مشکلات شایع در بارداری، انواع و روش های درمان آن ها

منبع: نی نی بان

65

1398/7/12

17:20


اغلب مادران در حین بارداری با مشکلات زیادی روبرو میشوند که روش درمان آن را نمیدانند. جهت کنترل و درمان این مشکلات بهتر است اطلاعات خود را در مورد آنها افزایش دهیم و روشهای برطرف کردن آن را بدانیم. ما شما را به خواندن این مقاله کاربردی دعوت میکنیم.
در ایام بارداری تغییرات زیادی در کل سیستم بدن اتفاق می اُفتد و تمامی قسمتهای بدن با چالش جدیدی روبرو میشوند. اغلب مادران با مشکلات شایع این دوران آشنایی دارند و آن را تجربه کرده اند. اما آیا برای کاهش درد یا برطرف کردن و حتی پیشگیری از آنها نیز درمانی وجود دارد؟ تشخیص زودهنگام درد باعث میشود پزشک بتواند پیش از خطرناک شدن، از وضعیت مادر آگاه شده و درمان را آغاز کند. اگر شما نیز باردار هستید و با این مشکلات روبرو شده اید مقاله مفید زیر را از دست ندهید.
مشکلاتی که اغلب بانوان با آن در ارتباط هستند شامل تکرر و بی اختیاری ادرار ، ترشحات واژن ، واریس و تورم قوزک پا ، خونریزی لثه ، یبوست ، حالت تهوع صبحگاهی ، ترک های پوست ، تعریق ، تنگی نفس ، بواسیر ، احساس ضعف و خستگی ، مشکلات خوابیدن و ترش کردن میباشد که در ادامه هر یک را توضح خواهیم داد.

حالت تهوع صبحگاهی
بارداری زودرس اغلب با تهوع صبحگاهی همراه است که در بسیاری از موارد در سه ماه اول از بین میرود. این مشکل در اثر تغییر در همورمونهای بدن ایجاد میشود و غذا خوردن را برای مادر سختتر میکند. حالت تهوع ممکن است در هر ساعتی از روز اتفاق بیفتد و مختص صبح نیست. بهتر است بدانیم این بیماری مشکلی را برای جنین ایجاد نمیکند اما اگر تعداد دفعات استفراغ افزایش یابد مراجعه به پزشک معالج نیاز است. با مصرف غذاهای زیر میتوان مشکل به وجود آمده را بهبود بخشید:
- کاهش مصرف غذا میتواند این مشکل را افزایش دهد. میتوانید تعداد وعده های غذایی را افزایش داده و میزان غذا در هر وعده را کاهش دهید.
- از مصرف زیاد نوشیدنی پرهیز نمایید. بهتر است میزان آب کمی را در دفعات زیاد مصرف کنید.
- از مصرف غذاهای چرب و سرخ شده دوری کنید.
- قبل از خارج شدن از رختخواب ، بیسکوییت ساده میل کنید.
- استفاده از یک میان وعده سالم همچون میوه تازه ، کنسرو یا خشک شده در شب به شما پیشنهاد میشود.

ترشحات واژن
همه خانم ها چه باردار باشند و چه نباشند ترشحات واژن را دارند که حدودا از دوسال قبل از بلوغ آغاز شده و بعد از یائسگی پایان میابد.در ایام مختلف میزان ترشحات تغییر میکند و معمولا قبل از شروع پریود ماهیانه بیشتر میشود. تقریبا تمامی بانوان در ایام بارداری با افزایش ترشحات واژن روبرو شده اند. علت این موضوع جلوگیری از بروز هرگونه عفونت از واژن به رحم میباشد.
آیا ترشحات واژن در ایام بارداری طبیعی است؟
این موضوع کاملا طبیعی است که چند دلیل باعث به وجود آمدن آن میشوند. با توجه به اینکه در بارداری دهانه رحم و دیواره واژن نرم تر شده ، ترشحات آن زیاد میشود تا از بروز هرگونه عفونت از واژن به رحم جلوگیری شود. میزان این ترشحات با نزدیک شدن به پایان بارداری زیادتر میشود. به این نکته توجه داشته باشید که اگرمیزان ترشحات بیش از اندازه باشد و یا همراه با خونریزی دیده شود و یا بوی خاصی بدهد و یا باسوزش و خارش همراه باشد ، به پزشک خود مراجعه کرده و موضوع را با او در میان بگذارید زیرا احتمال وجود مشکلاتی همچون سقط جنین وجود خواهد داشت. شایع ترین عفونت در این ایام برفک است که توصیه میشود حتما به پزشک مراجعه کرده و با مشورت او دارو مصرف کنید. استفاده از لباس زیر نخی گشاد ، میتواند از بروز برفک جلوگیری کند. همچنین تجربه نشان داده است بهتر است از مصرف صابون های معطر و وسایل بهداشتی معطر در این ایام پرهیز شود.

