جاذبه های گردشگری رشت | دیدنی های شهری زیبا در گیلان

جاذبه های گردشگری رشت | دیدنی های شهری زیبا در گیلان


منبع: همگردی

325

1398/7/11

18:16


استان گیلان و شهر رشت یکی از سرسبزترین و دیدنی ترین نقاط ایران محسوب می شوند که همیشه مورد توجه گردشگران و مسافران علاقمند به طبیعت قرار دارند. قطعا طبیعت زیبای این شهر را می شناسید و تا حدی با جنگل ها و دشت های دیدنی رشت آشنایی دارید، اما آیا تاکنون از آثار تاریخی و اماکن گردشگری این شهر بازدید نموده اید؟! تا چه حد جاذبه های گردشگری رشت را می شناسید؟! در این بخش از مجله گردشگری همگردی قصد داریم جاهای دیدنی رشت را به شما عزیزان معرفی کنیم. پس، با ما همراه باشید در عالمی رنگارنگ از دیدنی های رشت.

دیدنی های رشت

پارک جنگلی سراوان

پارک جنگلی سراوان یکی از قدیمی ترین جنگل های ایران است که در کیلومتر 17 جاده رشت – تهران و در سمت غربی جاده قرار دارد. این جنگل با 1487 هکتار مساحت، پوشش گیاهی متنوعی را در خود جای داده که برخی از آن ها در جهان بی نظیر هستند. درختان جنگل سراوان به دو دسته دست کاشت و طبیعی تقسیم می شوند. یک دریاچه خروشان نیز در میان این جنگل زیبا دیده می شود که به آن جلوه ای ویژه بخشیده است. چشم اندازهای فوق العاده پارک جنگلی سراوان باعث شده تا این پارک یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری رشت محسوب شده و سالانه گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب کند. برای رفتن به این پارک، می توانید یک روز کامل را برنامه ریزی نمایید و ضمن صرف یک ناهار خوشمزه، از مناظر دیدنی و جذاب پارک جنگلی سراوان لذت ببرید. در این پارک تفریحات و سرگرمی هایی نیز برای علاقمندان در نظر گرفته شده که از میان آن ها می توان به قایق سواری در دریاچه و پینت بال اشاره کرد.

پارک جنگلی سراوان

تالاب عینک

تالاب عینک (Eynak Lagoon) بزرگترین تالاب شهری ایران بوده که در کنار پارک دانشجو در منطقه 4 این شهر قرار دارد. علت نامگذاری این تالاب شباهت شکل ظاهری آن به عینک بوده که در تصویربرداری هوایی کاملا مشهود است. تالاب عینک یکی از جاهای دیدنی رشت بوده که در گذشته اطراف آن پر از درخت هایی چون خیزران، انار وحشی، ازگیل، گالی و ارملک بوده است، اما امروزه به دلیل ساخت و سازهای بی رویه و عدم توجه به این تالاب، بخش اعظمی از پوشش گیاهی منطقه نابود شده و تالاب نیز در وضعیت نامناسبی به سر می برد.

تالاب عینک

موزه گنجینه شهر رشت

هر شهری گنجینه تاریخی مربوط به خود را دارد که در ساختمانی با عنوان موزه از آن نگهداری می شود. شهر رشت نیز تاریخچه جذاب و دیدنی دارد که در بین جاذبه های طبیعی و زیبای این شهر گم شده و کمتر به آن توجه می شود، اما این گنجینه تاریخی در یک موزه زیرزمینی با وسعت 700 مترمربع و زیربنای 560 مترمربع نگهداری می گردد. ساختمان موزه گنجینه رشت بیش از 70 سال قدمت دارد و در ابتدا متعلق به میرزا حسین خان کسمایی یکی از یاران میرزا کوچک خان جنگلی بود. پس از آن، در سال 1349 وزارت فرهنگ و هنر رشت این ساختمان را خریداری کرده و پس از پیروزی انقلاب آن را تبدیل به موزه نمود. موزه گنجینه که یکی از معروف ترین جاهای دیدنی رشت به شمار می آید، در قسمت مرکزی شهر، نزدیک به سبزه میدان، خیابان طالقانی واقع شده و دارای دو بخش مردم شناسی و باستان شناسی است.

موزه گنجینه شهر رشت

مسجد صفی

مسجد صفی یا مسجد شهیدیه یکی از جاذبه های گردشگری رشت بوده که در بافت قدیمی شهر و در محدوده بازار واقع شده است. تاریخ دقیقی از ساخت این مسجد در دست نیست، اما برخی از تاریخ دانان این مسجد را اولین اثر شناخته شده شهر رشت معرفی کرده و آن را به سال های آغازین حکومت صفویان نسبت داده اند. برخی نیز معتقدند شیخ صفی الدین اردبیلی یکی از دوستان شیخ زاهد گیلانی بوده و به همین دلیل به رشت سفر می کند. آنگاه در محل مسجد گودالی را حفر کرده و عبادتگاهی می سازد. این عبادتگاه بعدها به مسجد تبدیل شد. مسجد صفی مسجدی کوچک است که تنها یک گلدسته و یک چاه موسوم به چاه صاحب الزمان دارد و محبوبیتش تنها به دلیل بنای تاریخی آن بوده که در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت شده است.

