12 علت درد قفسه سینه در بارداری

منبع: اوما

248

1398/7/11

00:38


12 علت درد قفسه سینه در بارداری

معمولاً درد قفسه سینه در بارداری باعث نگرانی می شود اما نگران نباشید این مسئله نیز مانند سایر علائم بارداری طبیعی است. در صورتی که درد قفسه سینه همراه با علائم ناراحت کننده و طولانی باشد نگران کننده است. 

آیا درد قفسه سینه در بارداری طبیعی است؟

درد قفسه سینه امری طبیعی است. اما اگر احساس بی حسی در بازو دارید یا درد مداوم باعث تنگی نفس می شود باید به پزشک مراجعه کنید.

دلایل درد قفسه سینه در بارداری

درد قفسه سینه نتیجه مشکلات منظمی است که خانم باردار با آن مواجه می شود. همچنین ممکن است این درد ناشی از عوامل شدیدتری باشد. دلایل درد قفسه سینه در بارداری عبارتند از:

1.سوزش معده

سوء هاضمه، رفلاکس معده یا خوردن غذاهای چرب باعث سوزش معده می شوند که موجب درد قفسه سینه می شود. با افزایش سطح پروژسترون، بافت ماهیچه ای (دریچه) که معده را از مری جدا می کند شل می شود و باعث شروع سوزش معده می شود.

2. سوء هاضمه

هنگامی که گاز بین قفسه سینه و شکم حبس می شود، دچار درد قفسه سینه می شوید. علائم سوء هاضمه با شروع سه ماهه سوم بارداری (هفته 27 بارداری) بدتر می شود. 

3. بازتر شدن قفسه سینه

در بارداری، قفسه سینه بازتر می شود و باعث می شود تنش ماهیچه ای در قفسه سینه ایجاد شود. با بزرگ شدن جنین، بر دیافراگم، دنده ها و ماهیچه ها فشار وارد می شود و این مسئله باعث ایجاد درد در سمت راست قفسه سینه و تنگی نفس می شود. 

4. عفونت

عفونت سینه یکی از دلایل درد قفسه سینه است. این عفونت بیماری مجرای هوا می باشد.

5. استرس

استرس در بارداری باعث درد قفسه سینه می شود.

6. تغییر سایز سینه ها

در بارداری سینه ها بزرگ می شوند. تغییر سایز سینه ها باعث ایجاد تنش در مفاصل و ماهیچه های قفسه سینه و درد قفسه سینه می شود. دلایل ذکر شده در بالا موجب درد خفیف می شود. اما دلایل جدی برای درد قفسه سینه در بارداری در ادامه ذکر شده است:

7. ترومبوز رگ های عمیق

ترومبوز رگ ها عمیق (DVT) به لخته شدن خون در رگ های عمیق تر، معمولاً در پا یا لگن مربوط می باشد. DVT بیماری جدی است که نیاز به رسیدگی فوری دارد. لخته خون ایجاد شده در پا می تواند به سمت بالای بدن حرکت کند و به ریه ها برسد. این لخته خون می تواند باعث درد، آمبولی ریوی یا حتی مرگ شود. اگر سیگار بکشید، بیش از 35 سال سن داشته باشید، بیماری قلبی یا ریوی داشته باشید، چاق باشید یا چندقلو باردار باشید بیشتر در معرض خطر قرار دارید.

8. سکته قلبی

هنگامی که در بارداری درد قفسه سینه در سمت چپ احساس کنید، اولین چیزی که به ذهنتان می رسد سکته قلبی است. در واقع درد قفسه سینه یکی از علائم رایج سکته قلبی است. سایر علائم شامل سردرد، تنگی نفس، بی حسی اندام و عرق سرد می باشد. اگر این علائم را تجربه کردید معطل کنید و با اورژانس تماس بگیرید. اگر سیگار می کشید، دیابت دارید یا بیش از 40 سال سن دارید بیشتر در معرض خطر قرار دارید.

9. آسم

اگر در حال حاضر آسم خفیف دارید یا در گذشته آسم داشته اید، این بیماری در دوران بارداری شدیدتر می شود. آسم باعث سفتی قفسه سینه و درد قفسه سینه می شود.

10. کاردیومیوپاتی حاملگی

این بیماری عروقی زمانی دیده می شود که ماهیچه های قلب ضعیف و بیمار می شوند. درد قفسه سینه یکی از این علائم است. این بیماری نادر درست بعد از زایمان یا یک ماه قبل از زایمان دیده می شود و تا پنج ماه ادامه می یابد.

11. دایسکشن آئورت

این برش در دیواره آئورت (بزرگترین رگ) ایجاد می شود. تجمع خون در بین لایه های آئورت منجر به از هم پاشیدن آن می شود. این اتفاق باعث ایجاد درد در قفسه سینه می شود. بارداری احتمال این مشکل را افزایش می دهد.

12. بیماری قلبی مادرزادی

در بارداری به خاطر تغییرات فیزیولوژیکی و استرس در سیستم قلبی عروقی، بیماری قلبی مادرزادی می تواند مشکل ساز باشد. یکی از مشکلاتی که این بیماری ایجاد می کند درد قفسه سینه است. بنابراین باید محتاط باشید و درد قفسه سینه مربوط به بیماری قلبی را نادیده نگیرید.

 

درمان درد قفسه سینه در بارداری

اگر در بارداری درد شدید در قفسه سینه همراه با علائم زیر داشتید احتمالا دچار عفونت قفسه سینه شده اید:

  • سرفه های مداوم
  • خلط زرد یا خونی
  • ضربان قلب سریع
  • تنگی نفس
  • خس خس
  • تب

درمان درد قفسه سینه در بارداری

هنگامی که درد قفسه سینه همراه با تنگی نفس، سرگیجه و ضعف باشد باید به پزشک مراجعه کنید. اگر درد خوش خیم باشد با تغییر شیوه زندگی و روش های خانگی بهبود می یابید. تغییرات ساده در شیوه زندگی برای مدیریت درد قفسه سینه، از روش های ساده زیر برای کاهش درد قفسه سینه استفاده کنید؛ مگر اینکه پزشک متوجه دلایل شدیدی برای درد قفسه سینه شود:

به حالت نشستن و ایستادن خود توجه کنید:

به ریه های فضای کافی بدهید. صاف بنشینید و صاف بایستید تا اکسیژن کافی وارد ریه ها شود.

سخت نگیرید:

خود را خسته نکنید و به اندازه کافی استراحت کنید.

از بالشت استفاده کنید:

هنگامی که دراز می کشید یک بالشت کوچک را برای تکیه گاه استفاده کنید. این حالت به تنفس راحت کمک می کند.

بلافاصله بعد از غذا نخوابید:

مهم نیست چقدر خسته هستید، سعی کنید بعد از صرف بلافاصله دراز نکشید.

غذا به مقدار کم بخورید:

سعی کنید در طول بارداری تعداد وعده های غذایی خود را افزایش دهید اما هر دفعه حجم کمی غذا بخورید تا از سوزش معده و GERD جلوگیری شود.

مکمل های پیش از زایمان حیاتی هستند:

به طور منظم ویتامین های پیش از زایمان مصرف کنید.

از استرس دوری کنید:

در بارداری از یوگا و مدیتیشن برای کاهش استرس استفاده کنید.

از موادغذایی که باعث می شود نفخ کنید اجتناب کنید:

از الکل، کافئین، غذاهای تند و چرب و تمام غذاهایی که باعث نفخ می شوند اجتناب کنید.

غذای سالم بخورید:

غذای سالم و رژیم غذایی متعادل به دریافت ویتامین و مواد معدنی کافی کمک می کند.

ورزش:

ورزش منظم باعث می شود بدن سالم بماند و از بدن در مقابل عفونت مراقبت می کند.

سیگار را ترک کنید:

سیگار نه تنها بر شما بلکه بر جنین نیز تاثیر می گذارد.

نوشیدنی های کافئین دار مصرف نکنید:

مصرف نوشیدنی های کافئین دار را کاهش دهید زیرا باعث کم آبی بدن می شوند.

تمیز باشید:

دست های خود را به طور مرتب با صابون و آب گرم بشویید تا عفونت باکتریایی و ویروسی کاهش یابد. هنگامی که بیرون از خانه هستید از پاک کننده های پایه الکل استفاده کنید.

این روش ها به راحتی باعث جلوگیری از درد قفسه سینه در بارداری می شوند. افزودن روش های درمانی خانگی به این روش ها نیز به کاهش درد کمک می کند.

روش های درمانی خانگی برای کاهش درد قفسه سینه

سوزش معده و سوء هاضمه دلایل اصلی درد قفسه سینه هستند. با استفاده از روش های زیر مانع از سوزش معده و سوء هاضمه شوید:

  1. مصرف چای زنجبیل  یک یا دو بار در روز.
  2. یک لیوان شیر گرم و عسل.
  3. یک مشت بادام به هضم غذا کمک می کند.
  4. یک فنجان آب نارگیل به خنثی شدن اسید کمک می کند.

اگر هیچ یک از روش های ذکر شده برای شما مناسب نبود به پزشک مراجعه کنید. 

 دکتر زهرا سیفی

این مطلب به ویرایش و تأیید رسیده است، دکتر زهرا سیفی جراح و متخصص زنان ، زایمان و نازایی ، دکتری پزشکی عمومی از دانشگاه شهید بهشتی، دکتری تخصص جراحی زنان و زایمان از داشگاه شهید بهشتی و شاغل در بیمارستان ها و کلینیک های دولتی و خصوصی میباشند.  ایشان در زمینه های جراحی های زیبایی و کف لگن، انجام زایمان طبیعی و سزارین، انجام انواع غربالگری های زنان، مراقبت های دوران یائسگی و مراقبت های دوران بارداری، درمان ناباروری و تعیین جنسیت قبل از بارداری از مهارت ویژه ای برخوردار هستند، برای آشنایی بیشتر، میتوانید وی را در اینستاگرام دنبال نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو