رئیس‌جمهور روسیه گفت: «مایلم یادآوری کنم روسیه به تأسی از همین منطق در ماه جولای سال جاری طرحی برای تضمین امنیت جمعی در منطقه خلیج فارس پیشنهاد داده است.»

وی اضافه کرد: «فکر می‌کنم با در نظر گرفتن اوضاع ناپایدار و پیش‌بینی‌ناپذیر منطقه، این طرح بسیار بجا است. ما پیشنهاد کرده‌ایم اختلافاتمان را کنار بگذاریم و سازمانی برای تأمین امنیت و همکاری در منطقه تشکیل دهیم. چنین سازمان، کشورهای خلیج [فارس]، ایالات متحده، روسیه، چین، آمریکا، اتحادیه اروپا، هند و دیگر اعضای ذی‌نفع به عنوان ناظر را شامل خواهد شد.»

 رئیس جمهور روسیه همچنین با تأکید بر لزوم تمرکز بر حل و فصل سیاسی بحران در سوریه، درگیری‌های نظامی گسترده در سوریه را تمام شده خواند.

وی طی نطقی در کنفرانس گفت‌وگوی بین المللی والدای درباره تحولات اوضاع در سوریه گفت: «درگیری‌های نظامی گسترده در سوریه در حال حاضر به پایان رسیده است و به هر حال هیچ راه حل نهایی از طریق عملیات نظامی با هر نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود. از همین رو هم اکنون باید روی مسائل حل و فصل سیاسی کار کنیم. چیزی که ما با قاطعیت انجام خواهیم داد.»

رئیس جمهور روسیه همچنین ایران و عربستان را پرنفوذترین کشورهای منطقه خواند و گفت امکان همکاری دو کشور به جای تقابل برای دستیابی به اهداف مشترک وجود دارد.

وی با بیان اینکه انگیزه‌های دیگری هم برای تغییر اوضاع موجود در روابط میان عربستان و ایران و انتقال از رویارویی به همکاری وجود دارد، تصریح کرد:  «این دو کشور غالبا با چالش‌های مشترکی نظیر افراط گرایی، جدایی طلبی و تروریسم روبرو هستند و همچنین هر دو اهداف مشترکی درباره توسعه دارند.»

پوتین تأکید کرد: «غلبه بر اختلافات فعلی چیزی است که فقط توسط عربستان سعودی و خود ایران می‌تواند به  دست آید. ما فقط می‌توانیم در آن سهیم باشیم و شرایط را مهیا کنیم و گزینه‌های مختلفی را برای حل مشکلات پیشنهاد دهیم، اما تصمیم به خود عربستان و ایران بازمی‌گردد.»

رئیس جمهور روسیه افزود: «ما می‌دانیم هم رهبران عربستان که من می خواهم در اسرع وقت با آنها ملاقات کنم و هم رهبران ایران به عنوان شرکای ما که همواره با آنها در ارتباط بوده و اخیرا هم با حسن روحانی رئیس جمهور ایران ملاقات داشتم خواهان خیر و امنیت برای ملت سوریه هستند.»

رئیس جمهور روسیه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه کشورش تلاش‌های زیادی برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه بکار بسته است ، تاکید کرد: «روسیه انتظار دارد این کمیته کار خود را در ژنو تحت نظارت سازمان ملل آغاز کند.»