گوشت قرمز مفید یا مضر؟

51

1398/7/11

02:21


گوشت قرمز مفید یا مضر؟

سلامت نیوز: پیش‌ از این تحقیقات نشان می‌دادند که گوشت قرمز برای سلامتی بدن خطرناک است اما تحقیقات جدید متشکل از بررسی‌های عمیق سیستماتیک نشان می‌دهند که شما می‌توانید بدون مشکل به‌طورمعمول در خانه به خوردن گوشت قرمز و گوشت‌های فرآوری شده ادامه دهید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، محققان دانشگاه‌های مک مستر (McMaster) و دالوشی (Dalhousie) کانادا در یک بررسی تحقیقاتی جدید دریافتند که گوشت قرمز و گوشت‌های فرآوری شده تأثیر منفی بسیار کمی بر سلامتی بدن انسان دارند که این میزان به حدی اندک است که می‌تواند نادیده گرفته شود.

علاقه بسیار زیادی در تغذیه و استفاده از گوشت قرمز در سطح جهانی وجود دارد. مردم باید بتوانند بر اساس بهترین اطلاعاتی که در دسترسشان قرار می‌گیرد، درباره رژیم غذایی خود تصمیم بگیرند. مطالعات جدید پژوهشگران نشان می‌دهد که مصرف گوشت قرمز برخلاف باورهای پیشین، چندان مضر نبوده و منعی برای مصرف آن وجود ندارد.

پروفسور گوردون گویات (Gordon Guyatt) استاد دانشگاه مک مستر در مقاله‌ای که در مجله Annals of Medicine داخلی منتشرشده است، عنوان کرد: «علاقه بسیار زیادی در تغذیه و استفاده از گوشت قرمز در سطح جهانی وجود دارد. مردم باید بتوانند بر اساس بهترین اطلاعاتی که در دسترسشان قرار می‌گیرد، درباره رژیم غذایی خود تصمیم بگیرند.»

این هیئت دانشمندان بین‌المللی به‌طور منظم شواهد را موردبررسی قراردادند و توصیه کردند که بیشتر بزرگ‌سالان باید به خوردن مقدار فعلی گوشت قرمز و فرآوری شده خود ادامه دهند.

محققان این پروژه تحقیقاتی چهار بررسی منظم با محوریت کار آزمایی های کنترل‌شده تصادفی و مطالعات مشاهده‌ای را انجام دادند که به بررسی تأثیر گوشت قرمز و مصرف گوشت‌های فرآوری شده بر سیستم قلبی و متابولیک و خطر احتمال بروز سرطان پرداختند.

در یک بررسی از 12 کار آزمایی با 54 هزار نفر داوطلب شرکت‌کننده، محققان هیچ ارتباط مهمی بین مصرف گوشت و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت یا سرطان پیدا نکردند. در بررسی منظم از سه گروه مطالعاتی که روی میلیون‌ها نفر انجام‌شده، مشخص شد ریسک بسیار کمی از خطر در بین افرادی که در هفته از سه وعده گوشت قرمز یا گوشت‌های فرآوری شده استفاده می‌کردند، دیده‌شده که البته ارتباط مشخصی به‌حساب نمی‌آید.

این محققان در یک بررسی سیستماتیک دیگر با نگاهی به نگرش و ارزش‌های مردم در مورد مصرف گوشت قرمز و محصولات فرآوری شده گوشتی انجام دادند. آن‌ها دریافتند که مردم گوشت می‌خورند چون آن را سالم می‌بینند، طعم آن را دوست دارند و تمایلی به تغییر رژیم غذایی خود ندارند.

بردلی جانستون (Bradley Johnston) از محققان و پژوهشگران برجسته در این زمینه گفت: «این فقط یک مطالعه و تحقیق ساده در مورد گوشت قرمز و گوشت‌های فرآوری شده نیست، بلکه مجموعه‌ای از بررسی‌های سیستماتیک باکیفیت بالا است که منجر به ارائه توصیه‌هایی می‌شود که فکر می‌کنیم بسیار شفاف‌تر، مستحکم‌تر و قابل‌اعتمادتر هستند.»

شرح کامل این بررسی‌ها و تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله Annals of Medicine به چاپ رسیده و در اختیار محققان و علاقه‌مندان قرار دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو