به گزارش دویچه وله ،هورست زهوفر وزیر کشور آلمان روز جمعه در سفر به آنکارا با «سلیمان سویلو» همتای ترکیه‌ای خود دیدار کرد. وی اقدام های ترکیه در امور پناهجویان را ستود و گفت که بدون حمایت‌های این کشور کنترل مهاجرت به اروپا مشکل بود و آلمان آماده است به ترکیه کمک‌ کند.

در حالی که زهوفر اعلام می کند ترکیه می‌تواند روی کمک‌های مالی اتحادیه اروپا حساب کند، رسانه‌های آلمان از احتمال امضای یک توافقنامه جدید میان ترکیه و اتحادیه اروپا خبر داده‌اند.

وزارت کشور آلمان نیز در توییتی که در این باره منتشر کرد از نقش دولت و مردم ترکیه در امورر پناهجویان و «خدماتی که برای اروپا انجام داده‌اند» تقدیر کرد.

بر این اساس، در این دیدار سویلو فهرست  کمک‌هایی که آلمان می‌تواند انجام دهد را به زهوفر تحویل داده و موضوع ایجاد منطقه امن در شمال شرقی سوریه یکی از این موارد است.

ترکیه بیم دارد شمار پناهجویان سوری در این کشور افزایش یاید. گفته می شود در صورت حمله ارتش سوریه به ادلب، آخرین پناهگاه تروریست ها ، موج جدیدی از مهاجرت سوری‌ها به ترکیه آغاز می‌شود. در این کشور  بیش از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار سوری زندگی می‌کنند.

همچنین رسانه‌های آلمان انتقاد کرده اند که زهوفر با تمجید و تقدیری که از ترکیه کرده دیگر جایی برای انتقاد از حقوق بشر در ترکیه نگذاشته است.

سویلو اطمینان داده که ترکیه تمامی تعهدات توافقنامه پناهجویی سال ۲۰۱۶ را اجرا می‌کند و انتظار دارد که طرف اروپایی هم آن را اجرا کند.

در سال جاری بیش از ۵۰ هزار نفر از مرزهای ترکیه به یونان پناه آورده‌اند و این برای نخستین است که  شمار پناهجویان بعد از اجرای توافقنامه بین آنکارا  و اتحادیه اروپا تا این حد افزایش داشته است.