نخست وزیر یونان روز شنبه در حالی از آمریکا خواست تا از نفوذ خود برای تنش زدایی در مدیترانه شرقی بین قبرس و ترکیه استفاده کند که  یونانی‌های معترض مقابل سفارت آمریکا در پایتخت این کشور تجمع کرده و شعارهای ضد آمریکایی سر دادند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» «کنسانتینیوس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان در دیدار با «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا گفت که تحرکات ترکیه در جنوب این جزیره در روزهای اخیر «نقض آشکار» حق حاکمیت قبرس بوده است.

بر اساس این گزارش، تنش‌ها بین قبرس و ترکیه پس از آنکه آنکارا کشتی حفاری را به منطقه‌ای ویژه اقتصادی نیکوزیا فرستاد، تشدید شده است. ترکیه و یونان از متحدان ناتو مدت‌ها پیش بابت  قبرس دچار اختلاف شده اند.  جزیره قبرس بیش از چهار دهه است که به دو بخش «ترک نشین» در شمال و «یونانی نشین» در جنوب تقسیم شده و آنکارا روابط مناسبی با بخش یونانی‌نشین قبرس ندارد. تاکنون نیز تلاش‌هایی برای اتحاد دو قبرس صورت گرفته، اما به شکست انجامیده است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز توجه ویژه‌ای به اوضاع قبرس دارد و حدود ۲۰ هزار نظامی ترکیه در این کشور مستقرند. ترکیه به شدت تحرکات قبرس جنوبی را در منطقه زیر نظر دارد. (جزئیات بیشتر)

به گزارش رویترز، نخست وزیر یونان در ادامه گفت: «ایالات متحده علاقه خاصی به شرق مدیترانه دارد. قبرس فقط خواستار اجرای حقوق بین الملل است.»

پامپئو نیز با تمجید از تلاش های یونان در مسیر پیشرفت اقتصادی گفت: «امروز روابط بین دو کشور واقعا قوی‌تر شده است.»

اتحادیه اروپا نیز در چند ماه اخیر از رویکرد ترکیه در این ماجرا به شدت انتقاد کرده است. (جزئیات بیشتر)

بنابر گزارش‌ها اینک یک کشتی حفاری ترکیه به نام «یاووز» در ۵۰ مایلی قبرس است و وزیر انرژی ترکیه گفت که  عملیات حفاری در اسرع وقت آغاز می‌شود.

به تازگی یک رسانه ترکیه‌ای نیز از ساخت یک پایگاه ویژه استقرار بالگرد‌ها و پرسنل نظامی آمریکا در یونان جهت زیر نظر داشتن تحرکات ارتش ترکیه در دریای اژه خبر داد.

به نوشته  وبگاه «احوال» اینک یک پایگاه برای استقرار بالگردها و نیروهای آمریکایی در  منطقه «استفانوویچ» واقع در شهر «تسالی» در یونان در دست ساخت است. گفته می شود پس از اتمام کار ساخت این پایگاه، بالگردهای جنگی «آپاچی» همچنین بالگردهای حمل و نقل «بلک هاوک» و «شینوک» در آنجا مستقر خواهند شد. این مکان به تازگی به پنتاگون اختصاص داده شد. (جزئیات بیشتر)

از نکات حائز اهمیت هنگام بازدید پامپئو از آتن  این بود که  معترضان یونانی مقابل سفارت آمریکا تجمع کرده و شعارهایی در مخالفت با سیاست‌های آمریکا سر دادند  که با دخالت  پلیس  و پرتاب گاز اشک آور مواجه شد.

 پیش از این نیز چند صد نفر از تظاهرکنندگان یونانی در میدان اصلی شهر آتن تجمع کرده و شعار‌هایی  چون «آمریکایی‌ها، قاتلان مردم» را در اعتراض به تمدید توافقنامه دفاعی بین دو کشور، «پامپئو به کشورت برگرد» و «نه به توافق یونان-آمریکا» سر دادند.