السومریه گزارش داد، عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق از ساعت پنج صبح امروز تا اطلاع ثانوی در بغداد پایتخت این کشور مقررات منع آمد و شد برقرار کرد.

عبدالمهدی اعلام کرد که این تصمیم مرتبط با بیانیه نشست رهبران سیاسی کشور در کاخ السلام بوده و هدف از آن حفظ امنیت عمومی و امنیت داخلی کشور و حمایت از تظاهرات کنندگان نسبت به فعالیت‌های برخی عناصری که در تظاهرات نفوذ می‌کنند و تجاوزات صورت گرفته ضد نیروهای امنیتی و تاسیسات دولتی و خصوصی بوده است.

وی تاکید کرد که این اقدام همچنین با هدف برگزاری آرام مراسم اربعین امام حسین (علیه السلام) انجام می‌شود.

نخست‌وزیر عراق تاکید کرد که نیروهای امنیتی به شهروندانی که قصد ورود یا خروج از فرودگاه بغداد را دارند و همچنین به خودروهای امدادی و شرایط ویژه بیماران و کارمندان فعال خدماتی نظیر بیمارستان ها و اداره های برق و پست و ایستگاه‌های پمپاژ آب و ...اجازه تردد در شهر را می‌دهند. خودروهای خدمات رسانی به زوار مراسم اربعین امام حسین علیه السلام در مسیر استان‌های دیگر غیر از بغداد به سمت شهر مقدس کربلا نیز در این زمره قرار دارند.

وزارت دفاع عراق همچنین حالت آماده‌باش کامل در تمامی موسسات و تاسیسات دولتی و هیئت‌های دیپلماتیک اعلام کرده تا تمامیت دولت و تاسیسات دولتی و اهداف زیرساختی کشور حفاظت شود.

شورای امنیت ملی نیز تاکید کرد که تمامی تلاش‌ها را برای پاسخ به مطالبات مشروع تظاهرات‌کنندگان انجام می‌دهد. این شورا در جلسه فوق العاده ای که برگزار کرد، بر آزادی تظاهرات و اعلام دیدگاه‌های معترضان تاکید داشتند. شورای مذکور در عین حال اقدامات تخریبی که در جریان این اعتراضات انجام می‌شود را محکوم و بر اتخاذ اقدامات مناسب جهت حمایت از شهروندان و دارایی‌های عمومی و خصوصی تاکید کرد.

به گزارش روسیا الیوم، تظاهرات پراکنده در برخی از شهرهای عراق از جمله شهر بغداد، پایتخت این کشور از روز سه‌شنبه در اعتراض به نبود اشتغال و مشکلات اقتصادی آغاز شد.

منابع خبری شمار کشته‌های درگیری بین نیروهای امنیتی و معترضان در بغداد و استان ذی قار را تا چهارشنبه شب ۱۰ نفر خوانده‌اند. خبرنگار رویترز نیز پنجشنبه اعلام کرده است که شمار کشته‌ها به ۱۱ نفر رسیده است.

نخست‌وزیر عراق هم در بیانیه‌ای ضمن تأکید بر حق تظاهرات‌کنندگان برای اعتراض در چارچوب قانون اساسی این کشور خواستار حفظ نظم عمومی و اجتناب از آسیب زدن به اموال عمومی شد.

عبدالمهدی همچنین ضمن ابراز تأسف از کشته شدن چند نفر از تظاهرات‌کنندگان و نیروهای امنیتی و آسیب دیدن اموال عمومی تأکید کرده دستور تحقیق درباره این حوادث را داده است.

وزارت دفاع عراق چهارشنبه شب همزمان با گسترش دامنه اعتراضات ضد دولتی در این کشور، دستور داد تا سطح آماده‌باش برای حفاظت از حاکمیت و تاسیسات دولتی و مهم افزایش یابد.

در این بیانیه آمده که «نجاح الشمری» وزیر دفاع عراق دستور داد تا همه نهادهای نظامی در پی موج اعتراضات در مناطق مختلف این کشور، به حالت آماده باش کامل در بیایند.

در همین حال برخی منابع خبری از شنیده شدن صدای انفجار در منطقه الخضراء بغداد در بامداد روز پنجشنبه خبر دادند.