سیگار کشیدن در بارداری، خطر و عوارض آن

منبع: نی نی بان

165

1398/7/12

17:46


چرا سیگار کشیدن در دوران بارداری مضر است؟سیگار کشیدن این خطرات را افزایش می دهد:
- تولد نوزاد کم وزن
- تولد زودرس (قبل از ۳۷هفته)
- سقط جنین
- مرگ داخل رحمی جنین (مرده زایی)
- شکاف کام و دیگر نقائص هنگام تولد
- مشکلات تنفسی
سیگار کشیدن در دوران بارداری همراه با شرایط جدی است که می تواند فرزند شما را در طی شیرخوارگی و کودکی تحت تاثیر قرار دهد. این شرایط شامل موارد ذیل است:
- سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS)
- ناتوانی در یادگیری
- مشکلات رفتاری
- حملات آسمی
- عفونت های مکرر
بعضی از شواهد نشان می دهد که عادت سیگار کشیدن بین نسل ها منتقل می شود. برخی مطالعات افزایش میزان مصرف سیگار را در بین دختران مادرانی که در دوران بارداری سیگار کشیده اند را بیان می کند.
این موضوع نشان می دهد که برخی از عوامل بیولوژیک ممکن است در رحم زمانی که یک مادر در دوران بارداری سیگار می کشد، تعیین کننده باشند. به عبارت دیگر، سیگار کشیدن در دوران بارداری، کودک خود را در معرض خطر تبدیل شدن به یک فرد سیگاری هنگام بلوغ قرار می دهد.

چرا اکنون باید ترک کرد؟
هنگامی که یک فرد سیگاری باردار می شود ممکن است فکر کند که آسیب قبلا اتفاق افتاده است و ترک کردن در طی ماه دوم یا سوم بارداری هیچ نفعی برای کودک ندارد. این فکر درست نیست؛
ترک سیگار در طی هر مرحله ای از حاملگی خطر ابتلا به نقص ریه و سرعت کم هنگام تولد را کاهش می دهد. همچنین، بیماران به ترک سیگار در اوایل بارداری مصمم تر هستند و می توانید به راحتی زمان ترک سیگار را تنظیم کنند.
همه زنان بارداری که سیگار می کشند، به ترک تشویق می شوند، حتی زمانی که در ماه هفتم و هشتم بارداری هستند.

چگونه می توانم ترک کنم؟
قبل از تلاش برای ترک سیگار، باید زمانی را برای بررسی زمان و علت سیگار کشیدن صرف کنید. مهم است که الگوهای سیگار کشیدن خود را بشناسید و بتوانید برای رویدادها و موقعیت هایی که برای شما وسوسه انگیز یا استرس زا است، برنامه ریزی کنید.
آیا شما زمانی که تحت فشار یا مضطرب هستند، سیگار می کشید؟ آیا شما هنگامی که نیاز به انرژی دارید، سیگار می کشید؟ آیا شما زمانی که دیگران در اطراف شما در حال سیگار کشیدن هستند، سیگار می کشید؟ آیا شما زمانی که مشروب می نوشید، سیگار می کشید؟
هنگامی که شما الگوهای سیگار کشیدن خود را درک کردید، می توانید فعالیت های مختلف خود را مدیریت کنید.
به عنوان مثال، اگر شما با همکارانتان در زمان فراغت از کار سیگار می کشید، در عوض آن می توانید با دیگر دوستان کاریتان به پیاده روی بروید. اگر زمان نوشیدن قهوه سیگار می کشید، می توانید برای شکستن این ارتباط، سایر نوشیدنی ها را جایگزین کنید.
برای زمان هایی که وسوسه می شوید، برنامه ریزی کنید. فردی را پیدا کنید که در طی زمان هایی که شما می خواهید که یک سیگار داشته باشید، از شما حمایت کند. نقاط مثبت خودتان را برای ترک تقویت کنید. هنگامی که یک برنامه برای ترک دارید، تاریخ ترک را تعیین کرده و آن را به دکتر خود بگویید.
تمام توتون و تنباکو و محصولات مرتبط به آن را از خانه خود، محل کار خود و ماشین خود قبل از شروع تاریخ ترک، حذف کنید. این یک گام مهم در تبدیل شدن به یک فرد غیر سیگاری می باشد.
با دکتر خود برای تعیین زمان ترک، راه کارهای باقی ماندن بر ترک سیگار و برای تقویت نکات مثبت که به شما در این فرایند مهم کمک می کند، مشورت کنید. برخی از افراد نیاز به کمک بیشتری از سوی دیگران دارند که بستگی به این دارد که چه مقدار این عادت ریشه دوانده و چه مقدار به نیکوتین معتاد شده اند.

