برخی از شهرهای عراق از جمله بغداد از سه‌ شنبه گذشته در اعتراض به فساد، عدم جدیت برای مبارزه با آن و بیکاری شاهد تظاهرات اعتراضی بود که در نتیجه آن، شماری از معترضان کشته و یا زخمی شدند.

در همین حال عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق پنجشنبه گذشته در سخنرانی خود تاکید کرد که «عده معدودی» تلاش می کنند تظاهرات اعتراضی در برخی شهرهای این کشور را از روند مسالمت‌آمیز خارج کنند.

دیدار مهم رئیس جمهوری و نخست وزیر عراق

«برهم صالح» رئیس جمهوری و «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق امروز (شنبه) یک دیدار مهم با یکدیگر داشتند و دو طرف بر حفظ جان تظاهرکنندگان و مجازات افرادی که اعتراضات را به خشونت کشیده و آتش به روی مردم و نیروهای امنیتی گشودند، تاکید کردند.

در این دیدار رئیس جمهوری و نخست وزیر عراق بر تامین خواسته های مشروع تظاهرکنندگان و به ویژه جوانان عراقی نیز تاکید کردند.

وعده رئیس مجلس عراق برای تامین مطالبات مشروع معترضان

«محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق نیز روز شنبه پس از دیدار با نمایندگان معترضان در شهرهای مختلف، وعده داد که به زودی مشکلات معیشتی و مطالبات مشروع آنان مرتقع خواهد شد.

وی با بیان این که مسؤولیت فقر در عراق برعهده پارلمان، دولت و تمامی مسؤولان عراقی است، اضافه کرد: مبالغی برای خانواده های فقیر و نیازمندان عراقی اختصاص داده خواهد شد.

الحلبوسی تصریح کرد: تلاش می کنیم، تمامی کسانی که در فساد دست دارند، به صورت عادلانه محاکمه شوند.

اخبار ضد و نقیض در خصوص آمار کشته ها

از سوی دیگر و با گذشت ۵ روز از تظاهرات در عراق منابع خبری از جمله خبرگزاری فرانسه و رویترز تعداد کشته های تظاهرات اخیر در عراق را از آغاز تظاهرات ۹۳ نفر اعلام کرده و گزارش داده اند که در اعتراضات امروز (شنبه) نیز ۵ نفر دیگر کشته شده اند این در حالی است که رسانه ها و منابع رسمی عراق تاکنون این عدد را تایید نکرده اند.

بازگشت جریان عادی زندگی به شهرهای عراق

نخست وزیر عراق از امروز (شنبه) منع مقررات منع آمد و شد را بعد از دو روز از ساعت ۵ بامداد لغو کرد تا بار دیگر زندگی عادی در بغداد از سرگرفته شود اما اینترنت در عراق همچنان به طور کامل قطع است.

نیروهای شهرداری بغداد نیز از ساعات اولیه امروز جمع آوری زباله ها و پسماندهای اعتراضات دو روز گذشته از جمله تایرهای سوخته و آهن قراضه هایی که با آن خیابان ها را بسته بودند، آغاز کرد تا روند بازگشت به زندگی عادی روند سریع تری به خود بگیرد.

نیروهای مشکوکی که به سمت مردم آتش گشودند

پایگاه خبری "اخبار العراق" امروز (شنبه) گزارش داد که فرماندهی عملیات بغداد که تامین امنیت پایتخت را بر عهده دارد اطلاعاتی را به دست آورده که افرادی مشکوک از جمله یک تک تیرانداز به قصد متلاطم کردن اعتراضات به سمت تظاهرکنندگان گلوله شلیک می کردند.

فرمانده عملیات بغداد همچنین خبر داد که نیروهای تامین امنیت بغداد در تلاش هستند تا این تک تیرانداز را که اکنون متواری است دستگیر کنند.

بیانیه ائتلاف بین المللی مقابله با داعش

ائتلاف بین المللی مقابله با داعش به سرکردگی آمریکا نیز با صدور بیانیه ای ضمن اعلام نگرانی نسبت به کشته شدن تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی عراق از همه طرف های درگیر در این کشور خواست تا مانع از دامنه دار شدن تنش ها و خشونت در این کشور شوند.

با همه این اوصاف به نظر می رسد که با عزم مقامات رده بالای عراقی از جمله رئیس جمهوری، نخست وزیر و رئیس پارلمان و به رسمیت شناختن حقوق و خواسته های مشروع تظاهرکنندگان و جدا شدن حساب اغتشاشگران از معترضین شرایط برای بازگشت کامل آرامش به این کشور مهیا شده است؛

با این حال برخی از قدرت ها و کشورها که از ثبات عراق متضرر می شوند در تلاش هستند تا تظاهرات به سمت خشونت رفته و با تضعیف ارکان حاکمیتی عراق ساختار سیاسی قدرت در این کشور دچار تحولات گسترده ای به سود آنان شود.​