به گزارش تارنمای پولتیکو ، پیش از آغاز تحقیقات استیضاح ترامپ توسط مجلس نمایندگان، روند فعالیت کارکنان در شورای امنیت ملی بسیار دشوار بود و اخبار تحقیقات استیضاح نیز دشواری شغلی این نهاد امنیتی در کاخ سفید را افزایش داده است.

در همین زمینه برخی از کارکنان کنونی شورای امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه با پولتیکو در مورد امنیت شغلی خود در صورت تحقق استیضاح ترامپ اظهار نگرانی کردند.

برخی از ناظران و تحلیلگران سیاسی نیز بر این باورند که استیضاح ترامپ می تواند به اخراج بسیاری از کارکنان شورای امنیت ملی کاخ سفید منجر شود، درست مانند اتفاقی که در سال ۱۹۸۰ به دلیل رسوایی ماجرای ایران– کنترا رخ داد.

ماجرای ایران- کنترا که به ماجرای مک‌فارلین و ماجرای ایران گیت نیز معروف است، در دور دوم ریاست جمهوری دونالد ریگان از ۲۰ اوت ۱۹۸۵ تا ۴ مارس ۱۹۸۷ (۲۹ مرداد ۱۳۶۴ – ۱۳ اسفند ۱۳۶۵) رخ داد که در جریان آن  مقامات دولت ریگان به‌طور مخفیانه، با فروش تسلیحات به ایران کمک‌رسانی کردند.

یک مقام کنونی شورای امنیت ملی کاخ سفید به پولتیکو گفت: با افزایش فشار دموکرات ها برای پیشبرد روند استیضاح ترامپ، شایعات در مورد تاثیر این استیضاح در شورای امنیت ملی بشدت  افزایش یافته است.

شورای امنیت ملی آمریکا عمدتاً از کارمندان دولت در سایر ادارات و آژانس ها مانند پنتاگون و آژانس اطلاعات خارجی (سیا) تشکیل می شود.

ترامپ با هدف اعمال نفوذ بر انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، متهم به اعمال فشار بر ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی از راه جمع‌آوری مدرک علیه جو بایدن رقیب دموکرات خود است. وی زلنسکی را تهدید کرده چنانچه با وی همراهی نکند؛ کمک نظامی به اوکراین را منتفی خواهد کرد.

گفته می شود ؛ فردی که محتوای مکالمه ترامپ و زلنسکی را لو داده از مقامات سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) است.