خواص گریپ فروت برای سلامتی بدن و زیبایی پوست و مو

خواص گریپ فروت برای سلامتی بدن و زیبایی پوست و مو


منبع: پارس ناز

135

1398/7/13

00:44


خواص گریپ فروت برای سلامتی بدن و زیبایی پوست و مو

خواص گریپ فروت

در اینبخش با خواص گریپ فروت برای سلامتی و زیبایی آشنا میشویم. گریپ فروت میوه اي از خانواده مرکبات با پوستی زرد رنگ اسـت و طعمی ترش و تلخ دارد. گریپ فروت سرشاز ویتامین ث و آنتی اکسیدان می باشد، از جمله خواص آن می‌توانیم بـه: کاهش کلسترول، مبارزه با سنگ کلیه و همچنین سرطان پروستات اشاره کنیم. در ادامه بهترین خواص گریپ فروت را مرور می کنیم. با پارس ناز همراه باشید.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن

خواص گریپ فروت برای سلامتی بدن و زیبایی پوست و مو

مقادیر قابل توجه ویتامین C بـه پیشگیری از سرماخوردگی و مبارزه با آن کمک می کند. برخی شاخص‌ها نیز بیانگر این حقیقت اسـت کـه ویتامین C ازبدن در برابر سرطان دهان و معده محافظت می کند. بـه علاوه گریپ‌ فروت با رادیکال‌هاي آزادی کـه باعث بوی بد دهان می شوند مقابله می کند و باید بدانید کـه سرطان، سکته‌ي مغزی و حملات قلبی نیز با این رادیکال‌هاي آزاد مرتبط هستند.

 

از سنگ کلیه پیشگیری می کند

خواص گریپ فروت برای سلامتی بدن و زیبایی پوست و مو

سنگ کلیه طبق معمول حاصل تجمع ذخایر کلسیم اسـت. سنگ کلیه، یا خود بخود از طریق ادرار ازبدن خارج میشود یا توسط دکتر عمل سنگ‌شکن صورت میگیرد و سنگ‌‌هاي خُرد شده از طریق ادرار دفع می شوند. سنگ کلیه قطعا بیماری دردناکی اسـت؛ یکی از بزرگ‌ترین فوایدِ نوشیدن یک لیتر آب‌ گریپ‌ فروت در روز، تأثیر آن روی دفع سنگ کلیه از طریق مجاری ادرار اسـت.

 

چربی‌ سوز طبیعی اسـت

این کـه گریپ‌ فروت چربی‌ها را می‌سوزاند شایعه نیست! تحقیقات علمی نشان می دهد چربی‌سوزی یکی از توانایی‌هاي شگفت‌انگیز این میان‌وعده یا صبحانه‌ي اعجاب‌آور اسـت. خوردن نصف یک شماره گریپ‌ فروت یا نوشیدن یک لیوان از آب این میوه قبل از هر وعده‌ي غذایی بسیار سودمند اسـت. افرادی کـه دراین تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند، در ۱۲ هفته تقریباً ۲ کیلو گرم وزن کم کردند.

 

باعث افزایش سوخت‌ و ساز بدن یا همان متابولیسم می شود

گریپ‌ فروت سرعت سوخت‌وساز بدن را بالا میبرد و بـه کاهش وزن شـما کمک میکند. اگر افزایش سوخت‌وساز بدن با رژیم غذایی مناسب و ورزش همراه باشد بـه کاهش حدود ۱ کیلو گرم وزن در هفته کمک میکند.

خواص گریپ فروت برای سلامتی بدن و زیبایی پوست و مو

از طرف دیگر بعلت افزایش متابولیسم، بدن حتی در زمان استراحت هم بـه چربی‌سوزی خود ادامه میدهد. این امر باعث میشود سریع‌تر وزن کم کنید و آسان‌تر بـه وزن ایده‌آل خود ‌برسید؛ و البته این کاهش وزن بـه سلامتی شـما آسیب نمیرساند.

 

گریپ فروت کبد را پاک‌ سازی میکند

گریپ‌ فروت با پاک سازی سموم بدن بـه سلامت کبد کمک می کند و نوشیدن آب گریپ‌ فروت یا خوردن آن باعث میشود حس بهتری داشته باشیم.

