روایتی از بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی / امیرحسین بصیر از فیلم کوتاه "راه‌پله" می‌گوید

99

1398/7/13

11:07


امیرحسین بصیر ترجیح می‌دهد وارد فضای سینمای بدنه شود و به گفته خودش تلاش‌های زیادی در این زمینه کرده است، اما می‌گوید بحث مالی نسبت به گذشته متفاوت شده است.

روایتی از بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی / امیرحسین بصیر از فیلم کوتاه "راه‌پله" می‌گوید

سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم کوتاه "راه‌پله" به کارگردانی و نویسندگی امیرحسین بصیر کارگردان فیلم کوتاه و تئاتر به‌تازگی جایزه هایکو جشنواره هند را از آن خود کرد.

این فیلم با بازی شاهین نمدچی روایتی از یک بیمار اسکیزوفرنی است که جهان پیرامونش با دنیای امروز تلفیق شده و به قول کارگردان اثر، ذهن او پیش از جسمش به پرواز درمی‌آید.

بصیر درباره "راه‌پله" به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این فیلم را سال 1397 ساختم. موضوع فیلم بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی است که قبل از خودشان ذهنشان به پرواز درمی‌آید و ما نمی‌توانیم آن‌ها را درک کنیم. متأسفانه بیماران جسمی بیشتر مورد توجه هستند تا بیماران ذهنی و برای من مهم بود که از درون آن‌ها یک محصولی داشته باشیم.

کارگردان فیلم‌های کوتاه "یازده و ده دقیقه"، "نگرو" و "زخم" ادامه داد: بحث بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی را من در یک اتفاق بسیار ساده و دم دستی گنجاندم و قصه را شکل دادم. قصه "راه‌پله" درباره مردی است که به یک کافی‌شاپ می‌رود و از صاحب کافه مسیر سرویس بهداشتی را می‌پرسد و به یک راه‌پله هدایت می‌شود از آنجایی که مرد قرصش را دیر خورده است، ذهنش زودتر از جسمش حرکت می‌کند و تصاویری در ذهنش می‌بیند که بسیار مبهم است و خود بیمار نیز دچار توهم می‌شود.

بصیر که دو سال پیش در مقام کارگردان، طراح، نویسنده و بازیگر نمایش "24" را به صحنه برد، درباره پژوهش درباره مبتلایان به این بیماری و همچنین استفاده از مابه‌ازای بیرونی توضیح داد: در یک مهمانی با فردی آشنا شدم که مبتلا به این بیماری بود و رفتار او در ذهن من ماند. در زمان نگارش فیلمنامه نیز مطالعات بسیاری در این زمینه داشتم و درنهایت در این فیلم فضاسازی کردم. فضای سینمای کوتاه فضای مشخصی است و اگر درباره بیماری صحبت می‌کنیم باید مؤلفه‌هایش درست باشد.

این فیلمساز در ادامه و در پاسخ به این سؤال که آیا قصد دارد با ساخت فیلم کوتاه وارد سینمای بدنه شود یا خیر، اظهار کرد: ترجیح می‌دهم وارد فضای سینمای بدنه شوم و تلاش‌های زیادی در این زمینه کردم، اما بحث مالی بسیار در سینما جدی و نسبت به گذشته متفاوت شده است. هزینه‌ها بالا رفته و تهیه‌کننده‌ها و سرمایه‌گذارها خیلی تمایلی به این امر نشان نمی‌دهند.

وی در خاتمه نیز درباره سایر فعالیت‌های خود و حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: پس از ساخت "راه‌پله" فیلم "مرگ کبوتر" را ساختم که فیلم بسیار پرهزینه‌ای است و شانس بالایی برای دیده شدن دارد. امیدوارم فیلم در جشنواره فیلم کوتاه تهران پذیرفته شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو