آسوشیتدپرس گزارش داد، پرتاب آزمایشی موشک "پوکگوکسونگ-۳" در روز چهارشنبه که کره‌شمالی آن را پرتاب موشک بالستیک از روی زیردریایی توصیف کرد، چشمگیرترین سلاح آزمایشی از زمان آغاز دیپلماسی با ایالات متحده در اوایل سال گذشته به حساب می‌آید. برخی از کارشناسان می‌گویند، هدف کره‌شمالی این است که به آمریکا نشان دهد اگر دوباره دیپلماسی شکست بخورد، چه پیش خواهد آمد.

خبرگزاری کی‌سی‌ان‌ای کره‌شمالی گزارش داد، این آزمایش موشکی در آب‌های ساحل شرقی آن موفقیت‌آمیز بوده و "طلیعه فاز جدیدی در محدودسازی تهدید نیروهای خارجی (علیه کره‌شمالی) است و بیش از پیش قدرت نظامی را برای دفاع از خود تقویت می‌کند."

در این گزارش، از نیروهای خارجی که امنیت آن را تهدید می‌کنند، نامی برده نشد. اما کره‌شمالی پیشتر تاکید کرده بود مجبور است تا موشک‌های مسلح به کلاهک هسته‌ای برای مقابله با تهدیدهای نظامی آمریکا تولید کند.

کره‌شمالی با این اقدام به روند آزمایش موشک‌های کوتاه‌برد خود که از ماه مه به این سو آغاز کرده بود، شدت بخشید. موشک پرتابی در روز چهارشنبه که یازدهمین آزمایش موشکی این کشور در سال جاری بود، در دریای ژاپن فرود آمد.

شلیک این موشک تنها ساعاتی پس از آن انجام شد که پیونگ‌یانگ اعلام کرد دور تازه مذاکرات هسته‌ای با مقام‌های آمریکایی از جمعه چهارم اکتبر (۱۲ مهر) آغاز خواهد شد. واشنگتن و توکیو این آزمایش را محکوم کرده‌اند.

خبرگزاری رسمی کره‌شمالی، تصاویری از صحنه پرتاب این موشک بالستیک از یک زیردریایی "در حالت عمودی" در آب‌های خلیج وونسان منتشر کرد. بنا بر این گزارش، کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی انجام "آزمایش موفق پوکگوکسونگ-۳" را به مسئولان سازمان‌های مرتبط تبریک گفت. نشانه‌ای در دست نیست که کیم در جریان پرتاب در محل حاضر بوده باشد.