مسجد صفی

کاروانسرای لات

کاروانسرای لات یا به قول محلی ها کاروانسرای شاه عباسی، از جمله جاهای دیدنی رشت بوده که در سال 1246 هجری قمری به دستور منوچهر خان معتمدالدوله ساخته شده است. این کاروانسرا دارای یک حیاط مربعی شکل بوده که در هر ضلع آن 7 صفه و اتاق دیده می شود. کاروانسرای لات با استفاده از مصالحی چون آجر و ساروج ساخته شده و نام آن در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

کاروانسرای لات

مدرسه شاپور

مدرسه شاپور که امروزه با نام دبیرستان شهید بهشتی شناخته می شود، از جمله آثار تاریخی شهر رشت بوده که اولین بار در سال 1298 با عنوان مدرسه نمره یک کار خود را در باغ سبزه میدان آغاز کرد و پس از آن به میدان فرهنگ رشت نقل مکان نمود. مدرسه شاهپور اولین دبیرستان استان گیلان بوده که امکاناتی چون آمفی تئاتر، آزمایشگاه را در خود جای داده است. قدمت این مدرسه که یکی از دیدنی های رشت هست، به دوران قاجار نسبت داده شده و در 26 آذر ماه 1356 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مدرسه شاپور

خانه ابریشمی

خانه ابریشمی یکی از قدیمی ترین دیدنی های رشت بوده که از دوران قاجار به یادگار مانده است. این خانه دارای 2 هزار مترمربع مساحت و 650 متر زیربنا بوده که در ضلع جنوب شرقی میدان صیقلان و در انتهای کوچه شاعری واقع شده است. بنای اصلی خانه شامل 2 طبقه بوده که هر طبقه از آن 8 اتاق دارد. تالار آینه و چینی خانه از جمله دیدنی ترین بخش های این خانه قدیمی هستند که با آینه کاری ها و گچبری های زیبایی در سقف، طاق ها، طاقچه ها و سردرها تزیین شده اند. خانه ابریشمی در ابتدا متعلق به خانواده حاج میر اسماعیل حاکمی بوده است. وی از اهالی پیر بازار رشت بوده و در زمان ناصرالدین شاه به عنوان کلانتر رشت شناخته می شد. پس از آن، در سال 1318 خانه توسط فردی با نام حاج میرزا احمد ابریشمی خریداری شد و از آن پس به نام خانه ابریشمی معروف شد. خانه ابریشمی که یکی از جاذبه های گردشگری رشت بوده، در سال 1379 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

خانه ابریشمی

خانه قدیری

از دیگر خانه های قدیمی رشت، خانه قدیری بوده که در دوره پهلوی توسط محمد ولی خان تنکابنی ساخته شد. وی در آن زمان حکمران گیلان بود که بعدها به سمت نخست وزیری ایران رسید. این خانه در اختیار محمدحسن و نصرالله همدانی قرار گرفت و پس از آن در سال 1344 به شخصی با نام فریدون نصیری فروخته شد. وی در همان سال خانه را به نام همسر خود خانم اکرم قدیری زد و از آن پس به نام خانه قدیری معروف شد. در سال 1368 اداره کل میراث فرهنگی گیلان این خانه را خرید و با انجام مرمت هایی، آن را محل استقرار خود قرار دارد و تا سال 1381 خانه را در اختیار داشت. خانه قدیری که یکی از معروف ترین دیدنی های رشت بوده، در ضلع شرقی سبزه میدان قرار داشته و در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسید.

خانه قدیری

خانه میرزا کوچک خان جنگلی

میرزاکوچک خان جنگلی یکی از شناخته شده ترین شخصیت های تاریخی است که خانه او در رشت قرار داشته و جز دیدنی های رشت محسوب می گردد. این خانه، علاوه بر معماری بومی جذابی که دارد، شامل موزه و وسایلی است که از میرزا کوچک خان به جا مانده و اکنون به نمایش گذاشته است. خانه میرزا کوچک خان دارای 300 متر مربع مساحت بوده و در 2 طبقه ساخته شده است. هر طبقه از خانه دارای چهار اتاق، ایوان و دو پلکان در دو سمت بوده و سبک معماری این خانه به صورت بومی هست. خانه، موزه و مرکز اسناد میرزا کوچک جنگلی که یکی از جاهای دیدنی رشت به حساب می آید، در خیابان سهیل دبیری قرار داشته و همه روزه از ساعت 8 صبح تا 13 و روزهای جمعه از 8 صبح تا 5 عصر آماده بازدید علاقمندان است.

خانه میرزا کوچک خان جنگلی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو