آشنایی با سوئیس ایران و دیدنی های زیبایش

آشنایی با سوئیس ایران و دیدنی های زیبایش


منبع: همگردی

247

1398/7/12

18:21


چهارمحال و بختیاری، یکی از استان های فوق العاده زیبا و گردشگر پسند ایران است. مرکز استان چهارمحال و بختیاری، شهرکرد بوده که به دلیل قرار گرفتن در ارتفاع 2066 متری از سطح دریا به عنوان مرتفع ترین مرکز استان نیز تلقی می شود. این استان غربی ایران با توجه به مساحتی که در اختیار قرار دارد، 22اُمین استان بزرگ این سرزمین بحساب آورده شده و به دلیل جذابیت های بی پایانی که در اقصی نقاط آن می توان شاهد بود، از سوی بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی موفق به اخذ لقب سوئیس ایران شد. اکنون نزدیک به یک دهه است که جاذبه های گردشگری چهارمحال و بختیاری تبدیل به یک مقصد جدی توریستی و گردشگری در کشورمان شده و با اینکه بیش از نیمی از سال را در سرما و برف سپری می کنند، اما معمولا بیشترین میزان استقبال از سوی عموم گردشگران نیز در همین ماه های برفی و سرمای دلنشین آن است. پس در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا قدری بیشتر با جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری آشنایی پیدا کنید. دیدنی های چهارمحال و بختیاری می توانند سفری دوستانه یا خانوادگی خاطره انگیز را برای شما رقم بزنند که سال ها آن را در ذهن خود خواهید داشت.

جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری

کتیبه های تاریخی پیرغار

پیرغار نام یک جاذبه تاریخی و فوق العاده دیدنی در استان چهارمحال و بختیاری بوده که هم دارای یک چشمه کاملا فعال و جوشان هست و هم از 2 کتیبه باستانی که روایتگر حوادث به وقوع پیوسته در عصر مشروطیت بوده، برخوردار است. این کتیبه های تاریخی درست بر روی صخره سنگ های این مجموعه حکاکی شده اند و می توان با دنبال کردن آب جاری شده از چشمه موجود در پیرغار، با آبشارهای بلند در محیط اطراف رو به رو شد. جاذبه تاریخی و البته طبیعی پیرغار در روستایی به اسم ده چشمه واقع شده که برای دسترسی به آن می بایست خود را به شهر فارسان در فاصله 32 کیلومتری از مرکز استان چهارمحال و بختیاری یعنی شهرکرد برسانید. سپس 5 کیلومتر مانده به شهر فارسان به یک سه راهی خواهید رسید که برای رفتن به سوی روستای ده چشمه بایستی مسیر منتهی به شهر جونقان را انتخاب کنید و در آن چیزی نزدیک به 15 کیلومتر را طی طریق کرده تا به یکی از جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری یعنی پیرغار برسید.

کتیبه های تاریخی پیرغار

شهرستان اردل

با اینکه تک تک شهرها و روستاهای این مرز و بوم از جاذبه های گردشگری و مکان های دیدنی فراوانی برخوردار هستند، اما اینبار مراد ما از آوردن نام شهرستان اردل که در فاصله مکانی 86 کیلومتری از شهر بروجن واقع شده، در حقیقت حضور در بین ایلات و عشایری هست که در اطراف این شهرستان بیتوته کرده اند و می توان با کمی گشت و گذار میان آنان از نزدیک با هنر دست و صنایع دستی ایرانیان زحمتکش بیش از پیش آشنا شد. لازم به ذکر است از جمله صنایع دستی عشایر ساکن در پیرامون شهرستان اردل می توان به چوقای محلی، سیاه چادر، جاجیم، خورجین، پشتی، نمکدان، گلیم، سفره های آردی و همچنین قالی های محلی اشاره کرد. گردشگران ایرانی و علاقمندان سفر به شهرستان اردل بد نیست که علاوه بر مختصات مکانی این شهرستان که در بند فوق ذکر شده، این را نیز بدانند که اردل در حد فاصل 95 کیلومتری بخش جنوب غربی مرکز استان یعنی شهرکرد و درست در مسیر اصلی میان استان های چهارمحال و بختیاری و خوزستان واقع شده است.

شهرستان اردل

شهرستان اردل 2

شهر فارسان

یکی از جاذبه های گردشگری چهارمحال و بختیاری که پیشنهاد می کنیم حتما در اولین فرصت از آن بازدید بعمل آورید، شهر فارسان است و همانطور که در قسمت های قبل به آن اشاره کردیم، در حد فاصل 32 کیلومتری از شهرکرد واقع شده است. در فارسان می توان با جاذبه های طبیعی و گردشگری متعددی که هر کدامشان به نوبه خود از جذابیت های منحصر به فردی برخوردار هستند، مواجه شد. جالب است بدانید شهر فارسان بیشترین تراکم عشایر هفت لنگ بختیاری را در خود جای داده و بسیاری آن را سرزمین ییلاقی ایل بختیاری قلمداد می کنند. در خصوص فارسان این را نیز باید خاطر نشان کرد که این شهر در زمان سلطنت خاندان آل بویه به عنوان پایگاه مرکزی آنان مورد استفاده قرار می گرفت و هنوز هم که هنوز است، می توان در اقصی نقاط آن با بناهای تاریخی و قلعه های باستانی فراوانی که بیشتر جنبه نظامی و یا تشریفاتی برای حاکمان این سلسله در طول تاریخ داشته اند را مشاهده کرد. ناگفته نماند که برجسته ترین جاذبه تماشایی شهر فارسان، جا به جایی یا بهتر است بگوییم کوچ ایل بختیاری است که با تمام احشام و اعضای عشیره خود با فرا رسیدن زمان مخصوص نقل مکان کرده و ییلاق خود را برای مدتی ترک می کنند.

شهر فارسان

شهر فارسان 2

شهر کوهرنگ

از جمله معروف ترین دیدنی های چهارمحال و بختیاری که حتما پیشنهاد می کنیم در گشت و گذار در استان چهارمحال و بختیاری از آن دیدن فرمایید، شهر کوهرنگ است. کوهرنگ شهری بوده با مرکزیت چلگرد که درست در بخش شمال غربی این استان دوست داشتنی واقع شده است. شهر کوهرنگ علاوه بر تمام زیبایی های طبیعی و جاذبه های گردشگرپسند خود، دارای یکی از معتبرترین و معروف ترین پیست های اسکی ایران به اسم پیست اسکی کوهرنگ بوده که معمولا به توجه به حضور طولانی مدت برف و بوران در این خطه از کشور، همیشه با استقبال بسیار باشکوهی از سوی گردشگران داخلی و خارجی در کنار گروه های مختلف و علاقمند به انجام ورزش های زمستانی مخصوصا اسکی رو به رو می شود.

شهر کوهرنگ

شهر کوهرنگ 2

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو