ابتلای اهالی روستای چنارمحمود به ویروسHIV از ۷ تا ۱۰ سال گذشته آغاز شده است

125

1398/7/13

19:09


ابتلای اهالی روستای چنارمحمود به ویروسHIV از ۷ تا ۱۰ سال گذشته آغاز شده است

سلامت نیوز:مدیر کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هیچ رویداد مشترکی که منجر به شیوع ویروس HIV در روستای چنارمحمودی در زمان کوتاه شده باشد، وجود ندارد.


به گزارش سلامت نیوزبه نقل از ایلنا،کیانوش جهانپور (مدیر کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) درباره چرایی ابتلای تعدادی از اهالی چنار محمودی به ویروس HIV گفت: وزارت بهداشت در رابطه با درمان تعدادی از مردم روستای چنارمحمودی به ویروس HIV بر مبنای پروتکل درمانی خود عمل خواهد کرد که از چند هفته پیش این اقدامات نیز شروع شده است.


وی افزود: برخی از افراد بنا به دلیلی که ما از آنها آگاهی نداریم، به انتشار اخبار کذب مبادرت کردند و با این دروغ‌ها عده از افراد را به دلیل عدم آگاهی تحریک و تهییج کردند. متاسفانه به موضوعی دامن زدند که بخواهد به حیثیت نظام درمانی کشور ضربه بزنند.
جهانپور با تاکید بر کذب بودن اخبار منتشر شده بیان کرد: درحالی که نظام درمانی کشور پیشتر در این منطقه وارد شده بود تا بیماریابی کند تا بتواند بیماران را در جریان درمان قرار دهد، این اخبار دروغ تلاش نظام درمانی در جریان حفظ کیفیت زندگی آن افراد را زیر سوال برد.
مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه هیچ مسامحه‌ای نسبت به اخبار کذب نخواهیم داشت، گفت: خط قرمز ما حیثیت نظام سلامت است. همچنین حقوق نظام سلامت از جمله بهورزان است. این بهورزان خط مقدم نظام سلامت هستند. ما در این زمینه به هیچ وجه هیچ مسامحه‌ای با هیچ گروهی نخواهیم کرد.


جهانپور در ارتباط با علت ابتلای برخی افراد این منطقه به ویروس اچ آی وی گفت: علت ابتلای آنها به ویروس اچ آی وی بسیار روشن است و ابعاد موضوع بررسی و آزمایشات انجام شده است. پروفایل ابتلا نیز برای ما مشخص است و همچنین مشخص است که از چند سال قبل یک روند ابتلا به این ویروس در آن منطقه شروع شده است. به هر حال به راه‌های مختلفی که ویروس اچ آی وی منتقل می‌شود، این ویروس در آنجا نیز منتقل شده و باعث شده ابتلا به این ویروس در این منطقه به تعداد محدود امروز برسد.
وی افزود: اگر وزارت بهداشت ورود نمی کرد و درمان و شناسائی صورت نمی گرفت، قطعا میزان ابتلا باز هم قابل گسترش بود.
جهانپور در خصوص اینکه ابتلای بیماران در زمان کوتاهی رخ نداده است، اظهار کرد: هیچ رویداد مشترکی که منجر به ابتلای این افراد در یک زمان کوتاه شده باشد، وجود ندارد. این رویداد به هیچ وجه مشترک نیست. ابتلا در این منطقه از ۷ تا ۱۰ سال گذشته آغاز شده است. امروز افرادی وجود دارند که cd۴ آزمایش آنها زیر ۲۰۰ است و این نشان دهنده این است که هفت تا ده سال از بیماری می‌گذرد و تعدادی از افراد cd۴ زیر ۴۰۰ دارند که نشان می‌دهد، چهار تا پنج سال از زمان ابتلای آنها می‌گذرد. شروع ابتلای افراد مربوط به زمان‌ها و دوره‌های مختلفی است. بنابراین به طور فنی یا علمی ابتلای افراد در یک هفته یا یک ماه بوسیله سوزن آلوده یک افسانه بیشتر نیست.


وی با اشاره به اینکه در این باره آزمایشات، اسناد و مدارک کاملا موجود است، گفت: شیوه، مسیر و راه انتقال افراد به اطلاع خودشان رسیده است. آزمایشات بیماریابی کماکان ادامه دارد. درمان برای بیماران بعد از تشخیص قطعی شروع خواهد شد و هر فردی احساس می‌کند، مبتلا شده است، ولی علت ابتلای خود را نمی‌داند، به ما رجوع کند تا طی یک مشاوره مسیر ابتلای او را به اطلاعش برسانیم.


مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه مدارک شفاف در ارتباط با این اتفاق وجود دارد، گفت: موضوع، پروتکل‌هایش و مدارک و شواهد کاملا گویا هستند و مسیر ما هم برای درمان این گروه چه آلوده باشند، چه نباشند مشخص است. هیچ نکته مبهمی در این مورد وجود ندارد، مگر اینکه افرادی بخواهند با قصد و غرض یا عدم آگاهی به آن دامن بزنند. از نظر ما موضوع روشن، شفاف و تمام شده است.
جهانپور در دفاع از واکنش وزارت بهداشت در مواجهه با اعتراضات اهالی چنارمحمودی که می‌توانست با همدلی صورت بگیرد، گفت: به هر حال ما نمی‌توانیم بخاطر ناراحتی یا خوشحالی کسی مطالب دروغ بگوییم. ما نمی‌توانیم واقعیت را تکذیب کنیم، بخاطر این تکذیب ما یک فرد را به عنوان دیوار کوتاه جلو بندازیم و او را قربانی کنیم؛ قربانی برای مطلبی که حقیقت ندارد.


وی افزود: ما محکوم به اعلام واقعیات در محدوده اخلاق پزشکی هستیم. اخلاق حرفه‌ای ما را مجاز نمی‌کند که اطلاعات خصوصی تک تک بیماران را اعلام کنیم. همچنین اخلاق به ما اجازه نمی‌داد که بگذاریم فردی یا سیستمی فدای یک اخبار کذب شود؛ جز این هم اتفاقی نیفتاده است و در آینده هم نخواهد افتاد.
جهانپور در واکنش به بازداشت یک بهیار گفت: بازداشت او حتی به دلایلی که گفته می‌شود، مانند حفظ جان او از روی تدبیر نبود. قطعا کار درستی نبود و به اشاعه مطالب کذب دامن زد. قطعا وزارت بهداشت موافق این کار نبود و امروز هم وزیر بهداشت از خانواده این بهیار عذر خواهی کرد. وزیر بهداشت گفت من شرمسارم که یک چنین اتفاقی در کشور می‌افتد؛ اتفاقی که منجر به این می‌شود که یکی از دلسوزترین و کم‌توقع‌ترین فرد از قشر نظام درمانی که بهورزان هستند، اینگونه قربانی شایعات شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو