خواص انار و آنچه باید درباره فواید این میوه شگفت انگیز بدانید

خواص انار و آنچه باید درباره فواید این میوه شگفت انگیز بدانید


منبع: آرگا

270

1398/7/13

15:12


انار، یکی از بهترین  پرخاصیت ترین میوه های زمستانه است که بی شک سلامت بدن تضمین می کند که ان هم به دلیل خواص بی نظیری است که در خود جای داده و در هر دانه اش جای داده، ما امروز قصد داریم به صورت کامل و جامع  به شرح خواص انار بپردازیم پس تا پایان مطلب همراه ما باشید.

انار از مغذی ترین و سالم ترین میوه هایی است که در فصل پاییز به بار می آید، در هر دانه انار ترکیبات بی نظیری نهفته است که مهم ترین آن بالا بودن میزان آنتی اکسیدان متفاوت است، طوری که از خواص انار در جهت حفظ سلامت و در امان ماندن از بیماری ها استفاده می کنند.

فواید درمانی انار

آشنایی با خواص انار این میوه شگفت انگیز

همانگونه که می دانید انار به روش های گوناگونی استفاده می شود مانند رب انار، آب انار، هسته انار تمامشان از خواص انار برخوردار هستند و به حفظ سلامتی بدن کمک زیادی می کنند از این رو به هر طریقی که به مصرف آن بپردازید چیزی از خواص آن کم نمی شود.

 جلوگیری از گرفتگی شریان ها

مصرف همیشگی انار به خصوص در افرادی که دچار بیماری های قلبی و عروقی هستند بسیار مفید است زیرا انار می تواند توده هایی که باعث گرفتگی شریان ها می شود را از بین ببرد.

میوه انار و مبارزه با بیماری های قلبی و عروقی

همانگونه که گفتیم انار با کنترل نوسانات فشار خون از بالا رفتن فشار خون جلوگیری می کند، زمانی که خون به راحتی بدون هیچ فشار در شریان ها عبور داشته باشند از ایجاد هر گونه بیماری های قلبی و عروقی هم جلوگیری می شود. علاوه بر این آنتی اکسیدان های موجود در دانه های انار قادر هستند کلسترول بد را کاهش دهند که همین باعث می شود قلب شما سالم و قوی باقی بماند.

مهمترین خواص انار

خواص انار و رفع ناتوانی جنسی

یکی از بزرگترین ویژگی های انار دارا بودن آنتی اکسیدان است که قادر است ناتوانی های جنسی را کاهش دهد که این کارا با بهبود گردش خون انجام می دهد.

کاهش التهابات

از دیگر خواص انار غنی بودن آن از ویتامین ث است که به کاهش التهابات کمک زیادی می کند و در جهت کاهش علائم آسم، سرفه، و خس خس به صورت موثر عمل می کند.

درمان کم خونی

انار به دلیل داشتن مقدار زیادی آهن می تواند بهترین و مناسب ترین راه درمان کم خونی باشد، زمانی که از این میوه استفاده می کنید میزان هموگلوبین در خون بالا می رود که همین امر موجب رفع کم خونی می شود.

مزیت های بیشمار انار

مصرف انار باعث جلوگیری از ابتلا به آرتروز می شود

از دیگر خواص انار مبارزه با بیماری آرتروز می باشد و می تواند سن ابتلا به آن را عقب بی اندازد، خوردن انار باعث می شود تا استخوان های محکمی داشته باشیم از این رو مفاصل هم می توانند عملکرد بهتری داشته باشند.

خواص انار در درمان فشار خون بالا

انار می تواند از بروز مشکلات ناشی از فشار خون بالا جلوگیری کند و آن را در حد متوسطی نگه دارد، و همچنین قادر است بالا و پایین رفتن فشار خون به صورت موثر کنترل کند.

کمک به داشتن دندان هایی سالم

خوردن آب انار و جویدن دانه های انار هر دو قادرند پلاکت های روی دندان را از بین ببرند و از ایجاد جرم بر روی دندان هایمان جلوگیری کنند.

خواص انار برای سلامتی

افزایش اشتها از دیگر فایده های خوردن انار

انار باعث می شود تا اشتها تحریک شود، به همین دلیل می تواند بهترین راه برای افزایش اشتها به خصوص در کودکان است، به همین منظور می توانید قبل از وعده هاتی غذایی از این میوه استفاده کنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از مهم ترین خواص انار ضد میکروب و ضد باکتری بودن آن است که همین موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود، این میوه علاوه بر اینکه به تقویت بدن می پردازد میکروب های داخل دهان را هم از بین می برد، انار این قابلیت را دارد که مانع از ورود ویروس ایدز به بدن شود.

مانع آسیب به سلول ها

آنتی اکسیدان موجود در انار قادر است به راحتی سلول ها را از آسیب رادیکال های آزاد در امان نگه دارد، زمانی که رادیکال های آزاد به درون بدن وارد شوند می توانند باعث به وجود آمدن بیماری های خطرناکی شوند.

تمام خواص انار

بهبود عملکرد گوارشی

اگر به صورت مداوم دچار بیماری و مشکلات گوارشی از جمله تاخیر در هضم غذا، یبوست، بواسیر، انگل روده هستید بهتر از از استفاده مداوم آن غافل نشوید.

خواص درمانی انار با بهبود اسهال

خوردن انار کمک زیادی به سفت شدن شکم می کند از این رو اگر به اسهال های مکرر دچار می شوید در چندین وعده انار استفاده کنید.

جلوگیری از آلزایمر

یکی از شایع ترین بیماری هایی که به سراغ افراد مسن می رود آلزایمر است، خوردن انار کمک می کند تا از بروز این بیماری جلوگیری شود و به تعویق بی افتد. پس بهتر است افرادی که پا به سن می گذارند روزانه از این میوه استفاده کنند.

خواص انار و شگفتی های آن

مبارزه با سرطان

انار با دارا بودن انواع ویتامین ها و مواد معدنی با ارزش احتمال ابتلا به سرطان را به صورت چشم گیری کاهش می دهد، مهم ترین خواص انار که مبارزه با رادیکال های آزاد است از بروز انواع سرطان مانند سرطان پروستات، سرطان سینه، سرطان ریه می توانند به صورت موثر عمل کند.

درمان تکرر ادرار

برای درمان تکرر ادرار می توانید در طول روز ۲ تا ۳ فنجان آب انار استفاده کنید. این کار فورا مشکل شما را حل می کند.

جلوگیری از ابتلا به دیابت

در این بیماری مصرف انار و آب انار می تواند بسیار مفید باشد، چرا که مواد مغذی که در انار وجود دارد قادر است از میزان قند موجود در خون بکاهد و میزان ترشح انسولین در بدن را کنترل کند.

فواید آب انار

کنترل وزن

از دیگر خواص انار می توان به تاثیرات آن بر کاهش وزن اشاره کرد، انار با بالا بردن سوخت و ساز بدن می تواند در جهت کاهش وزن بسیار موثر عمل کند، از این رو کسانی که خواستار کاهش وزن خود هستند باید انار را در برنامه غذایی خود جای دهند.

درمان گلو درد استریتوکوکی

با توجه به خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی که انار دارد، بدن را از ابتلا به هر گونه عفونت در امان نگه می دارد و در صورت ابتلا به عفونت آن را از بدن خارج می کند ، زمانی که به این نوع از گلو درد دچار می شوید انار با خاصیت منقبض کننده خود التهابات ناشی گلو درد را کاهش می دهد. شما می توانید با جوشاندن پوست های آن و غرغره کردن آب آن به رفع این نوع گلو درد بپردازید.

تسکین درد قفسه سینه

اگر به صورت مداوم به درد قفسه سینه دچار می شوید می توانید از خواص انار برای بهبود درد خود استفاده کنید، شما می توانید به صورت مستقیم به مصرف انار بپردازید و یا می توانید از آب انار استفاده کنید.

خواص شگفت انگیز اناز

کاهش حرارت بدن

یکی دیگر از خواص انار کاهش حرارت بدن است، اگر در طول روز دچار گرگرفتی می شوید کافیست روزانه ۱ عدد انار و یا ۱ لیوان آب انار استفاده کنید، این کار باعث می شود دمای بدنتان در حد متعادلی باقی بماند.

درمان احتلام

انار می تواند یکی از بهترین روش های درمان احتلام در مردان باشید، برای اینکه بتوانید از فواید انار برای درمان این مشکل استفاده کنید باید بگذارید انار در زیر نود آفتاب کاملا خشک شود و سپس ان را کاملا پود کنید و روزانه یک قاشق از آن را با عسل میل نمایید.

درمان سنگ کلیه

کسانی که از بیماری سنگ کلیه رنج می برند می تواند هم از انار و هم از آب انار برای درمان سنگ کلیه استفاده کنند و بهترین پاسخ را بگیرند، به همین دلیل باید روزانه ۱ عدد انار و ۱ لیوان آب انار بنوشید.

