روزنامه فرانسوی: مکرون حریف روحانی نشد

منبع: برترین ها

56

1398/7/11

18:18


طبق اعلام نشریه نیویورکر، خط تلفنی محرمانه برای مذاکره روحانی، ترامپ و مکرون تعبیه شده بود؛ ولی روحانی همه تلاشها را ناکام گذاشت.

خبرآنلاین: روزنامه فرانسوی ژورنال دودیمانش در تحلیلی به قلم توماس لیابو، خبرنگار این نشریه، دلایل شکست تلاشهای مکرون برای ملاقات روحانی و ترامپ و ماجرای دست وپا زدن رئیس جمهور فرانسه برای این اتفاق مهم و تاریخی را شرح داده است. لیابو در این یادداشت آورده است:

در هفته گذشته امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه همه آنچه که در چنته داشت را رو کرد تا ملاقاتی میان روحانی و ترامپ صورت گیرد. اما آنگونه که رسانه های آمریکایی اعلام کردند، طرف ایرانی حتی حاضر نشد در یک کنفرانس تلفنی شرکت کند و بدین ترتیب تلاشهای رییس جمهور فرانسه به شکست انجامید. رسانه های مختلف آمریکایی ها طی روزهای اخیر به شکل گسترده ای تلاشهای رئیس جمهور فرانسه برای آشتی دادن روسای جمهور ایران و آمریکا و عدم انعطاف پذیری هیئت ایرانی را شرح دادند. سه شنبه هفته گذشته بعد از ساعتها مذاکره، امانوئل مکرون برای آخرین بار به هتل هیلتون میلنیوم رفت تا روحانی را به ملاقات راضی کند. عکاسان صحنۀ حضور بوریس جانسون در کنار روحانی و مکرون را جاودانه کردند.

روزنامه فرانسوی: مکرون حریف روحانی نشد

امانوئل مکرون در این صحنه تاریخی خطاب به دو طرف می گوید: اگر ایشان، کشور را بدون ملاقات با ترامپ ترک کنند، صادقانه بگویم، فرصت بزرگی از دست رفته است. آنگونه که روزنامه نیویورکر اعلام کرده است، گروهی از تکنسین ها، در سالن کنفرانس در همان طبقه ای که روحانی حضور داشته، یک خط امنیتی را راه انداخته بودند تا مقدمات گفتگوی تلفنی میان روحانی، مکرون و ترامپ را در ساعت 21:30 پوشش فنی بدهند.

این خط تلفنی به صورت محرمانه تعبیه شده بود و ترامپ پشت تلفن منتظر گفتگوی تلفنی با روحانی بوده است. نشریه نیویورکر می نویسد: همه کاری که باید روحانی می کرده، این بوده که از اتاقش خارج شود و وارد سالن مذکور شود تا بتواند با ترامپ گفتگو کند.

اما حسن روحانی ابدا از اتاقش خارج نشد و مشاورانش را با گفتگوی بیهوده با امانوئل مکرون تنها گذاشت. روحانی تا لحظه آخر بر مواضعش پافشاری کرد؛ او خواستار برداشته شدن تحریمها به عنوان پیش شرط مذاکرات بود. او صراحتاً اعلام کرده بود: عکس یادگاری، گام آخر مذاکره و ملاقات است، گام اول نیست. برای اینکه مذاکرات پیش برود، باید متعهد بود و به توافق ها احترام گذاشت.

ترجمه: زهرا خدایی/ اول اکتبر 2019

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو