پاسخ کارگردان به گلایه خانم بازیگر از بی‌عدالتی

منبع: ایران آرت

61

1398/7/13

15:32


ادعای بازیگر و نویسنده سه‌گانه تحسین‌شده «پیش از» مبنی بر فاصله زیاد دستمزد او با بازیگر مرد این فیلم‌ها با واکنش ریچارد لینکلیتر، کارگردان مواجه شد.

ایران آرت: ژولی دلپی علاوه بر بازی کردن در فیلم‌های «پیش از طلوع»، «پیش از غروب» و «پیش از نیمه‌شب» در نوشتن فیلمنامه هم همکاری کرده و برای دو فیلم اخیر نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود. او به تازگی در یک گفتگو در جشنواره فیلم زوریخ مدعی شد در «پیش از طلوع» حدود یک‌دهم همبازی‌اش ایتن هاوک دستمزد گرفته و در فیلم دوم این مقدار به حدود یک‌دوم رسیده است.

به گزارش همشهری آنلاین، بازیگر و فیلمساز ۴۹ ساله فرانسوی-آمریکایی در این مصاحبه تصویری گفت: «فقط در فیلم سوم بود که گفتم اگر به اندازه همبازی‌ام دستمزد نگیرم، در تولید پروژه مشارکت نمی‌کنم.» در واکنش به این ادعای جنجالی و بحث‌انگیز، کارگردان سه‌گانه «پیش از» با تاکید بر لزوم رعایت کردن عدالت در برابری دستمزد میان مردان و زنان در پروژه‌های سینمایی، بخشی از سخنان دلپی را با دادن اطلاعات تازه به چالش کشید.

لینکلیتر با اشاره به مستقل و کم‌هزینه بودن فیلم‌های خود در پاسخ به بازیگر و فیلمساز سرشناس چنین نوشت: «در آن پروژه‌ها هیچ‌کس دستمزد آنچنانی نگرفت. «طلوع» و «غروب» را با بودجه ۲.۷ میلیون دلاری ساختیم و ایتن هم شخصا دستمزدش را کاهش داد تا در پروژه‌ها باشد. درباره دستمزدها پشت صحنه با نماینده‌های بازیگران بحث کردیم و پولی که به ایتن هاوک برای دو فیلم اول دادیم، فقط اندکی بیش از دستمزد ژولی دلپی بود.»

در بخش دیگر پاسخ فیلمساز ۵۹ ساله تگزاسی آمده است: «بعید می‌دانم کسی در این پروژه‌ها اصلا به موضوع بی‌عدالتی فکر کرده باشد. این را در نظر بگیرید که دلپی سال ۱۹۹۴ تازه داشت جایگاه خود را در سینمای آمریکا پیدا می‌کرد و هاوک یکی از ستاره‌های بزرگ هالیوود با دستمزدهای کلان بود. اگر ایتن تابستان آن سال تصمیم نمی‌گرفت از دیگر کارهایش بزند و به وین بیاید، اصلا سه‌گانه‌های «پیش از» به مرحله تولید نمی‌رسید.»

«پیش از طلوع» سال ۱۹۹۵ تولید و دلپی در آن در نقش سلین ظاهر شد؛ دختری جوان که در قطار با جسی آشنا می‌شود و آنها با هم تا صبح در خیابان‌های شهر وین قدم می‌زنند. سلین و جسی ۹ سال بعد در «پیش از غروب» در پاریس به هم می‌رسند و یک عصر را با هم می‌گذرانند. «پیش از نیمه‌شب» در تابستان ۲۰۱۳ در یونان روایت می‌شود و سال‌ها از آغاز رابطه جسی و سلین می‌گذرد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو