذایی حاوی زینک هم تاثیر خیلی خوبی در تامین زینک مورد نیاز بدن داره.

 

مواد غذایی حاوی زینک

 

مواد غذایی سرشار از زینک

گوشت بره، گوشت گاو، دانه کدو تنبل، مرغ، بوقلمون، تخم مرغ، قارچ، ماهی قزل آلا، پودر کاکائو از جمله مواد غذایی هستند که اگر به مقدار کافی در برنامه غذایی روزانه خودتون داشته باشید میتونید میزان زینک مورد نیاز بدن رو به خوبی تامین کنید.

 

مطالب پیشنهادی:

محکم شدن ناخن ها با مواد غذایی

کمبود کدام ویتامین باعث ریزش مو میشود ؟

صفر تا صد تغذیه درمانی ترک های پوست بدن

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو