محمدرضا عارف پیش از ظهر امروز در دیدار با آیت‌الله بیات زنجانی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان خود را مکلف به انجام وظیفه در نظام جمهوری اسلامی می‌دانند، گفت: ما معتقدیم که اگر در صحنه سیاسی و در امورات اجرایی نباشیم، نمی‌توانیم تاثیرگذار باشیم.  امروز رسانه‌های بیگانه بیش از زدن کلیت نظام جمهوری اسلامی اصلاح‌طلبان را می‌زنند و آنها را تخریب می‌کنند چرا که می‌دانند تفکر اصلاح‌طلبی ضمن اینکه در چارچوب نظام جمهوری اسلامی است، ظرفیت جذب مردم و علاقه‌مندی به نظام را دارند.

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در سال ۹۲ و در فضایی که ناامیدی در کشور حکمفرما بود تفکر اصلاح‌طلبی با شعار امید و با حمایت بزرگان پیروز شد و امروز ما در مجلس شورای اسلامی هم همین راهبرد را پیش می‌بریم و بر همین اساس بحث گفت‌وگوی ملی و میثاق‌نامه آن را مطرح کردیم. کشور برای پیشرفت نیاز به آرامش دارد، ما معتقدیم که حوادث سال ۸۸ یک باخت - باخت برای کل نظام بود.

عارف با بیان اینکه میثاق‌نامه‌ای ذیل طرح گفت‌وگوی ملی در مجلس شورای اسلامی تهیه کردیم، گفت: رمز پیروزی و پیشرفت کشور ما در وحدت و انسجام است؛ اگرچه امکانات حکومتی در اختیار تفکر مقابل اصلاح‌طلبی است اما فضای عمومی جامعه به نفع تفکر اصلاح‌طلبی است. برای پیشبرد طرح گفت‌وگوی ملی که میثاق‌نامه آن در مجلس تهیه شده از شخصیت‌هایی همچون حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد، مصباحی‌مقدم و... دعوت شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ما معتقدیم دعواهای سیاسی بی‌جهتی که در کشور ایجاد شده نتیجه‌اش ظهور و ورود آدم‌های فرصت‌طلبی است که در حاکمیت حضور پیدا کردند و نتیجه حضور این فرصت‌طلب‌ها هم فسادهایی است که بعضا به وجود می‌آید.

آیت‌الله بیات زنجانی نیز در این دیدار با اشاره به سخنان عارف مبنی بر تهیه میثاق‌نامه‌ای برای طرح گفت‌وگوی ملی در مجلس اظهار داشت: وحدت هیچ‌گاه مضر نبوده و همیشه برای جامعه سود داشته است.

وی با تمجید از عملکرد عارف در مجلس شورای اسلامی گفت: عملکرد شما موفقیت‌آمیز بوده و علاوه بر آن گشایش‌هایی در موضوع حصر با تلاش‌های شما صورت گرفته و از آن مطلع هستیم.

این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به جایگاه بالای مجلس در قانون اساسی جمهوری اسلامی گفت: مصوبات نهادهای مختلف قانونگذار از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجمع تشخیص مصلحت و... می‌تواند توسط مجلس نقض شود اما مصوبات مجلس یک قانون دائمی است و توسط نهاد دیگری نمی‌تواند نقض شود؛ علاوه بر آن مجلس می‌تواند در همه چیز کشور تحقیق و تفحص کند؛ به نظرم حتی در رفتار ائمه جمعه هم می‌تواند تحقیق و تفحص کند؛ این اصل مسلم قانون اساسی است که مجلس می‌تواند در همه امور ورود کرده و تحقیق کند.

وی در ادامه با اشاره به طرح گفت‌وگوی ملی که توسط عارف مطرح شد، اظهار داشت: این طرح گرچه طرح بسیار خوبی است اما کمی هم دیر شده و امیدواریم به بهترین شکل دنبال شود.

آیت‌الله بیات زنجانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تمام مذاکرات مجلس و حتی آیه‌های قرآنی که در صحن مجلس قرائت می‌شود باید متناسب با موضوع بحث همان روز مجلس باشد، گفت: اگر روزی نیاز به همه‌پرسی در کشور احساس شد، حتی نطق‌های قبل از دستور مجلس می‌تواند زمینه‌ساز آن باشد.

این مرجع تقلید در ادامه سخنان خود با بیان اینکه باید قدردان سرمایه‌های نظام جمهوری اسلامی که در راه آن خون‌های مقدسی ریخته شده است، باشیم، گفت: همان‌طور که امثال شهید مطهری، رجایی، بهشتی و... از سرمایه‌های این کشور بودند امثال آقای عارف از سرمایه‌های این کشور هستند؛ جناب آقای سیدمحمد خاتمی هم یک ذخیره ملی و سرمایه‌ای برای نظام جمهوری اسلامی است؛ ایشان سرتاپا اخلاق، فهم و شعور است اما سوال این است که ما با ایشان چه کردیم؟ جناب آقای موسوی یک آدم‌شناس و یک فرد ارزشمندی بود که دولت را در زمان جنگ به بهترین شکل اداره کرد.

آیت‌الله بیات زنجانی در ادامه با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی جایگاهی است که با قانون اساسی ارتباط مستقیم دارد، گفت: اساس کشور قانونی اساسی است و عمل به قانون یک عمل شرعی است و از آن طرف مخالفت با قانون هم یک خلاف شرعی است و اگر هر شخص یا جایگاهی حتی اگر قوه قضاییه و دولت هم باشد که خلاف قانون رفتار کند، خلاف شرع مرتکب شده است. ولی فقیه در نظام جمهوری اسلامی ناظر بر اجرای درست قانونی اساسی است و همین قانون اساسی گفته که ولی فقیه این اختیارات را دارد اما اگر بنا باشد قانون اساسی لغو شود کل این اختیارات هم لغو می‌شود.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه قانون اساسی باید محور مبارزه با فساد باشد، گفت: رهبری مبارزه با فساد در کشور در دست دستگاه قضایی نیست چراکه مفسد را قانون باید معرفی کند نه دستگاه قضا؛ همان‌طور که صلاحیت نماینده مجلس را باید قانون اساسی تایید کند.

وی در پایان یادآور شد: امام خمینی (ره) همواره تلاش داشتند که مجلس شورای اسلامی به معنای واقعی در رأس امور و اولین نهاد کشور باشد و انشاالله با تلاش‌های شما به این سمت می‌رویم.

در بحث‌های مدیریتی از ظرفیت بزرگ زنان استفاده نکردیم

همچنین، محمدرضا عارف پیش از ظهر امروز پنجشنبه در دیدار با آیت‌الله علوی بروجروی با اشاره به اهمیت نقش زنان برای پیشبرد امور گفت: در اوایل انقلاب بحث ورود زنان به رشته کشاورزی در دانشگاه‌ها را ممنوع کردیم اما بلافاصله موضوع زراعت بسیاری از زنان در زمین‌های کشاورزی نقاط مختلف ایران مورد بررسی قرار گرفت و خیلی زود به تناقض خوردیم و لذا این محدودیت برداشته شد. در مجموع، آموزش عالی کشور روند خوبی دارد و امروز حدود ۵۰ درصد ظرفیت آموزش عالی کشور در اختیار زنان است. اگرچه حضور زنان و دختران در دانشگاه‌ها پررنگ است اما در بحث‌های مدیریتی از این ظرفیت بزرگ استفاده نکردیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: چشم‌اندازی که برای نظام جمهوری اسلامی ایران تعریف شده این است که در آینده‌ای نزدیک به قدرت اول منطقه‌ای تبدیل شویم اما سوال این است که با چه ظرفیتی قرار است این مهم محقق شود؟ آیا قرار است همچنان با استفاده از نیمی از ظرفیت جامعه به سمت این هدف حرکت کنیم و از ظرفیت زنان غافل شویم؟

عارف تاکید کرد: در هر جایی که به زنان اعتماد کردیم موفقیت دیده‌ایم و بر همین اساس در ماه اول دولت دوم آقای روحانی دیداری با جناب آقای روحانی، رئیس جمهور داشتیم و بحث مطالبه وزیر زن را مطرح کردیم که ایشان هم در پاسخ گفتند که در این زمینه با محدودیت‌هایی مواجه هستیم که امیدواریم با رهنمودهای مراجع تقلید و علمای روشنفکر این محدودیت‌ها برطرف شود تا بتوانیم برای پیشرفت نظام جمهوری اسلامی از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

آیت‌الله سیدمحمدجواد علوی بروجردی نیز پیش از ظهر امروز در دیدار با محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتخابات پیش‌رو اظهار داشت: امیدواریم شخصیت‌های دارای فکر و اندیشه و کاردان وارد مجلس شورای اسلامی شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در زمینه‌های متعددی از جمله فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مشکلاتی در کشور وجود دارد، گفت: متاسفانه با وجود این مشکلات، محدودیت‌هایی برای استفاده از استعدادها برای رفع این مشکلات وجود دارد که باید این مشکل برطرف شود.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به تحریم‌های دشمنان علیه نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: تحریم‌ها اگرچه سخت است اما مملکت ما امکانات فوق‌العاده‌ای دارد؛ برای مثال مرزهای عراق و افغانستان که در طول تاریخ همیشه مایه زحمت ایرانیان بوده امروز همین مرزها به یک فرصت تبدیل شده است. برای مثال همین کولبرها که ما بعضا آنها را با محدودیت مواجه می‌کنیم می‌توانند بهترین فرصت برای بحث واردات و صادرات باشند.

وی با تاکید بر حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی از جمله سرمایه‌گذاران کشورهای همسایه مانند سرمایه‌گذاران افغانی در ایران گفت: سرمایه‌داران و سرمایه‌گذاران افغانی در ایران کسانی هستند که تمام واردات و صادرات ما به افغانستان دست اینهاست و حمایت از این سرمایه‌گذاران در راستای همان اقتصاد مقاومتی است که رهبری تاکید دارند.

آیت الله علوی بروجردی با اشاره به کم‌ارزش شدن پول ملی در ایران گفت: اگرچه امروز پول ما کم‌ارزش شده اما همین موضوع می‌تواند برای بحث صادرات یک نعمت باشد و اگر در این شرایط اجناس ما به هر کشوری صادر شود، تولیدات کشورهای دیگر توان رقابت با آن را ندارند. عمده مشکلات اقتصادی ما کم‌ارزش بودن پول ملی نیست بلکه عدم حمایت از سرمایه‌گذاران است. امروز بانک‌ها حمایت لازم از سرمایه‌گذاران را ندارند لذا بسیاری از سرمایه‌ها که می‌تواند داخل ایران باشد، به خارج کشور می‌رود. امروز اگر دبی و ترکیه به این حد از پیشرفت رسیده‌اند، با سرمایه ایرانیان به این درجه رسیده‌اند.

وی اضافه کرد: اخیرا در دیداری که با موبد موبدان زرتشتی ایران داشتم تاکید می‌کرد که پارسیان هند ۲۰درصد سرمایه این کشور را در اختیار دارند در حالی که در عین حال علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران هستند و لذا باید امنیت سرمایه‌گذاری برای ایشان و دیگر سرمایه‌گذاران فراهم شود.

آیت‌الله علوی بروجردی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مطالبات زنان در جامعه ایران گفت: زنان نیمی از جمعیت کشور ما را تشکیل می‌دهند و اگر اجازه فعالیت لازم به آنها را ندهیم در واقع نیمی از جمعیت‌مان را راکد گذاشته‌ایم.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم اضافه کرد: در گذشته‌های دورتر بزرگان ما حق رأی به زنان را نمی‌دادند اما پس از انقلاب، بزرگان ما به زنان حق رأی دادند و اگر حق رأی دادیم، بنابراین حق مطالبه هم باید به آنها بدهیم و حق مطالبه هم یعنی حق ورود به اجتماع در همه شئونات.

آیت‌الله علوی بروجردی با بیان اینکه مسیر شما مسیر اصلاح، اعتدال و عقلانیت بوده که مسیر درستی است و باید ادامه پیدا کند، گفت: امید را باید زنده نگه داشت چرا که راهی جز اصلاح امور نیست.

در عملیاتی کردن فصل سوم قانون اساسی کوتاهی شده است

محمد رضا عارف، که امروز با آیت الله نوری همدانی هم دیدار داشت، با بیان اینکه مردمی بودن مزیت انقلاب اسلامی است، گفت: دستاوردها و پیروزی انقلاب مرهون حضور مردم است و مردم با هدایت رهبر کبیر انقلاب که از مراجع شیعه بودند در صحنه حاضر شدند.   تقریبا در همه صحنه هایی که مردم حضور داشتند ما دست برتر را داشتیم و پیروز شدیم، انقلاب و قانون اساسی به جایگاه مردم توجه ویژه دارد.

بر اساس آنچه امیدنامه گزارش کرده است، عارف با بیان این که مردم نقش برجسته ای در قانون اساسی دارند، اظهار داشت: در بخش هایی از اصول قانون اساسی نتوانسته ایم به گونه ای که شایسته و بایسته بوده حرکت کنیم، بخصوص در عملیاتی کردن فصل سوم که به حقوق ملت اشازه دارد .انقلاب بلوغ خود را پشت سر گذاشته و با بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب رو به رو هستیم که نقشه راه انقلاب را برای دهه پنجم و دهه های آینده مشخص فرمودند. 

وی ادامه داد: رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم ۷ توصیه دارند که سمت و سوی نظام را نشان می دهد و بحث استفاده از ظرفیت جوانان و نخبگان را مطرح می کنند، حقیقتا امروز باید این سند مبنای حرکت کشور و مسؤولان قرار گیرد.  نخستین توصیه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم علم و پژوهش است، راهبرد کشور در سند چشم انداز این بود که جایگاه نخست را در منطقه داشته باشیم اما رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم فتح قله های علم را مطرح می فرمایند.

رییس فراکسیون امید با تأکید بر ضرورت وحدت و انسجام در شرایط فعلی کشور گفت: ما اختلاف نظر را می پذیریم و ایرادی هم ندارد، جریانات درون نظام در اصول با یکدیگر اختلافی ندارند اما در عمل اختلاف نظرهایی وجود دارد. 

وی افزود: مسأله مهم وحدت و انسجام و توجه به منافع ملی است، گاهی احساس می شود در قالب رقابت ها و اختلاف نظرها، منافع ملی گم می شود و نتیجه آن عدم پاسخگویی به مردم است، اگر در زمینه های اقتصادی و اجتماعی منافع ملی را بیشتر مد نظر قرار می دادیم بهتر می توانستیم به مطالبات مردم برسیم.

آیت الله نوری همدانی در این دیدار با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی نظام مردم سالار دینی است، اظهار کرد: مردم صاحب اصلی نظام هستند و با دادن جان و خون خود توانستند نظام اسلامی را با رهبری امام راحل به پیروزی برسانند. 

ایشان با اشاره به فرمایش امام راحل مبنی بر این که مجلس در رأس امور است، عنوان کرد: امروز کار در دست نمایندگان مجلس است و باید با جدیت برای حل مشکلات مردم به ویژه مشکلات اقتصادی و معیشتی تلاش کنید. 

آیت الله نوری همدانی خاطرنشان کرد: مردم از نظر معیشتی در مضیقه هستند و گرانی مشکل جدی مردم است، مسوولان باید دقت کنند وقتی وعده ای می دهند عمل کنند و الا سبب عدم اعتماد مردم می شود. 

این مرجع تقلید با تأکید بر مقابله جدی مجلس با رباخواری در کشور اضافه کرد: رباخواری مضرات و مفاسد فراوانی برای جامعه دارد و بنای انقلاب این است که دستورات دین در امور کشور اجرایی شود، یکی از موارد ربا دیرکردهای بانک ها است و با وجود تذکرات مکرر مراجع و بزرگان و حتی مخالفت برخی از نمایندگان مجلس هنوز شاهد هستیم که بانک ها کار خود را انجام می دهند. 

ایشان با تأکید بر این که قانون گذاری مجلس کافی نیست، گفت: مجلس باید بعد نظارتی خود را تقویت کند، مجلس قوانینی تصویب کرده اما باید نظارت کند که آیا قوانین اجرایی می شود یا خیر و درصورت تخلف برخورد لازم را انجام دهد. 

آیت الله نوری همدانی افزود: مشکل امروز تحریم های دشمنان نیست، کار به دست خود مسؤولان و مردم است و باید تلاش کنند مشکلات حل شود، امروز کشور نظارت دقیقی نیاز دارد تا با کسانی که با گرانفروشی مردم را دچار مشکل نکنند. 

آیت الله نوری همدانی اظهار کرد: خوشبختانه از نظر منابع و امکانات مشکلی در کشور نداریم، نباید همه مشکلات را بر گردن تحریم بیندازیم بلکه باید مدیریت را اصلاح کرد، باید برای اجرای قوانینی که تصویب می شود نظارت دقیق وجود داشته باشد. 

ایشان ادامه داد: همه تلاش ها باید برای از بین بردن فقر و برقراری عدالت در جامعه باشد، همه تلاش ما باید این باشد که به تمدن عظیم اسلامی برسیم البته دشمنانی داریم و باید در برابر توطئه های آنان هوشیار و مقاوم باشیم و نظام را حفظ کنیم. 

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر توجه به نیازها و مطالبات مردم افزود: خدمت به مردم بزرگترین عبادت است و امیرمؤمنان(ع) فرمودند مسؤولیت انسان طعمه ای برای کسب مال نیست بلکه امانتی الهی است که باید در رعایت امانت کوشا باشد. 

ایشان اظهار کرد: اسلام دین اجتماعی است و همه مردم باید برای ساختن جامعه دست به کار شوند، هرکس به نوعی باید وظیفه خود را در اجتماع ایفا کند و بر اساس دستورات الهی عمل شود، هرکس هر اندازه قدرت دارد باید به کار و وظیفه خود عمل کند. 

این مرجع تقلید ادامه داد: جامعه اسلامی باید از فقر، ظلم و جهل خالی باشد چرا که وجود این مسائل در جامعه سبب تشتت و ایجاد مشکلات دیگر می شود، در جامعه اسلامی هرکس باید زندگی نسبتا مرفهی داشته باشد و اگر طبق دستورات اسلامی عمل شود فقری باقی نخواهد ماند؛ اگر امروز فقری وجود دارد به دلیل عمل نکردن به دستورات اسلام است. 

آیت الله نوری همدانی با تأکید بر اینکه عدالت و رعایت حقوق باید در جامعه اسلامی برقرار باشد، ابراز کرد: باید حقوق انسان ها در نظر گرفته شده و بر اساس آن ها برنامه ریزی شود، مدیران جامعه باید حقوق افراد جامعه را عملی کنند.