آیا عفونت در زنان باعث نازایی میشود؟

منبع: نی نی بان

70

1398/7/13

14:08


عفونت‌ ها صرف نظر از این که منبع باکتریایی یا غیر باکتریایی (عفونت ناشی از بیماری‌ های مقاربتی) داشته باشند، می‌ توانند به دستگاه تولید مثل و دستگاه تناسلی فرد آسیب وارد کنند. عوارض ناشی از عفونت می‌ تواند در زمان ابتلا به آن یا حتی بعد از درمان آن بروز دهد. متاسفانه یکی از عوارض شایع عفونت‌ ها، نازایی است. بر اساس مطالعات صورت گرفته، عفونت‌ های باکتریایی زمینه‌ ساز یا تشدید‌ کننده نازایی هستند.
باکتری‌ ها میکروارگانیسم‌ های بسیار کوچکی هستند که به ندرت نشانه‌ های مشخص از تاثیرات منفی بروز می‌ دهند. به همین دلیل اثبات نقش مستقیم آن‌ ها در نازایی کار دشواری است.

عفونت باکتریایی در زنان
زنان حساسیت ویژه‌ ای به عفونت‌ باکتریایی دستگاه تناسلی دارند. این عفونت می‌ تواند منجر به زخم یا انسداد لوله های فالوپ و تخمدان و در نهایت نازایی شود. همچنین این عفونت باعث عدم تعادل هورمونی بدن و ترشحات غیرطبیعی از دهانه رحم می‌ شود.

باکتری‌ های خوب و بد
دستگاه تولید مثل مملو از باکتری‌ ها است. باکتری‌ هایی که تداخلی در روند تولید مثل ایجاد نمی‌ کنند، باکتری‌ های خوب و آن‌ هایی که منجر به نازایی می‌ شوند، باکتری‌ های بد نام دارند. از جمله باکتری‌ های بدی که در روند تولید مثل اختلال ایجاد می‌ کنند: مایکوپلاسما‌ها، کلامیدیا‌ها و برخی باکتری‌ های بی‌ هوازی هستند. البته مطالعه تاثیر ویروس‌ ها، مخمر‌ها و انگل‌ ها بر نازایی بسیار پیچیده است. به طور کلی همه این عوامل تاثیر مستقیم یا غیر مستقیم بر نازایی دارند. این عوامل عفونی در ناحیه دستگاه تناسلی بسیار پرجمعیت هستند.

دلایل عفونت‌های باکتریایی در دستگاه تناسلی
عفونت‌ های باکتریایی دستگاه تناسلی می‌ توانند از راه رابطه جنسی منتقل شوند. با توجه به این که بسیاری از بیماری‌ ها ناشی از فعالیت‌ های جنسی هستند، متخصصان حوزه بهداشت و درمان بر این باورند که انواع گوناگونی از باکتری‌ های دستگاه تناسلی باید به عنوان بیماری های مقاربتی طبقه بندی شوند. به طور مثال، اسپرم می‌ تواند باکتری‌ های مضری را به بدن زن منتقل کند. همچنین روش‌ های کنترل بارداری نیز می‌ توانند باعث ایجاد عفونت و نازایی در زنان ‌شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو