آیت الله سیدابراهیم رئیسی در ادامه سفر استانی خود به هرمزگان به صورت سرزده از گمرک شهید رجایی بازدید کرد و پس از آن در جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضمن قدردانی از تلاش های صورت گرفته، گمرکات را مرزبان واردات و صادرات کشور دانست و تصریح کرد: امروز همگی موظفیم رهنمودهای مقام معظم رهبری و همچنین تکالیف قانونی خود را در حوزه مبارزه با قاچاق با جدیت و قاطعیت عملیاتی کنیم.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: گزارش هایی از عملکردها در این عرصه وجود دارد که نشان دهنده تلاش دستگاه هاست اما آنچه در کف بازار مشاهده می شود، نشانگر فاصله ای میان وضع موجود و وضع مطلوب است که این فاصله باید با یک بازنگاه در فرایندها و عملکردها، کاهش یابد.

آیت الله رئیسی، فعالیت سامانه های موجود را موثر دانست و افزود: امروز بیش از ۵۰ درصد واردات و صادرات کشور از بندر شهید رجایی صورت می گیرد. بر همین اساس باید برای حل مشکلات در چنین مبادی مهمی سازماندهی لازم صورت گیرد. چرا کالا و اموال متعلق به مردم یا دولت باید در انبار گمرکات بماند و از بین برود؟ نظام انبارداری، ارزیابی و حمل و نقل در گمرکات باید مورد بازنگاه جدی قرار گیرد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به موضوع قاچاق سوخت نیز اظهار کرد: به هر حال قیمت سوخت در کشور ما به گونه ای است که قاچاق آن به صرفه است. با وزیر محترم نفت صحبت کردیم و پیشنهاد دادیم پمپهایی در شهرهای مرزی مستقر شود که عواید حاصل از مابه التفاوت قیمت سوخت، به جیب مرزنشینان و دولت برود. نباید ساختارها به گونه ای باشد که شهروندانمان مرتکب جرم قاچاق شوند.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه تاکید ما بر مبارزه با قاچاق سازمان یافته در کشور است، تصریح کرد: رقم دقیقی بیان نمی کنم اما امروز بیش از ۱۰ میلیارد دلار قاچاق صورت می گیرد که به هیچ عنوان زیبنده کشور نیست و چنین وضعیتی با توجه دستور صریح قانون و رهبر معظم انقلاب باید هر چه سریع تر اصلاح شود.

رئیس قوه قضاییه با قدردانی از تلاش های دستگاه های امنیتی در شناسایی و دستگیری باندهای قاچاق، تاکید کرد: برای عزیزان ما در وزارت اطلاعات یا اطلاعات سپاه که تا کنون در عملیات هایی بسیار پیچیده توانسته اند شبکه های ضد امنیت کشور را شناسایی کنند، قطعا شناسایی شبکه های تجاری قاچاق کار دشواری نیست. از سوی دیگر، پس از تحویل این متهمان به دستگاه قضایی، هم تعزیرات و هم دادگستری باید خارج نوبت به پرونده ها رسیدگی کنند که هم کالای مردم از بین نرود و هم درس عبرتی برای سایرین باشد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه امروز با توجه به دستورات رهبر انقلاب و قوانین و آیین نامه های موجود هیچ خلاء نرم افزاری در مبارزه با قاچاق وجود ندارد و صرفا نیازمند اقدام و عمل هستیم، خاطرنشان کرد: ۲۶ دستگاه که در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز وظایفی بر عهده دارند، باید با همفکری، تعامل و هماهنگی در کنار یک کار پیگیرانه مستمر و غیر مقطعی، به تکلیف قانونی خود عمل کنند. ستاد مبارزه با قاچاق نیز به عنوان نهاد رصدکننده باید بگوید در کجا ایستاده ایم، باید کجا می بودیم و مشکل کار کجاست.

رئیس قوه قضاییه همچنین با قدردانی از رئیس کل دادگستری استان هرمزگان به دلیل افزایش تحرکات مجموعه قضایی استان در حوزه مبارزه با قاچاق، یادآور شد: نگاهمان باید اینگونه باشد که قرار نیست همیشه به دلیل قاچاق، یک مبلغی به عنوان درآمد از این محل داشته باشیم بلکه به جای آن باید به فکر افزایش درآمد گمرک و تسریع در ترخیص کالا باشیم. بازرگانان عزیز هم باید احساس کنند که کارشان در یک فرایند سالم و قانونی، به سهولت انجام می شود. امروز بنادر کشورهای اطراف نیز همین کار را انجام می دهند و ما هم باید با نظم و ترتیب کار را پیش ببریم.

آیت الله رئیسی در پایان با بیان اینکه آمارها مهم است اما باید شاخصها را کیفی کنیم، تصریح کرد: وقتی کالای مردم در بندر خراب می شود یعنی یک جای کار اشکال دارد. مردم باید احساس کنند کالایشان به سرعت تعیین تکلیف می شود. همچنین یک سری پرونده های مهم و شاخص داریم که باید با سرعت و دقت رسیدگی شوند و مردم نیز در جریان آن قرار گیرند.