برفک واژن
تغییر در سطح هورمون های زنانه در دوران بارداری احتمال ابتلا به برفک را افزایش میدهد و حتی احتمال بازگشت آن را نیز زیاد میکند. خارش ، سوزش، تورم واژن و اطراف آن از علائم برفک میباشد. گاهی نیز با ترشحات کوچک سفید رنگ نیز همراه است. اگرچه برفک بی ضرر میباشد اما باعث ایجاد ناراحتی میشود و میتواند از طریق رابطه جنسی به شخص مقابل منتقل شود که البته عفونت جدی به نظر نمیرسد اما بهتر است از داشتن رابطه در طول دوره درمان پرهیز شود. اگر در ایام بارداری یا شیردهی برفک گرفته اید از مصرف داروهای خوراکی پرهیز کرده و کرم های مخصوص واژن را استفاده نمایید.
نکاتی که باید رعایت شود:
- جنس لباس زیر را نخی گشاد انتخاب کرده و استفاده از جنس پلاستیکی را ترک کنید. بهتر است روزانه لباس زیر را تعویض نمایید.
- برای شستشوی لباس زیر از صابون و آب گرم استفاده کرده و حتما دوبار آن را بشویید تا از نابود شدن میکروب ها مطمئن شوید.
- اگر شنا یا ورزش میروید بهتر است خیلی سریع لباس های مرطوب خود را تعویض کنید.
- در صورت استفاده از پد، در فواصل زمانی کوتاه آن را تعویض نمایید.
- از پوشیدن لباسهای تنگ و چسبان همچون جین پرهیز کنید. زیرا این کار باعث ایجاد محیطی گرم و مرطوب برای رشد باکتری ها خواهد شد.
- از مصرف صابون و وسایل شستشوی معطر پرهیز کنید. همچنین برای خشک کردن از دستمال های ساده که معطر نباشد استفاده نمایید. دستمال را از سمت جلو به عقب بکشید تا از ورود میکروب ها به واژن جلوگیری شود.

خونریزی لثه
ورم لثه در ایام بارداری باعث خونریزی مخصوصا هنگام مسواک زدن خواهد شد. در واقع هورمون ها باعث آسیب به پلاک ها شده و تورم لثه را در پی خواهد داشت. بهتر است دو بار در روز دندان ها را مسواک زده و از خوردن نوشیدنی های شیرین در بین غذا پرهیز نمایید.

رگهای واریسی 
واریس اگرچه باعث نارحتی بانوان میشود اما اغلب بدون نیاز به درمان است و تا زمانی که کودکتان به سن یک سالگی برسد ، برطرف میشود. همانطور که میدانیم خون از سمت قلب به رگها جریان میابد و باعث گردش خون در کل بدن میشود. اگر رگها به درستی کار خود را انجام ندهند، باعث جمع شدن خون در رگها شده و موجب تورم ، پیچ خوردگی و برآمدگی رگها میشود که اگر به اندازه کافی بزرگ باشد به وضوح از زیر پوست قابل مشاهده است.
دلایلی که باعث ایجاد واریس میشود:
- در طول بارداری میزان خونی که در بدن شما تولید میشود افزایش میابد تا به رشد جنین کمک کند.
- همزمان با بزرگترشدن جنین ، فشار رحم افزایش میابد و تا حدودی رگهایی که خون را از پاها به قلب میرساند ،مسدود مشود.
- هورمون های حاملگی باعث نرمتر شدن دیواره های رگها میشود که در نتیجه مانع از کار کردن صحیح رگها میشود.
رگهای واریسی میتواند باعث ایجاد درد در ناحیه پا شود که همراه با لرز ، بیقراری ، سوزش و گرفتگی پا همراه شود.هر چه فشار روی پاها بیشتر باشد واریس نمایان تر میشود پس اگر به مدت - طولانی تری روی پاهایتان بایستید ، واریس بیشتر خواهد شد.
رعایت نکارت زیر به شما توصیه میشود:
- شنا و پیاده روی منظم ، کنترل وزن ، ماساژ درمانی
- پرهیز از ایستادن و نشستن بیش از اندازه
- استفاده از جوراب ساقه بلند برای کمک به گردش خون
- عدم استفاده از کفش پاشنه بلند

تورم قوزک پا
درد و تورم در ناحیه مچ پا بسیاری از بانوان را ناراحت میکند. افزایش تولید خون، مسدود شدن برخی از رگها و نرمتر شدن دیواره رگها باعث جمع شدن خون در پا شده و از آنجا که خون کمی با بافت ها منتقل میشود باعث بروز تورم خواهد شد. در اکثر اوقات تورم پس از بارداری اتفاق می اُفتد.
با کمک روشهای زیر درد را کمتر کرده و حتی مانع از ایجاد تورم شوید:
- از ایستادن طولانی مدت پرهیز کنید.
- کفش های راحتی و مناسب را استفاده کنید.
- از مصرف غذاهای شور پرهیز کنید.
- روی سمت چپ بدن بخوابید تا به بازگشت خون به قلب شما کمک کند.
- ورزش و شنا را فراموش نکنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو