ولی کوزه گر کالجی با اشاره به تلاش و رایزنی‌های دولت در سه سال گذشته برای اجرای این توافقنامه گفت: مجلس شورای اسلامی در خرداد ماه لایحه دولت را تصویب کرد و از ماه آینده این موافقنامه اجرایی می شود.

این کارشناس اوراسیا در ادامه با بیان اینکه این توافق فرصتی برای افزایش صادرات کشورمان خواهد بود افزود: در حال حاضر پنج کشور روسیه، قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان عضو این اتحادیه هستند و در صورت برنامه‌ریزی صحیح، فرصت مناسبی برای توسعه تجارت با این کشورها فراهم می شود.

 به گفته او این مساله در شرایط تحریم از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چرا که فضای تنفسی برای روابط تجاری ایران به وجود می آورد و می تواند بخشی از مشکلات ما در این شرایط را کاهش دهد.

 کالجی در ادامه با اشاره به سه‌ساله بودن این توافقنامه اظهار کرد: در این مدت ۵۰۲ قلم کالا از طرف اتحادیه و ۳۶۰ قلم کالا از سوی ایران مشمول تعرفه ترجیحی می شوند و در صورت همکاری همه نهادها و سازمان ها و اجرای موفقیت‌آمیز آن، امکان به صفر رسیدن تعرفه‌ها و کاهش موانع از مسیر تجارت کشورمان فراهم می‌شود.

این پژوهشگر آسیای میانه و قفقاز  این توافقنامه را باعث تحرک‌بخشی در تجارت کشورمان به ویژه در بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: مزیت‌های نسبی در ایران  و ۵ کشور عضو اوراسیا وجود دارد و این مساله امکان توسعه تجارت در این توافقنامه را فراهم کرده است.