مقاومت به انسولین در بارداری، چه عوارضی دارد؟

منبع: نی نی بان

151

1398/7/14

01:31


اختلالات متابولیکی می تواند منجر به بروز بعضی از بیماری ها مانند دیابت، بیماری قلبی و سرطان می شود. بنابراین، تغییرات متابولیکی در خانم ها در دوران بارداری با توسعه اختلالات جنینی در ارتباط است و افزایش خطر ابتلا به چاقی، دیابت و مشکلات قلبی و عروقی در نوزادانی که بزرگ شده اند هم مشاهده شده است، اما علت فیزیولوژیکی این تغییرات در کودکان ناشناخته است.
طبق تحقیقات انجام شده توسط محققان در مرکز دیابت جاسلین و گروه پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد مشخص شده که از آنجایی که مقاومت به انسولین باعث تغییر در وضعیت متابولیکی در افراد مبتلا می شود، وجود این بیماری در خانم های باردار برای رشد و متابولیسم نوزاد مضر است.
انسولین هورمونی است که از سلول های بتا در لوزالمعده ترشح می شود. پس از مصرف مواد غذایی، انسولین آزاد شده وارد جریان خون می شود و سبب جذب گلوکز حاصل از هضم قندها و نشاسته موجود در مواد غذایی می شود. در مقاومت به انسولین، حساسیت بدن به آن ها از بین می رود و به طور موثر جذب گلوکز صورت نمی گیرد. گلوکز در جریان خون افزایش می یابد و بدن برای جبران آن، انسولین بیشتری تولید می کند. در نتیجه منجر به افزایش بیش از حد گلوکز و انسولین در جریان خون می شود. با گذشت زمان، مقاومت به انسولین می تواند منجر به ایجاد اختلالات متابولیکی مانند دیابت و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی شود.
در دوران بارداری، برای حمایت از جنین در حال رشد، تغییراتی در بدن مادر اتفاق می افتد. در این میان سطح انسولین افزایش یافته و قند خون کاهش می یابد. اما در مادرانی که به انسولین مقاومت می کنند، این تغییرات اتفاق نمی افتند.
تیم تحقیقاتی در آزمایش هایشان به این نتیجه رسیده اند که در موش های مقاوم به انسولین، در شروع بارداری، افزایش میزان انسولین و قند خون مشاهده شده است.
نوزادان متولد شده از مادران مبتلاء به مقاومت به انسولین، تغییراتی در رشد پانکراس آنها مشاهده شده است، از جمله این تغییرات کاهش تعداد جزایر لانگرهانس است. این نوزادان متولد شده، کوچکتر هستند اما تجربه رشد بیش از حد نیز در آنها مشاهده شده است. افزایش وزن در نوزادان به دلیل افزایش بیش از حد توده چربی در جنین در حال رشد صورت می گیرد. همچنین سطح گلوکز و انسولین پلاسما اندکی پس از تولد، بالاتر نمایش داده شده، نشان دهنده توسعه مقاومت به انسولین اولیه است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو