خبرگزاری رسمی دولت پاکستان (ای پی پی) روز شنبه به نقل از سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گزارش داد: همزمان با شصتمین روز از اعمال حکومت نظامی در کشمیر و تداوم محدودیت های شدید ارتباطی گوترش بار دیگر نگرانی جدی خود را نسبت به وضعیت متشنج در این منطقه اعلام کرد.

 

«استفان دوجاریک» سخنگوی گوترش در پاسخ به پرسشی طی جلسه مطبوعاتی در مقر سازمان ملل درباره وخامت اوضاع بشردوستانه در کشمیر افزود: موضع دبیرکل سازمان ملل در قبال اوضاع کشمیر تغییر نکرده است و ما بر رسیدگی فوری به وضعیت حقوق بشر مردم کشمیر تاکید داریم.

 

سخنگوی گوترش اظهار داشت: حقوق بشر باید در اولویت قرار بگیرد و توجه به حفظ آن باید جدی گرفته شود. موضوع کشمیر نیاز به راهکار سیاسی دارد در عین حال حقوق بشر باید در مرکز آن قرار بگیرد.

 

«عمران خان» نخست وزیر پاکستان پنجم مهرماه امسال طی سخنرانی در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، نسبت به پیامدهای تشدید اختلافات میان هند و پاکستان بر سر بحران کشمیر هشدار داد.

 

وی همچنین از سازمان ملل خواست تا به وعده خود برای رسیدگی به وضع مردم کشمیر بر اساس قطعنامه هایی که در گذشته از سوی شورای امنیت تصویب شده بود، عمل کند.

 

دولت دهلی نو اوایل شهریورماه امسال اقدام به لغو امتیازات ویژه منطقه جامو و کشمیر کرد و این موضوع، موجب خشم اسلام آباد شد و رهبران سیاسی پاکستان از جمله «عمران خان» تصمیم به طرح این موضوع در تمامی مجامع منطقه ای و جهانی از جمله نشست سالانه سازمان ملل متحد گرفتند.