ترک سیگار برای من چقدر سخت خواهد بود؟
میزان دشواری در ترک سیگار بستگی به تعدادی از فاکتورها دارد و در زنان مختلف، متفاوت است. اگر کمتر سیگار کشیده اید و بیشتر سعی به ترک سیگارکرده اید، ترک آسان تر خواهد شد. داشتن یک همراه غیر سیگاری، ورزش، و داشتن اعتقادات بسیار قوی در مورد خطرات ناشی از سیگار کشیدن در دوران بارداری نیز ترک را آسان تر می کند.
اما اگر زیاد سیگار می کشید، ترک سخت تر خواهد بود. زنان سیگاری که بیشتر از یک بسته در روز سیگار می کشند و زنانی که کافئین مصرف می کنند، ممکن است برای ترک سیگار دچار مشکل شوند.
زنانی که افسرده هستند یا بسیاری از مشکلات را در زندگی تجربه می کنند نیز ممکن است برای ترک با مشکل مواجه شوند. افرادی که از حمایت اجتماعی برخوردار نیستند نیز مشکل ترک را تجربه می کنند.
جالب است که هیچ ارتباطی بین مصرف الکل و پیش بینی مصرف یا قطع سیگار وجود ندارد.
کمک های اضافی برای ترک سیگار از طریق فرد مراقب شما، در دسترس خواهد بود؛ اگر شما قصد ترک سیگار را داشته باشید و دکتر شما به عنوان نیروی امدادرسان نظارت خواهد داشت.
این مسئله ممکن است با استفاده از آزمون اندازه گیری مونوکسید کربن منقضی شده و یا متابولیسم نیکوتین انجام شود.

آیا جایگزین های نیکوتین در دوران بارداری ایمن است؟
کمک کننده های ترک سیگار، مانند جایگزین های نیکوتین، معمولا توسط افرادی که به دنبال ترک هستند، استفاده می شود. مثال هایی از این موارد شامل؛ نوار نیکوتین، آدامس، یا افشانه استنشاقی است.
با این حال، این کمک کننده ها نباید در دوران بارداری استفاده شود مگر اینکه منافع آن به وضوح بیشتر از خطرات آن باشد. مقدار نیکوتین دریافت شده توسط آدامس و یا نوار معمولا کمتر از میزان دریافتی توسط سیگار کشیدن می باشد.
با این حال، نیکوتین میزان جریان خون به رحم را کاهش می دهد و به طور بالقوه ، بدون در نظر گرفتن روش های انتقال، برای جنین در حال رشد و جفت مضر است. چنین نگرانی هایی توسط کنگره متخصصان زنان و زایمان آمریکا (ACOG)، مطرح شد و همچنین اشاره شد که هیچ گونه شواهد بالینی وجود ندارد که نشان دهد این محصولات واقعا به زنان باردار برای خوب ترک کردن سیگار، کمک می کند.
آدامس نیکوتینی، توسط سازمان غذا و دارو در گروه C بارداری، طبقه بندی شده است و بدین معنی است که وجود خطر برای جنین را نمی توان رد کرد. نوار نیکوتین دارای برچسب گروه بارداری D است و به این معنی است که شواهد مثبتی در مورد خطر وجود دارد.

آیا استفاده از بوپروپیون در دوران بارداری امن است؟
بوپروپیون (Zyban) برای افراد سیگاری که هنگام ترک سیگار دچار حالات افسردگی می شوند، مفید است.
این احتمالا این ماده به عنوان یک داروی ضد افسردگی عمل می کند و به بهبود علایم حالت افسردگی ناشی از ترک، اختلال خواب، اضطراب، و افزایش اشتها کمک می کند. بوپروپیون احتمالا به میزان جایگزین های نیکوتین در ترک سیگار بیماران، موثر است.
هنگامی که بیماران رفتار درمانی یا راهنمایی دریافت می کنند، مشاهده شده است که میزان موفقیت افزایش می یابد.
متاسفانه، هیچ داده ای در مورد ایمنی استفاده از بوپروپیون در دوران بارداری در دسترس نیست.
این دارو به عنوان ولبوترین برای درمان افسردگی به بازار عرضه شده است و می تواند در دوران بارداری برای درمان استفاده شود. بوپروپیون به عنوان گروه B برای درمان افسردگی در دوران بارداری دسته بندی شده است. با این حال، خطر انتقال دارو به شیر مادر وجود دارد.

چه کسانی بیشترین احتمال را برای شروع مجدد سیگار کشیدن دارند؟
متاسفانه، زنانی که سیگار را در زمان بارداری ترک کرده اند، اغلب در دوران بارداری و یا در دوره پس از زایمان بازگشت دارند. عوامل خطر زا برای مصرف مجدد در دوران بارداری شامل موارد زیر است:
- کاهش اما عدم ترک واقعی دخانیات
- اعلام کردن اینکه فردی دخانیات را ترک کرده قبل از اینکه یک هفته از ترکش بگذرد
- داشتن اعتماد به نفس کم در توانایی فردی برای حفظ عدم بازگشت به دخانیات
- یک فرد به شدت سیگاری بودن
علاوه بر این، اگر شما با تهوع اذیت نمی شوید و قبلا زایمان داشته اید، احتمال سیگار کشیدن دوباره شما زیاد است.
سیگار کشیدن یا نکشیدن خانواده، دوستان، و همکاران یک زن به نظر می رسد یکی از عوامل اصلی موفقیت بلند مدت در ترک سیگار باشد.
زنانی که در دوران بارداری سیگار را ترک می کنند نیازمند پشتیبانی مستمر برای باقی ماندن در حالت ترک در کل دوران بارداری هستند. این مهم است که ترک سیگار به عنوان یک فرایند و نه به عنوان یک واقعه یکباره تلقی شود.
اگر شریک زندگی شما سیگار می کشد، احتمال بیشتری برای بازگشت به سیگار در شما وجود دارد. ارتباط مداوم با افراد سیگاری می تواند دسترسی آسان به سیگار و احتمال بازگشت به سیگار را فراهم کند.

چرا زنان بعد از زایمان سیگار کشیدن را ادامه می دهند؟
CDC تخمین زده است که بیش از ۵۰ درصد از زنانی که در دوران بارداری سیگار کشیدن را متوقف کرده اند، دوباره سیگار کشیدن را در ظرف شش ماه پس از زایمان آغاز می کنند. بسیاری از زنان دوره پس از زایمان را به عنوان یک زمان برای دنبال کردن فعالیت هایی که قبل از باردار شدن از آن لذت می برند، تلقی می کنند .
که این موضوع برای بسیاری از آن ها به معنی بازگشت به سیگار کشیدن است. به نظر می رسد برخی از زنان به خصوص، نگران کاهش وزن و مدیریت استرس هستند و این مسئله منجر به بازگشت می شود.
متاسفانه، مواد کمک به خود، مشاوره فردی، و مشاوره پزشک؛ هیچ میزان بهبودی را در بازگشت به سیگار در زمان پس از زایمان نشان نمی دهد. مهم است که یک راهنما یا کسی که در زندگی برای ایجاد انگیزه برای عدم مصرف دخانیات، به شما کمک کند، وجود داشته باشد.

دلایل عدم مصرف مجدد سیگار بعد از به دنیا آمدن نوزاد
دلایل قانع کننده ای برای عدم مصرف سیگار پس از زایمان وجود دارد. مطالعات نشان می دهد که اگر شما بیش از ۱۰ سیگار در روز می کشید، مقدار تولید شیر شما کاهش می یابد و ترکیبات شیر تغییر می کند. همچنین، زنانی که سیگار می کشند بیشتر احتمال دارد که به این فکر کنند که شیرشان به اندازه کافی خوب نیست و ممکن است کمتر انگیزه شیردهی داشته باشند.
همچنین، نوزادانی که توسط مادران سیگاری با شیر مادر تغذیه شده اند، بیشتر گریه می کنند و باد شکم دارند، که ممکن است موجب از شیر گرفتن نوزاد شود.
علاوه بر این، هنگامی که یک فرد سیگاری در خانه وجود دارد، نوزادان و کودکان خردسال بیشتر دچار عفونتهای مکرر گوش و عفونت دستگاه تنفسی فوقانی می شوند. همچنین شواهد نشان می دهد که احتمال ابتلا به آسم در کودکانی که والدین آنها سیگار می کشند، وجود دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو