خبرگزاری فرانسه گزارش داد، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا بعد از دیدار با مقام‌های مقدونیه شمالی در شهر "اهرید" در جنوب این کشور اظهار کرد:‌ من همانطور که در دیگر بخش های سفرم در اروپا گفته‌ام مجددا نسبت به خطرات سرمایه‌گذاری‌های چین در حوزه‌ی فن‌آوری‌های حساس و همچنین نسبت به راهبرد آکنده از رشوه‌دهی چین برای به دست آوردن پروژه های زیرساختی هشدار می‌دهم.

پمپمئو همچنین در ابتدای سفر کوتاه خود به این دو کشور کوچک حوزه بالکان اظهار کرد: ما می‌خواهیم مقدونیه شمالی موفق باشد نه اینکه با فساد و بدهی دست به گریبان شود.

پمپئو بعد از دیدار با رهبران دولت این کشور از یک بنای تاریخی مربوط به یک کلیسای اُرتودوکس قرن نهمی در آنجا بازدید کرد. چین حساب زیادی روی کشورهای بالکان در پروژه اقتصادی بزرگ خود مشهور به پروژه "یک کمربند یک جاده" باز کرده است.

پمپئو در ادامه صحبتهایش گفت: ذهن و قلب شهروندان مقدونیه شمالی باید عامل هدایت این کشور به سمت جلو باشد نه ربات‌ها و برنامه‌های اینترنتی روسیه در شبکه‌های مجازی . شما کشوری هستید که سربازانتان را در جنگ‌های ما در عراق و افغانستان مشارکت دادید و همچنین در ائتلاف ما که به اصطلاح خلافت داعش را شکست داد نیز شریک بوده‌اید. من مطمئن هستم که پاییز امسال سنای آمریکا پروتکل الحاق شما را تصویب خواهد کرد تا شما بتوانید رسما به تیم ناتو بپیوندید.

در سالهای اخیر برنامه‌ی مقدونیه شمالی برای ورود به ائتلاف‌های غربی معطل مانده بود اما این مشکل سال گذشته بعد از توافق مقدونیه با یونان بر سر به دست آوردن نام جدید یعنی "مقدونیه شمالی" برطرف شد.

پمپئو بلندپایه‌ ترین مقام آمریکایی است که از سال ۲۰۱۷ تاکنون یعنی از زمانی که مونته‌نگرو به ناتو پیوست به این کشور سفر می‌کند.

او همچنین بلندپایه‌ترین مقام آمریکایی سفر کننده به مقدونیه شمالی از سال ۲۰۰۱ تاکنون است.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه اظهاراتش گفت: آمریکا برای خیر و منفعت شهروندانتان و منطقه و جهان به شراکت با شما ادامه خواهد داد.

پمپئو همچنین گفت:‌ آمریکا در شرف نهایی کردن یک توافق فروش خودروهای تاکتیکی سبک به مونته‌نگرو به ارزش ۳۶ میلیون دلار است.

وی همچنین از همکاری های اطلاعاتی با مونته‌نگرو تحسین کرده و گفت: آمریکا از طریق این همکاری بود که توانست یک الحاقیه نرم‌افزاری علیه یک بدافزار روسی را تولید کند و به این ترتیب از میلیون‌ها سیستم کامپیوتری در جهان محفاظت کند. برای مونته‌نگرو نیز به لحاظ راهبردی مهم است که آمریکا و اتحادیه اروپا در منطقه بالکان حضور داشته باشند تا جایی برای اعمال نفوذ کشورهایی که ارزش‌های یکسانی با آن ندارند وجود نداشته باشند.

پمپئو در ابتدای دیدارش با مقام‌های مونته‌نگرو سوال یک خبرنگار درباره‌ی افشاگری اخیر مربوط به دست داشتن سه دیپلمات‌ آمریکایی در تلاش‌های دولت ترامپ برای تحت فشار قرار دادن دولت اوکراین را بی پاسخ گذاشت.