خواص گریپ فروت برای سلامتی بدن و زیبایی پوست و مو

تحقیقات نشان داده اسـت زهر‌زدایی از کبد در التیام و کاهش علائم بیماری‌هاي مزمن مثل: افسردگی، گرفتگی عضلات و سردرد‌هاي مزمن مؤثر اسـت. سموم خطرناکی اطراف مـا وجوددارد کـه برای سلامتی مضر هستند؛ یک تصفیه‌کننده‌ي خوب مثل گریپ‌ فروت می تواند بـه از بین بردن عده اي از این سموم کشنده کمک کند.

 

ازبدن در برابر سرطان پروستات محافظت می کند

این میوه‌‌ي سرشار از آنتی‌اکسیدان در برابر حمله‌ي عوامل سرطان‌زا کـه در کمین پروستات هستند ازبدن محافظت می کند. تحقیقات نشان داده اسـت کـه این میوه حتی قادر اسـت سلول‌هاي آسیب دیده در سطح DNA را بازسازی ‌کند.

خواص گریپ فروت برای سلامتی بدن و زیبایی پوست و مو

سرطان پروستات، سرطانی شایع در مردان اسـت و طبق آمار دومین علت اصلی مرگ‌ومیر مردان بعد از سرطان ریه بـه شمار می آید. قطعا، پیروی منظم از یک رژیم غذایی سالم در مبارزه و پیشگیری از این بیماری مؤثر خواهد بود.

 

در پیشگیری از سرطان ریه موثر اسـت

تحقیقات نشان می دهد گریپ‌ فروت از ابتلا بـه سرطان ریه پیشگیری و با آن مبارزه می کند. مصرف روزانه ۳ لیوان آب گریپ فروت اثرات سوءِ مصرف دخانیات را کاهش میدهد.

خواص گریپ فروت برای سلامتی بدن و زیبایی پوست و مو

این میوه آنزیم‌هایي را در بدن فعال می کند کـه با این بیماری مرگبار مبارزه می کنند. انچه گریپ‌ فروت صورتی نامیده میشود «گریپ‌ فروت بر حسب رنگ گوشت آن بـه سه دسته‌ي سفید، صورتی و سرخ تقسیم‌بندی میشود» در پیشگیری از سرطان ریه نقش مؤثرتری دارد.

 

کلسترول بد را کاهش می دهد

مطالعات نشان می دهند کـه LDL یا کلسترول بد، با مصرف منظم گریپ‌ فروت تا ۱۵ درصد کاهش مییابد و از این لحاظ گریپ‌ فروت سفید از نوع توسرخ آن مفیدتر اسـت.

خواص گریپ فروت برای سلامتی بدن و زیبایی پوست و مو

تری گلیسیرید کـه شکل دیگری از کلسترول بد محسوب میشود نیز، با مصرف گریپ‌ فروت تا ۱۷درصد کاهش می یابد. خواص گریپ‌ فروت در بیماران مبتلا بـه کلسترول بالا تنها پس از یک ماه گنجاندن آن در رژیم غذایی مشاهده می شود.

 

بـه پیشگیری از بیماری‌هاي لثه کمک میکند

دانشمندان دریافته‌اند کـه مصرف روزانه دو شماره گریپ‌ فروت میتواند از بروز آسیب‌هاي ناشی از بیماری‌هاي لثه پیش گیری یا روند گسترش بیماری را طولانی کند.

خواص گریپ فروت برای سلامتی بدن و زیبایی پوست و مو

علاوه بر این هنگامی ‌کـه گریپ‌ فروت رابه رژیم غذایی‌مان اضافه می کنیم، رادیکال‌هاي آزاد کـه در بروز بیماری‌هاي مختلف دخالت دارند، تشکیل نمیشوند؛ این موضوع اهمیت زیادی دارد چون لثه‌هاي تحلیل‌رفته یا بیماری‌هاي لثه کـه تشخیص داده ‌نشوند ممکن اسـت بـه سرطان دهان منجر شوند. همچنین بیماری‌هاي لثه میتوانند باعث آسیب‌هاي قلبی شوند.

 

سبب آرامش ذهن میشود

مصرف این میوه برای آرام کردن ذهن نیز مناسب اسـت. گریپ‌فروت ذهنی آرام برای‌تان بـه ارمغان می‌آورد و بـه کاهش استرس کمک میکند. بنابر این، اگر هرروز صبح مقداری گریپ‌فروت مصرف کنید، می تواند بعنوان یک تقویت‌کننده‌ي روحیه، سبب خوشی و آرامش شـما شود.

 

سلامت استخوان‌ها و دندانها را حفظ می کند

خواص گریپ فروت برای سلامتی بدن و زیبایی پوست و مو

مصرف این میوه سطح کلسیم را در بدن افزایش میدهد. بنابر این، قادر اسـت استخوان‌ها و دندان‌ها را تقویت کند و میتواند از بروز شکستگی در استخوان‌ها جلوگیري کند و همچنین احتمال بروز پوکی استخوان را کاهش می دهد.

 

فواید عصارۀ دانۀ گریپ فروت

عصاره‌ي دانه‌ي گریپ فروت از میوه‌ي درخت گریپ فروت بـه‌دست می آید. عصاره‌ي دانه‌ي گریپ فروت مایعی اسـت کـه از دانه‌هاي گریپ فروت گرفته می شود. این عصاره خواصی شفابخش دارد و می تواند برای خلاص شدن از شر باکتری‌ها و عفونت‌ها مفید باشد.

خواص گریپ فروت برای سلامتی بدن و زیبایی پوست و مو

هم‌ چنین این عصاره سلامت کلی دستگاه ایمنی را التیام می‌بخشد کـه برای رشد مو ضروری اسـت. عصاره‌ي دانه‌ي گریپ فروت نیز مانند میوه‌ي آن سرشار از انواع مواد مغذی اسـت. عصاره‌ي دانه‌ي گریپ فروت بـه شکل مکمل خوراکی نیز موجود اسـت. باوجود خواصی کـه گریپ فروت برای سلامتی دارد، اصلا عجیب نیست کـه گریپ فروت طرفداران زیادی داشته‌باشد.

 

آخرین چیزی کـه هنگام گنجاندن گریپ فروت در رژیم غذایی‌تان باید بـه یاد داشته‌باشید مشورت با دکتر اسـت چون تعداد زیادی از داروها با این میوه ترکیب میشود و نتایج بدی دارد. گریپ فروت حاوی ترکیباتی بنام ﻓﻮﺭﻭ ﻛﻮﻣﺎﺭﻳﻦ اسـت کـه گفته میشود درصورت ترکیب شدن با داروها اثرات جانبی منفی دارد.

 

حفظ سلامت پوست

ویتامین C موجود در گریپ فروت، بعنوان یک آنتی‌اکسیدان، میتواند با آسیب‌هاي پوستی ناشی از آفتاب و آلودگی هوا مقابله کند و برای کاهش چین و چرووک و التیام کیفیت کلی پوست مفید باشد. این خواص گریپ فروت چـه هنگام مصرف خوراکی و چـه با مصرف موضعی آن بـه بدن می رسند. ویتامین C نقش بسیار مهمی در تشکیل کلاژن «سیستم پشتیبانی اصلی پوست» دارد.

خواص گریپ فروت برای سلامتی بدن و زیبایی پوست و مو

آبرسانی منظم و ویتامین A نیز برای سلامت و زیبایی پوست بسیار ضروری هستند. گریپ فروت هر دوی این نیاز‌ها را تامین می کند. با این حال، شایان ذکر اسـت کـه مطالعه‌اي درسال ۲۰۱۵ میلادی در ژورنال انکولوژی بالینی منتشر شده اسـت، نتایج این پژوهس حاکی ازآن بود کـه مصرف مقادیر زیادی از آب مرکبات می تواند فرد را در دسترس خطر بیشتری از ملانوما قرار دهد.

 

مبارزه با سرطان پوست

ملانوما کشنده‌ترین شکل سرطان پوست محسوب می شود، البته دراین زمینه تحقیقات بیشتری مورد نیاز اسـت. مکانیسم مرتبط با این خطر احتمالا بـه ترکیباتی از گریپ فروت مربوط می شود کـه پوست را در برابر خورشید حساس‌تر میکند. نویسندگان این تحقیق، در نتیجه‌ آن ذکر کردند:

خواص گریپ فروت برای سلامتی بدن و زیبایی پوست و مو

«در حال حاضر، مـا توصیه نمیکنیم کـه افراد مصرف مرکبات را قطع کنند، اما کسانی کـه گریپ فروت یا آب پرتقال زیادی مصرف میکنند، باید مراقب باشند کـه از قرار گرفتن در دسترس نور آفتاب در بلندمدت خودداری کنند» برای استفاده‌ي موضعی از گریپ فروت و بهره‌مندی از خواص آن برای پوست میتوانید روش‌هاي زیر را امتحان کنید:

 

ترکیبی از نصف گریپ فروت با نصف فنجان ماست رابه مدت ۱۰ دقیقه روی پوست قرار دهید. نیمی از یک گریپ فروت رابا یک قاشق غذاخوری شکر و سه قاشق غذاخوری روغن زیتون ترکیب کنید و ازآن برای درمان خشکی پوست استفاده نمایید. برای کاهش چربی پوست، می توانید گریپ فروت رابا یک قاشق غذاخوری عسل و نصف فنجان آرد ذرت ترکیب کنید و بـه مدت ۱۰ دقیق روی صورت قرار دهید. در نهایت با آب گرم آبکشی نمایید.

 

کمک بـه سلامت مو

ویتامین سی موجود در گریپ فروت همچنین می تواند بـه رشد و درمان مشکلات مو، مثل شوره‌ سر کمک کند.

 

فواید یک فنجان آب گریپ فروت

خواص گریپ فروت برای سلامتی بدن و زیبایی پوست و مو

مصرف روزانه یک فنجان گریپ فروت ۱۳۲ درصد از نیاز انسان بـه ویتامین ث، ۴۳ درصد بـه ویتامین آ، ۵ درصد بـه کلسیم و ۳ درصد بـه منیزیم را تامین میکند. گریپ فروت همچنین مقادیر کمی از مواد زیر را داراست:

= ویتامین‌ اي

= تیامین

= ریبوفلاوین

= نیاسین

= فولات

= اسید پانتوتنیک

= پتاسیم

= فسفر

= منگنز

= فلز روی

= مس

 

روش نگهداری و مصرف گریپ فروت

روش‌هاي بسیار زیادی برای مصرف گریپ فروت وجود دارند کـه از دریافت مقدار مناسب آن در رژیم غذایی خاطرجمعی حاصل شود. گریپ فروت را باید زمانی برداشت کرد کـه کاملا رسیده باشد، زیرا برخلاف دیگر میوه‌ها پس از چیدن این میوه نخواهد رسید.

خواص گریپ فروت برای سلامتی بدن و زیبایی پوست و مو

گریپ فروت را باید در دمای اتاق و بـه دور از نور مستقیم خورشید نگه‌داری کنید. هنگام خرید این میوه، آن‌هایي را انتخاب کنید کـه سنگین و بزرگ هستند و مقداری نرم باشند. درحالی‌کـه گاهی یافتن میوه و سبزیجات باکیفیت بالا در زمستان دشوار میشود، این فصل مناسبی برای خرید مرکبات از جمله گریپ فروت اسـت.

 


 

فواید گریپ فروت برای دوران بارداری

 

گریپ فروت میوه‌اي مغذی و سرشار از ویتامین اسـت. گریپ فروت ارگانیک، انتخاب مناسبی برای زنان باردار اسـت و بـه این دلیل کـه عاری از آفت‌کش‌ها و سایر مواد شیمیایی اسـت؛ آسیبی بـه مادر و جنین نمی رساند. همچنین بایستی پیش از مصرف، میوه بطور کامل شستشو داده شود تا احتمال ابتلا بـه بیماری نیز کاهش یابد. خواص گریپ فروت در بارداری برای کاهش مشکلات متعددی در زنان باردار کاربرد دارد.

 

فشار خون

خواص گریپ فروت برای سلامتی بدن و زیبایی پوست و مو

پره اکلامپسی یک بیماری اسـت کـه از هر دوازده خانم باردار یکی ازآن‌ها را تحت تاثیر قرار میدهد و موجب زایمان زودرس می شود. خوردن گریپ فروت در دوران بارداری بدلیل داشتن پتاسیم و لیکوپن فشار خون را پایین می‌آورد و از ابتلا بـه پره اکلامپسی پیش گیری میکند.

 

کلسترول

گریپ فروت دارای فیبر و پکتین اسـت کـه هر دوی آن‌ها بـه کاهش کلسترول و سلامت زنان باردار کمک می کنند.

 

بیخوابی

گریپ فروت بـه خواب آسان زنان باردار، بـه ویژه در سه ماهه سوم بارداری، کمک می کند. بیشتر زنان در طول این دوره بدلیل بروز اختلالاتی در اعصاب و زمان خواب، بد خواب می شوند.

 

وزن متعادل

خواص گریپ فروت برای سلامتی بدن و زیبایی پوست و مو

در دوران بارداری، بیشتر زنان افزایش وزن زیادی را تجربه میکنند. با این حال، بایستی درنظر داشته باشید کـه اضافه وزن بیش از حد، حتی در بارداری نیز مساله ساز اسـت. گریپ فروت بدلیل داشتن کالری کم، یک میان وعده مناسب برای زنان باردار اسـت.

 

سوزش سر دل

ترش کردن و سوزش سر دل در بین زنان باردار رایج اسـت. از آنجایی کـه رحم در حال افزایش حجم اسـت، فضای مورد نیاز برای عملکرد صحیح معده کاهش مییابد و موجب بروز این مشکل می شود.

 

تهوع صبحگاهی

تعداد زیادی از زنان پس از لقاح با احساس تهوع صبحگاهی مواجه می شوند. گریپ فروت بدلیل داشتن فیبر و مزه ترش و شیرین، احساس تهوع را از بین میبرد.

 

کم خونی

خواص گریپ فروت برای سلامتی بدن و زیبایی پوست و مو

کم خونی در بارداری، مساله‌اي اسـت کـه باید بـه آن رسیدگی شود، زیرا می تواند رشد جنین را مختل کند. ویتامین B موجود در گریپ فروت خطر ابتلا بـه کم خونی را در زنان کاهش میدهد، همچنین بـه درمان کم خونی نیز کمک می کند.

 

پیشگیری از آسم

پژوهش‌ها نشان داده اسـت کـه ویتامین C می تواند احتمال ابتلا بـه آسم را در کودکان کاهش دهد و گریپ فروت دارای مقادیر زیادی از این ویتامین حیاتی اسـت.

 

تورم

در سه ماهه آخر بارداری، بدلیل گردش خون نامناسب، پا‌هاي زنان متورم می شود. گریپ فروت دارای بیوفلاوونوید‌ها و ویتامین C اسـت کـه هردو باعث کاهش تورم در زنان باردار می شوند.

 

کاهش تراکم استخوان

خواص گریپ فروت برای سلامتی بدن و زیبایی پوست و مو

کلسیم یکی از مهم‌ترین مواد مغذی برای زنان باردار اسـت. در دوران بارداری بایستی منابع غنی از کلسیم مصرف شود، تا جنین و مادر تراکم استخوانی مناسبی داشته باشند و گریپ فروت یکی از این منابع اسـت.

 

هیدراته بودن

گریپ فروت دارای درصد بالایی از آب و الکترولیت‌هاي مورد نیاز بدن اسـت و بدن مادر را از دی هیدراته شدن حفظ می کند.

 

سرماخوردگی و گلو درد

ویتامین C موجود در گریپ فروت بـه مبارزه با تعداد زیادی از بیماری ها، از جمله سرما خوردگی و آنفولانزا در بارداری کمک میکند.

 

پوست سالم

خواص گریپ فروت برای سلامتی بدن و زیبایی پوست و مو

تعداد زیادی از مردم عقیده دارند کـه در طول بارداری، پوست زنان درخشان می شود، البته این گفته مطابق با واقعیت نیست. با این حال، ویتامین C موجود در گریپ فروت می تواند بشما در حفظ سلامت پوستتان کمک کند و پوستی زیبا و درخشان رابه شـما هدیه دهد.

 

پیشگیری از سرطان

گریپ فروت دارای طیف وسیعی از آنتی اکسیدان‌ها اسـت کـه با انواع سلول‌هاي سرطانی – از سرطان پستان تا سرطان روده- مبارزه می کنند.

 

میزان مجاز مصرف گریپ فروت برای زنان باردار

خواص گریپ فروت برای سلامتی بدن و زیبایی پوست و مو

یک زن باردار حدود 85 میلی گرم ویتامین C در روز نیاز دارد کـه می تواند از یک گریپ فروت متوسط یا 220 سی‌سی «حدود یک لیوان» آب گریپ فروت بدست آورد. این مقدار توصیه شده گریپ فروت برای زنان باردار اسـت. مصرف مقادیر بیشتر گریپ فروت برای زنان باردار مناسب نیست.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو