قربانی دریا

111

1398/7/11

02:15


قربانی دریا

سلامت نیوز: طبق اعلام پزشکی قانونی مازندران، از اول خرداد امسال تا ۳۱ مرداد ۴۰ نفر شامل ۳۶ مرد و 4 زن در دریای مازندران غرق شدند. در گیلان هم، گرچه آمار تابستان به صورت تفکیک‌شده اعلام نشده است، اما طبق آمار مسئولان، از ابتدای امسال تا ۱۰ مرداد، ۲۶ نفر در آب‌های ساحلی گیلان و ۳۷ نفر در رودخانه، کانال، سد و استخر غرق شده‌اند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،کاهش غرق‌شدگی در مازندران امسال حدود هزار ناجی غریق در طول نوار ساحلی مازندران برای حفاظت از جان مسافران و علاقه‌مندان به شنا در دریا حضور یافتند. آنان طی124 روز فعالیت توانستند 1355 نفر را از غرق‌شدگی نجات دهند.

رئیس هیات نجات غریق مازندران در این باره به همشهری می‌گوید: با توجه به این‌که تا سال 92 تعداد غرق‌‌شدگان مازندران همواره عددی 3 رقمی بود و کاهش این تعداد یکی از دغدغه‌های جدی مسئولان و مردم محسوب می‌شد، طی سال‌های اخیر تلاش زیادی کردیم ابتدا تعداد آنها را با کمک ناجیان و همراهی مسئولان اداره‌های مختلف به زیر 100 نفر برسانیم و به مرور این عدد 2 رقمی را هم کاهش دهیم.

نقی کریمیان با بیان این‌که از ابتدای خرداد تا پایان شهریور 96، تعداد غرق‌شدگان در دریای مازندران 79 نفر بود و در مدت اجرای طرح سالم‌سازی دریا طی سال گذشته این تعداد، برای نخستین بار با تلاش ناجیان غریق، به زیر 50 نفر رسید و روی 47 نفر متوقف شد. رئیس هیات نجات غریق مازندران ادامه می‌دهد: امسال هدف ما رساندن تعداد غرق‌شدگان به زیر 40 نفر بود.

خوشبختانه با تلاش همکاران و همراهی مردم این هدف محقق شد. کریمیان درباره آمار غرق‌شدگان طی 124 روز اجرای طرح‌ سالم‌سازی دریا در استان اظهار می‌کند: امسال برای اعلام آمار غرق‌شدگان تفکیک نوع، زمان و مکان غرق شدن را در دستور کار قرار دادیم.

مجموع افرادی که امسال در رودخانه‌ها، دریا و به علت تصادف‌‌های دریایی جان خود را از دست دادند 47 نفر بود. این مسئول ادامه می‌دهد: در ساعت‌های اجرای طرح‌ سالم‌سازی یعنی از 8 تا 20 مجموعا 29 نفر غرق شدند در حالی که سال گذشته از 47 غریقی که داشتیم 37 نفر در ساعت کار ناجیان غریق جانشان را از دست داده بودند. این آمار نشان‌دهنده کاهش بیش از 19 درصدی تعداد غرق‌شدگان هنگام فعالیت ناجیان غریق است.


نجات 1355 نفر رئیس هیات نجات غریق مازندران در بخش دیگری از سخنان خود به آمار دیگری در مورد فعالیت ناجیان غریق در 124 روز کاری امسال‌ اشاره می‌کند و می‌گوید: امسال طی 124 روز اجرای طرح‌ سالم‌سازی، 50 روز طوفانی بود و از 47 نفری که غرق شدند، 23 نفر مربوط به همین 50 روز طوفانی بودند. این یعنی در روزهایی که طرح دریا تعطیل بوده هم عده‌ای بدون توجه به هشدارها وارد دریا شدند.

11 نفر هم در روزهای نیمه‌آرام غرق شدند. البته ناجیان غریق در همه روزهای آرام، نیمه‌آرام و طوفانی در سواحل حضور داشتند. کریمیان به بازگرداندن 70 غریق از مرگ حتمی به زندگی هم خبر می‌دهد و می‌افزاید: امسال همکاران ما در سواحل توانستند 1355 نفر را از غرق شدن نجات دهند که 70 تن از این افراد پس از انجام عملیات احیا به بیمارستان منتقل شدند.

رئیس هیات نجات غریق مازندران از رتبه نخست استان در تعداد غریق‌ها می‌گوید و اظهار می‌کند: پس از مازندران، تهران، گلستان و البرز در رتبه‌های بعدی بیشترین غریق قرار دارند. این آمار نشان می‌دهد در رسانه‌های کشوری برای فرهنگ‌سازی شنا در دریا و توجه به هشدار ناجیان، کار کمی انجام و عمدتا در رسانه‌های استانی این موضوع پوشش داده شده است. انتظار داریم که رسانه‌های کشوری نیز نسبت به این موضوع دغدغه جدی داشته باشند و برای آگاهی مردم، بیشتر تلاش کنند.


غرق‌شدگی 63 نفر در گیلان گیلان هم یکی از 3 استان شمالی است که در حاشیه دریای خزر قرار گرفته و نوار ساحلی آن با حدود ۳۰۰ کیلومتر از رودسر تا بندر آستارا ( شرقی‌ترین نقطه تا غربی‌ترین نقطه استان) امتداد دارد و محدوده جغرافیایی ۹ شهرستان از ۱۶ شهرستان را در بر می‌گیرد. ۳۰۰ نقطه خطرآفرین (شنا ممنوع) در این استان شناسایی شده و در حال حاضر فقط در ۳۴ نقطه خدمات طرح سالم‌سازی دریا ارائه می‌شود.

سال گذشته 85 نفر در استان گیلان غرق شدند و طبق آمار از ابتدای امسال تا 10 مرداد هم ۲۶ نفر در آب‌های ساحلی گیلان و ۳۷ نفر در رودخانه، کانال، سد و استخر غرق شده‌اند.مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان به آمار غرق‌شدگان در دریا و رودخانه‌های استان اشاره می‌کند و می‌گوید:

طی این مدت ۲۶ نفر در دریا غرق شده‌اند که ۲۱ نفر مرد و 5 نفر زن و همچنین ۳۷ نفر در رودخانه، کانال، سد و استخر غرق شده‌اند که ۳۱ نفر مرد و بقیه زن بوده‌اند. رضا اسلامی با بیان این‌که غرق‌شدگان بین 8 تا ۸۹ سال سن داشته‌اند،‌ اظهار می‌کند:

کمترین سن مربوط به یک پسر 8 ساله در روستای کدوسرا از توابع بخش کوچصفهان شهرستان رشت و بیشترین سن مربوط به مردی ۸۹ ساله در روستای تمیجان از توابع رودسر بود. این دو نفر در خارج از طرح‌های سالم‌سازی دریا جان خود را از دست دادند.


رشد 56.9 درصدی تلفات غرق‌شدگی
در 5 ماهه نخست امسال ۸۱۳ نفر بر اثر غرق‌شدگی جان خود را از دست دادند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (۵۱۸ نفر) 56.9 درصد افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، در این مدت استان‌های خوزستان با ۸۲، فارس با ۷۶ و مازندران با ۷۱ فوتی بیشترین آمار تلفات غرق‌شدگی را داشتند.

در 5 ماهه نخست امسال، از کل تلفات غرق‌شدگی، ۳۲۷ نفر در رودخانه‌ها جان باخته‌اند که 40.2 درصد از کل تلفات را در برمی‌گیرد. پس از رودخانه ها استخر کشاورزی با ۸۶، کانال با ۸۴، دریا با ۷۹ (۷۷ نفر در خارج طرح و 2 نفر در محدوده طرح) و دریاچه مصنوعی و سد با ۵۸ فوتی بیشترین آمار تلفات غرق‌شدگی را داشتند.

استخر شنا با ۴۵، حوض و حوضچه با ۲۸، چاه با ۲۲ و دریاچه طبیعی با ۱۵ فوتی در رتبه‌های بعدی تلفات غرق‌شدگی قرار دارند. ۶۹ نفر نیز در سایر مکان‌های آبی جان باخته‌اند. در 5 ماهه امسال، بیشترین آمار تلفات غرق‌شدگی در مرداد و کمترین آن با ۱۱۲ نفر در اردیبهشت ثبت شده است.


طبق اعلام پزشکی قانونی مازندران، از اول خرداد امسال تا ۳۱ مرداد ۴۰ نفر شامل ۳۶ مرد و 4 زن در دریای مازندران غرق شدند
در گیلان، طبق آمار مسئولان، از ابتدای امسال تا ۱۰ مرداد، ۲۶ نفر در آب‌های ساحلی گیلان و ۳۷ نفر در رودخانه، کانال، سد و استخر غرق شده‌اند

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو