این هفته نامه فرانسوی روز شنبه نوشت: در تهران شرایط بر وفق مراد است و این حال خوب دلیل ساده ای دارد؛ بانک ملت تهران به تازگی غرامت قابل توجهی دریافت کرده است. غرامت ۱.۲۵ میلیارد پوندی یا ۱.۴میلیارد یورویی همراه با بهره. یک بازسازی قابل ملاحظه که فریاد "پیروزی" را در تهران به دنبال دارد.   

لا نوول تریبون نوشت: خبر پرداخت این غرامت از طریق توییتر «حمید بعیدی نژاد» سفیر ایران در انگلستان اعلام شد؛ جمهوری اسلامی به این پایان خوش که "پیروزی حقوقی بزرگ" در تهران محسوب می شود افتخار می کند.

در سال ۲۰۱۳ یک بخشنامه خزانه داری انگلیس تصمیم به اعمال تحریم هایی برای بانک ملت به بهانه ارتباط این موسسه نیمه دولتی با برنامه هسته ای ایران گرفت.  

اما دادگاه عالی انگلیس این دستورالعمل را باطل و دولت این کشور را وادار به اتخاذ تصمیمی برای مذاکره به منظور دستیابی به یک توافق دوستانه کرد. ایران خواستار ۳.۲ میلیارد پوند بود، اما باید با دریافت ۱.۲۵ میلیارد پوند با بهره تسویه حساب کند که نوعی پیروزی برای جمهوری اسلامی است.

 

این رسانه فرانسوی نوشت: این تحریم انگلیسی ها علیه ایران بخشی از اقدام های انجام شده از سوی کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی بود که به تمایل برای دستیابی به سلاح اتمی متهم است.

توافقنامه وین در سال ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت های جهان به تحریم ها پایان داد. تا زمانی که دونالد ترامپ وارد کاخ سفید شد. او پیش از اعمال تحریم های جدید علیه تهران، آمریکا را از این توافق خارج کرده بود. تحریم هایی که تاکنون اعمال شده است.

بانک ملت ایران روز چهارشنبه در نامه‌ای به سازمان بورس که در سامانه کدال قرار گرفت ، اعلام کرد: مبلغ خسارت توافق شده با خزانه‌داری انگلیس که مربوط به شکایت در دادگاه بابت تحریم این بانک بوده، وصول شده است.

وزارت خزانه‌ داری انگلیس در سال ۲۰۰۹ بانک ملت را به اتهام آنچه «مشارکت در برنامه هسته‌ای ایران» خوانده شد، در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

اما بانک ملت از وزارت خزانه داری انگلیس به دلیل ممنوع کردن فعالیت های بانکی‌اش در بخش مالی این کشور شکایت کرده بود و در نهایت در سال ۲۰۱۳ دادگاه عالی انگلیس به نفع این بانک حکم صادر و اعلام کرد که تحریم آن غیرقانونی بوده است.

انگلیس در خرداد امسال برای پیشگیری از ادامه پرونده شکایت ۱.۶ میلیارد دلاری بانک ملت ایران از دولت این کشور به دلیل اعمال محدودیت‌های غیرقانونی، با پرداخت غرامت به این بانک ایرانی موافقت کرد.

سفیر ایران در انگلیس هم  نتیجه رای دادگاه و الزام خزانه داری آن کشور به پرداخت غرامت به بانک ملت را یک موفقیت مهم حقوقی برای ایران توصیف کرد.

«حمید بعیدی نژاد» روز جمعه با انتشار پیامی در توییتر نوشت:‌ غرامت دولت انگلیس به بانک ملت که بر اساس رای چهار ماه پیش دادگاه می باید به آن بانک پرداخت میشد، پرداخت شده است.  این غرامت بر مبنای رای دادگاه بریتانیا و بعلت غیر قانونی بودن تحریم‌هایی است که خزانه داری انگلیس از سال ۲۰۰۹ میلادی برای چند سال  علیه بانک ملت اعمال کرده بود.