تمام خواص انار و آب آن

خوردن انا باعث کمک به غضروف سازی

انار قادر است آنزیم هایی که باعث تخریب و آسیب به غضروف می شود را مهار کند، انار کمک زیادی به غضروف سازی به خصوص افرادی که در اثر آرتروز غضروف آنها آسیب دیده است می کند به همین دلیل توصیه فراوانی به استفاده از این ابرمیوه می شود.

محافظت از استخوان ها در مقابل پوکی استخوان

حفظ سلامت استخوان ها از دیگر خواص انار می باشد، تحقیقاتی که بر روی انار صورت گرفته نشان داده است که تمام اجزای انار قابلیت استخوان سازی و تشکیل استخوان جدید را دارد. علاوه بر این انار می توانید بر روی بیماری هایی همچون آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت تاثیرات مثبتی را اعمال کند.

خواص مفید میوه انار در دوران بارداری

خواص انار در بارداری، یکی از بهترین میوه هایی است که زنان باردار می تواند از آن استفاده کنند، از آنجایی که انار تمام آنچه که جنین نیاز دارد را درون خود جای داده کمک زیادی به رشد بهتر جنین و حفظ سلامت مادر می کند و از بروز زایمان زود رس و همچنین گرفتگی عضلات در زمان بارداری جلوگیری می کند.

انار میوه ای بهشتی و پر خاصیت

کاهش استرس

انار قادر است سطح کورتیزول که همان هورمون استرس است را پایین بیاورد، بنابراین اگر فردی هستید که دچار استرس های بی مورد می شوید باید روزانه ۱ عدد انار مصرف کنید.

کاهش درد هموروئید

انار می تواند درد ناشی از هموروئید را به صورت قابل تحمل تری در بیاورد از این رو می توانید پوست انار را در آب جوش بریزید و به عنوان یک دمنوش روزانه به مصرف آن بپردازید.

روغن پوست خشک را درمان می کند

علاوه بر اینکه خوردن انار به ما پوستی درخشان را هدیه می دهد، استفاده ار روغن انار هم به دلیل داشتن امگا ۳ می تواند به خوبی رطوبت پوست را تامین کند در نتیجه خشکی پوست را درمان می کند.

پوستی درخشان با انار

درمان ورم لوزه

شما می توانید برای درمان لوزه از خواص انار بهره مند شوید برای اینکار شما می توانید پوست انار را در آب جوش بریزید و بگذارید کمی در آب جوش باقی بماند، سپس آن را دو مرتبه در روز بنوشید.

درمان درد معده

درمان درد معده و پیشگیری از آن از دیگر خواص انار به شمار می آید شما برای تسکین درد معده می توانید مقداری از دانه های انار را جدا کرده و با ماست مخلوط کنید.

پیشگیری از سرطان پوست

انار قابلیت آن را دارد که با سرطان پوست مبارزه کند، انار با دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی پوست در مقابل هر گونه بیماری در امان نگه می دارد، بدین ترتیب می توانید دانه های انار را له کنید و مستقیما بر روی پوست صورت خود قرار دهید.

فواید انار

از بین بردن جوش های سر سیاه و کک و مک

در کل می توانید بر روی انار حساب ویژه ای جهت درمان مشکلات پوستی باز کنید، شما برای اینکه بتوانید جوش های سر سیاه پوست خود را از بین ببرید از ابتدا دانه های انار را بر روی حرارت تفت دهید، سپس آسیاب کنید و بعد از آن پودر بدست آمده را با کمی آبلیمو مخلوط کنید تا خمیری شود، بعد از آن خمیر را روی جوش های خود قرار دهید. برای درمان کم و مک هم باید روزانه ۱ لیوان از آب انار استفاده کنید، این کار باعث می شود تا لکه های قهوه ای ناشی از کک و مک روشن تر شوند

درمان سوختگی پوست

انار می تواند برای پوست مانند یک ضد آفتاب عمل کند، شما برای اینکه بتوانید پوست خود را از آفتاب تابستانه در امان نگه دارید باید بیشتر به مصرف انار بپردازید.

از بین بردن تیرگی لب و سلول های مرده روی آن

اگه لب های تیره رنگی دارید می توانید برای روشن کردن رنگ لب هایتان از دانه های له شده انار استفاده کنید، کافیست آن را به صورت خمیری در بیاورید و روی لب هایتان ماساژ دهید، علاوه بر این زمانی که بر روی لب هایتان سلول های مرده وجود داشته باشد باعث ترک خوردگی و خشک شدن لب ها می شود که در زمان هم می توانید از این روش برای لب هایتان استفاده کنید.

آشنایی با تمام خواص انار

سفت کردن سینه های شل و افزایش حجم آنها

برای سفت شدن سینه های شل کافبست از روغن هسته انار استفاده کنید و به صورت روزانه به ماساژ آن بپردازید، البته شما می توانید پوست انار را میکس کنید و با کمی روغن خردل بر روی سینه هایتان ماساژ دهید، برای اینکه نتیجه بهتری دریافت کنید هر روز این کار را تکرار کنید، و اما برای اینکه سایز سینه ها افزایش پیدا کند باید روزانه به مصرف آب انار طبیعی بپردازید.

کنترل ترشحات واژن

انار می تواند ترشحاتی که واژن خارج می شود را کنترل نماید بدین منظور باید هر روز به استفاده از آب انار بپردازید و برای چندین هفته به مصرف آن بپردازید.

ترمیم موهای آسیب دیده، جلوگیری از وز شدن و ریزش مو

آب انار به دلیل دارا بودن انواع مواد مغذی می تواند بهترین مواد طبیعی برای تقویت پیاز مو باشد یه همین دلیل کسانی که ریزش مویی شدید دارد نیاید از مصرف آب انار غافل شوند. معمولا زمانی که ریشه مو تغذیه شود مو کمتر دچار مشکل می شود و باعث می شود موهایی درخشان تری داشته باشیم، اما زمانی که موهای بسیار وزی دارید شما می توانید از روغن هسته انار استفاده کنید، به این صورت که باید روغن را بر روی موهای خود ماساژ دهید و بگذارید حدود نیم ساعتی بر رو موهایتان قرار بگیرد.

این کار باعث می شود موهای درخشان تر و سالم تری داشته باشید.

خواص انار و مزیت های آن

درمان دانه دانه شدن پوست

از دیگر خواص انار درمان دانه دانه شدن پوست است از این رو کافیست پوست انار را به شکل خمیری در بیاورید و مقداری به آن آب لیمو و گلاب اضافه کنید سپس مخلوط به دست آمده را بر روی پوست خود ماساژ دهید.

خواص انار در کمک به شادابی پوست

فواید آب انار به شاداب شدن و درخشش پوست کمک زیادی می کند فقط کافیست صورتتان را با پنبه ای که به آب انار آغشته شده بمالید و بگذارید کمی روی پوستتان قرار بگیرد، سعی کنید روزانه از این روش استفاده کنید.

کمک به بازسازی پوست

خوردن انار، نوشیدن آب انار و یا مالیدن آن به صورت و به هر روشی که برای پوست استفاده شود، می تواند تمام لکه های تیره رنگ صورت را از بین ببرد و پوست را بازسازی کند و علاوه بر آن باعث تولید کلاژن و حفظ رطوبت برای پوست می شود که در نتیجه جوانی پوست ما را تضمین می کند.

انار و کمک به از بین بردن جای زخم

استعمال آب انار بر روی پوست به بازسازی قسمت اپیدرم پوست کمک زیادی می کند به خصوص اگر زخمی بر روی پوست وجود داشته باشد روند بهبود آن را سرعت می بخشد، علاوه بر این شما می توانید ار روغن انار هم برای از بین بردن جای زخم خود استفاده کنید.

فواید بی نظیر انار برای پوست

از بین بردن آکنه با بهره گیری از خواص انار

از دیگر مهمترین خواص انار از بین بردن آکنه است، برای این کار شما می توانید از خمیری کردن پوست انار و مخلوط آن با مقداری آبلیمو و سپس گذاشتن این مخلوط بر روی پوست خود جوش های صورت خود را از بین ببرید، سعی کنید در هفته ۲ مرتبه از این روش استفاده کنید.

بهبود سلامت در دوران قاعدگی

خوردن انار فواید بسیاری بر روی زنان به خصوص در دوران قاعدگی آنان دارد این خواص شامل:

  • کمک به منظم شدن قاعدگی های نامنظم
  • تضمین سلامت رحم زنان
  • تحریک انقباضات رحم
  • کمک به درمان عفونت های قارچی
  • افزایش باکتری های مفید
  • برطرف نمودن کم خونی

پیشگیری از کبد چرب از جمله فواید مصرف میوه انار

تحقیقات بسیاری نشان داده که میوه انار و مصرف مرتب آن فرد را از ابتلا به بیماری کبد چرب در امان نگه می دارد، به طور کل کبد را در مقابل بیماری های مختلف حفظ می کند.

کنترل سطح خون

از آنجایی که آب انار بیشتر از فروکتوز تشکیل شده است اما بر روی بالا رفتن سطح قند خون تاثیری نمی گذارد و برعکس بیمارانی که به طور مرتب از آب انار استفاده کرده اند قند خونشان افزایش پیدا نکرده بود.

ویژگی های درمانی انار

به تاخیر انداختن روند پیری پوست

ترکیبات موجود در انار این خاصیت را برای شما دارد که به کاهش روند جریان پیر شدن پوست کمک فراوانی می کند و از چروک شدن پوست جلوگیری می کند فقط کافیست روزانه به مصرف ۱ لیوان آب انار بپردازید.

احادیث و روایات در رابطه با خواص مصرف انار

پیامبر خدا (ص):

“انار مهتر همه میوه هاست و هر کس یک انار بخورد، چهل پگاه شیطان خویش را به خشم می آورد.

امام صادق (ع):

“میوه صد و بیست گونه است و مهتر همه آنها انار است .

رسول اکرم(ص):

” انار بخورید زیرا هیچ دانه ای از آن در معده جای نمی گیرد، مگر این که چهل روز قلب را نورانی می سازد و شیطان را برون می راند.

حضرت علی (ع):

“در هر دانه انار چون در معده جای می گیرد ،حیاتی برای قلب و فروغی برای نفس است و شیطانی را که وسواس نام دارد چهل شب بیمار می کند.

پیامبر خدا (ص):

” هر کس اناری را کامل بخورد، خداوند قلب او را چهل شب نورانی می دارد.

امام صادق (ع):

” چهار چیز، طبع را اعتدال می بخشد انار سورانی، خرمای نارس پخته شده، بنفشه و کاسنی.

امام صادق (ع):

“هرکس در هنگام خفتن یک انار بخورد، تا صبح جانش در امان است .

امام صادق (ع) :

“بر شما باد انار؛ چرا که هیچ گرسنه ای آن را نمی خورد، مگر این که وی را بسنده است و هیچ سیری آن را نمی خورد، مگر این که غذا را بروی گوارا می سازد.

امام جعفر صادق (ع):

” هرکس انار بخورد انار شیطان وسوسه را از او دور می سازد.

امام جعفر صادق (ع):

” هر کس یک دانه از انار بخورد ،آن یک دانه شیطان وسوسه را تا چهل روز زمین گیر می کند.

امام موسی کاظم (ع):

” هرکس روز جمعه یک انار بخورد آن انار، دل او را تا چهل پگاه نورانی می دارد اگر دو انار بخورد تا هشتاد روز و اگر سه انار بخورد تا صد و بیست روز و نیز وسوسه شیطان از او دور می شود و هرکس وسوسه شیطان از او دور شود، خداوند را نافرمانی نمی کند و هر کس خداوند را نافرمانی نکند خدای او را به بهشت در می آورد.

امام موسی کاظم (ع):

” از جمله چیزهایی که آدم به فرزندش سفارش کرد، این بود که به وی فرمود :

“بر تو باد انار، اگر گرسنه شدی و آن را بخوردی بسنده ات کند و اگر در حالی که سیر بودی آن را خوردی غذا را بر تو گوارا سازد.

امام جعفر صادق (ع):

” بر شما باد انار شیرین آن را بخورید چرا که هیچ دانه ای از آن به معده مؤمنی در نمی آید مگر این که بیماری ای از آن ریشه کن می کند و شیطان وسوسه را از او دور می سازد.

امام حسن عسکری (ع):

” انار بخور چراکه خون را فرو می نشاند و آنرا در درون تصفیه می کند.

امام جعفر صادق از انار شیرین یاد کرد و فرمود :

” ترش و شیرین در شکم سازگارتر است.

حضرت رضا (ع):

” انار شیرین و ترش بمک؛ چرا که انسان را نیرو می دهد و خون را زنده می سازد.

رسول اکرم (ص):

” انار را با پیه آن بخورید؛ چرا که شست و شو دهنده معده است.

حضرت علی (ع):

” انار را با پیه بخور چرا که معده را پاک می کند و هیچ دانه ای در معده انسان مسلمان جای نمی گیرد مگر این که آن را روشن می سازد و تا چهل پگاه شیطان و وسوسه را از آن دور می سازد .

حضرت علی (ع):

“انار را با پیه اش بخور چرا که زرد شدگی دندان و بدبویی دهان را از بین می برد و انسان را پاک می کند.

امام جعفر صادق (ع):

” انار را با پیه اش بخور چرا که معده را پاک می کند و ذهن را افزون می سازد.

امیدواریم آشنایی با انواع خاصیت های میوه انار برای شما سودمند بوده باشد. توجه داشته باشید که مصرف بیش از اندازه میوه انار نیز ممکن است برای شما زیان هایی داشته باشد در نتیجه در مصرف این میوه محبوب اعتدال را رعایت نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو