درمان واژینوز باکتریال، سی و چهار روش خانگی

منبع: نی نی بان

129

1398/3/13

23:03


واژینوز باکتریال یا واژینوز باکتریایی یا BV یکی از شایع‌ترین انواع اختلالات واژینال است که منجر به خروج ترشح غیر طبیعی از واژن در زنان سنین بالای ۱۴ تا ۴۹ ساله می‌شود. این اختلال می‌تواند سبب شود که زنان مستعد تجربه کردن پیامدهای نامطلوب تولد شوند یا ممکن است آن‌ها را نسبت به عفونت‌های منتقله جنسی (STI)، عفونت‌های دستگاه تناسلی (RTIs) و حتی HIV آسیب‌پذیر کند. حتی با وجود این‌که در بیش‌تر موارد واژن در طول ۲-۳ روز خود به خود درمان می‌شود، اما عدم درمان این اختلال به مدت طولانی ممکن است مراقبت‌های جدی پزشکی را ایجاب کند. ما در این نوشتار درباره‌ی بعضی از داروهای خانگی برای درمان واژینوز باکتریال به طور طبیعی، صحبت خواهیم کرد. اما قبل از آن، باید بدانیم که واژینوز باکتریایی چیست و چه عواملی باعث بروز آن می‌شود.

واژینوز باکتریال یا واژینوز باکتریایی چیست؟
واژینوز باکتریال نوعی عدم تعادل باکتری است که در آن تعداد باکتری‌های بد در واژن بیش از تعداد باکتری‌های خوب است. واژن خانه‌ای برای باکتری‌های سالم و همین‌طور باکتری‌های بد است که در محیط اسیدی زندگی می‌کنند. با این حال، افزایش سطح pH واژن باعث می‌شود که بیش‌تر قلیایی باشد تا اسیدی. به این ترتیب این محیط برای رشد باکتری سالم ناخوشایند خواهد بود، و در اثر آن تعداد باکتری‌های خوب که به نام لاکتوباسیلوس شناخته می‌شوند، کاهش می‌یابد، در حالی که تعداد باکتری‌های بد که به عنوان اندامگان بی‌هوازی شناخته شده‌اند، به شدت افزایش می‌یابد. این روند باعث می‌شود تا واژن دچار تورم شود، پیامدی که به نوبه‌ی خود خروج ترشح، بوی بد، سوزش، یا خارش را نیز به همراه دارد.

علل بروز واژینوز باکتریال
عوامل متعددی وجود دارد که منجر به بروز تغییراتی در دیواره‌های واژن می‌شود. فاکتورهای عمومی که سبب اختلال در تعادل طبیعی pH واژن می‌شوند عبارتند از:
۱. داشتن رابطه‌ی جنسی با بیش از چند نفر
اگر چه ارتباط بین فعالیت جنسی و واژینوز باکتریال ناشناخته است، اما محققان واژینوز باکتریایی مکرر را در زنان دارای چند شریک جنسی یا یک شریک جنسی جدید مشاهده کرده‌اند. علاوه بر این، زنان دارای رابطه‌ی جنسی با زنان دیگر، بیش‌تر به واژینوز باکتریایی مبتلا می‌شوند. چنین پیامدی به این دلیل است که هر فرد دیگری که با او مقاربت می‌کنید ممکن است مجموعه‌ی متفاوتی از باکتری‌ها را داشته باشد. در حین این‌که واژن شما با این باکتری‌ها آشنا می‌شوند، این احتمال وجود دارد که باکتری‌های طبیعی مغلوب باکتری‌های جدید شوند.
۲. دوش واژینال
دوش واژینال به عمل تمیز کردن واژن با آب یا سایر مواد پاک‌کننده اشاره دارد. هرچند دوش واژینال سابقا قابل قبول بود، اما بعد از مشاهدات مختلف مشخص شد که این روش می‌تواند منجر به افزایش تعداد باکتری‌های بی‌هوازی شود. بر اساس یک مطالعه، انجام دوش واژینال به طور مکرر با افزایش خطر ابتلا به واژینوز باکتریال مرتبط است. چنین تاثیری به این دلیل است که واژن توانایی تمیز کردن خود را دارد و دوش واژینال ابدا لازم نیست. همچنین، از آن‌جایی که واژن یک ارگان حساس است، در برابر آب پرفشار یا محلول‌های پاک‌کننده مقاوم نیست. به همین دلیل دوش واژینال ممکن است باعث ایجاد عفونت شود.
۳. حمام کردن با مایعات عطری یا ضدعفونی‌کننده، حمام‌های حباب یا صابون
احتمالا هنگام تماس واژن با صابون یا مایع شستشو متوجه احساس سوزش در آن شده‌اید. این اتفاق هم به علت ماهیت حساس بافت واژن است. استفاده از صابون یا مایعات شیمیایی می‌تواند سبب بروز عفونت واژن شود. بنابراین باید از صابون و مایعات غیر معطر برای شستشوی این ناحیه استفاده کنید. همچنین حمام کردن در وان حاوی هر ترکیبی به جز آب خالص ابدا کار درستی نیست.
۴. داشتن یک شریک جنسی جدید
یک شریک جنسی جدید می‌تواند شما را در معرض عفونت‌های جدید قرار دهد زیرا عفونتی که این شریک جنسی جدید دارد،‌ ممکن است در طول مقاربت جنسی به شما منتقل شود. به این ترتیب، بدن شما با انواع مختلف باکتری در تماس خواهد بود. ممکن است که سری جدید باکتری‌ها تمایل به غلبه بر باکتری‌های طبیعی موجود داشته باشند.
۵. سیگار کشیدن
همه‌ی ما می‌دانیم که “سیگار کشیدن برای سلامتی زیان‌آور است.” هرچند سیگار به طور جدی روی ریه‌ها تاثیر منفی دارد، اما برای سلامت ارگان‌های تولید مثل نیز قطعا مضر است. بسیاری از محققان معتقدند که سیگار کشیدن به طور مستقیم با میکروارگانیسم‌هایی که در واژن شما قرار دارند، ارتباط دارد. سیگار کشیدن احتمال ابتلا به واژینوز باکتریایی را افزایش می‌دهد. مطابق با یکی از آزمایشات صورت گرفته در این رابطه، سیگار کشیدن یکی از عواملی است که باعث ایجاد واژینوز باکتریایی می‌شود. سیگار یک اثر ضد استروژن روی بدن دارد. علاوه بر این، مقدار زیادی از بنزو پیرن دیول اپوکسی (BPDE) باعث تحریک باکتریوفاژ در لاکتوباسیلوس می‌شود. از این رو، سیگار کشیدن باعث ایجاد اختلال در فلور طبیعی مورد نیاز برای رشد باکتری‌های سالم می‌شود، و به این ترتیب رشد باکتری‌های بد و متعاقبا، واژینوز باکتریال را تسهیل می‌کند.
۶. استفاده از دستگاه داخل رحمی (IUD)
دستگاه داخل رحمی اساسا یک دستگاه کوچک T شکل برای جلوگیری از بارداری است که می‌تواند شامل هورمون باشد یا پوشش مسی داشته باشد. دستگاه‌هایی که حاوی هورمون هستند، به عنوان دستگاه‌های داخل رحمی هورمونی شناخته می‌شوند، در حالی که دستگاه‌های دارای پوشش مس، به عنوان دستگاه‌های داخل رحمی مسی شناخته می‌شوند. زنانی که از دستگاه‌های داخل رحمی استفاده می‌کنند در مقایسه با زنانی که روش‌های دیگر کنترل بارداری را به کار می‌برند، بیش‌تر به واژینوز باکتریال مبتلا می‌شوند.
۷. استفاده از مواد شوینده‌ی قوی برای لباس زیر
معمولا محصولات شستشوی قوی برای واژن را هم به صورت خارجی و هم به صورت داخلی دچار تحریک و سوزش می‌کنند. آن‌ها معمولا تعادل pH واژن را تغییر می‌دهند، که منجر به عدم تعادل در شرایط مطلوب برای زنده ماندن لاکتوباسیلوس شده و از این رو تعداد باکتری‌های بی‌هوازی ایجادکننده‌ی واژینوز باکتریایی را افزایش می‌دهد.
۸. دیابت
زنان مبتلا به دیابت در مقایسه با زنان غیر دیابتی بیش‌تر در معرض ابتلا به واژینوز باکتریایی ‌هستند. علاوه بر این، بالا بودن قند در بدن منجر به افزایش مقدار قند در غشای مخاطی در واژن نیز می‌شود. به این ترتیب یک محیط مطلوب برای رشد باکتری‌های بد و قارچ فراهم می‌شود.

علایم ابتلا به واژینوز باکتریال
۱. خروج ترشح غیر طبیعی از واژن: واژینوز باکتریال یکی از شایع‌ترین علل خروج ترشح بیش از حد از واژن است. زنانا مبتلا به واژینوز باکتریایی از خروج ترشحات سفید یا خاکستری واژن رنج می‌برند. ممکن است در بعضی مواقع، به ویژه بعد از رابطه‌ی جنسی، بوی ماهی از واژن به مشام برسد.
۲. درد، خارش، و احساس سوزش در واژن.
۳. احساس سوزش هنگام ادرار کردن.
تشخیص واژینوز باکتریایی
واژینوز باکتریایی را می‌توان از طریق استفاده از پنبه در منطقه‌ی واژن تشخیص داد. سه آزمایش وجود دارد که برای تشخیص وجود واژینوز باکتریال انجام می‌شود.
۱. تست ویف – تست ویف با افزودن مقدار کمی از هیدروژن پراکسید به اسلاید حاوی نمونه‌ای از ترشح واژینال انجام می‌شود. وجود بوی شبیه ماهی نشان می‌دهد که فرد به واژینوز باکتریایی مبتلا است.
۲. تست اسیدیته – واژن تا حدی ماهیت اسیدی دارد. به طور کلی مقدار pH آن از ۳.۸ تا ۴.۲ متغیر است. برای تشخیص واژینوز باکتریایی با استفاده از تست اسیدیته، نمونه‌ای از ترشح خارج شده از واژن روی کاغذ لیتموس گذاشته می‌شود تا اسیدی بودن آن را بررسی کند. pH بالاتر از ۴.۵ نشان‌دهنده‌ی ماهیت قلیایی واژن و از این رو وجود واژینوز باکتریال است.
۳. آزمایش سلول‌های کلیدی – این آزمایش با اضافه کردن یک قطره محلول کلرید سدیم به اسلاید حاوی یک نمونه از ترشح خارج شده از واژن انجام می‌شود. سلول‌های کلیدی در صورت وجود، زیر میکروسکوپ قابل مشاهده هستند. سلول‌های کلیدی چنین نامی دارند به این دلیل که علت خروج ترشح از واژن را نشان می‌دهند. آن‌ها سلول‌های اپیتلیوم هستند که پوششی از باکتری‌ها دارند.

عدم درمان واژینوز باکتریال چه پیامدهایی دارد؟
واژینوز باکتریایی به مدت ۲-۳ روز بهبود می‌یابد. با این حال، در صورتی که چنین اتفاقی رخ نداد، باید توجه بیش‌تری به خرج بدهید. باید برای درمان واژینوز باکتریایی اقدام کنید و شیوع آن را در آینده تحت کنترل قرار دهید. بیماری واژن ممکن است عوارض جانبی زیر را در پی داشته باشد:
۱. عوارض در دوران بارداری – واژینوز باکتریایی اثرات نامطلوبی بر بارداری دارد. این اختلال ممکن است منجر به سقط جنین، زایمان زودرس، پارگی زودرس غشاء، عفونت مایع آمنیوتیک، اندومتریت پس از زایمان و خطر عفونت زخم پس از سزارین و همین‌طور با وزن کم هنگام تولد. از این رو، نوزادان زود متولد شده، به احتمال زیاد از مشکلات مختلفی مانند مشکل تنفس، عفونت، خونریزی داخل مغز، رشد ضعیف، بیماری‌های مزمن ریه و رشد نامناسب رنج خواهند برد.
۲. خطر بالاتر ابتلا به ابتلا به STIها، از جمله HIV – وجود واژینوز باکتریایی، خطر ابتلا به ویروس HIV، تبخال تناسلی، کلامیدیا، بیماری التهابی لگن و سوزاک را افزایش می‌دهد. بیماری‌هایی مانند اچ‌آی‌وی که می‌توانند به صورت جنسی انتقال بیابند، احتمال ابتلای شریک زندگی‌تان را نیز افزایش می‌دهد.

درمان واژینوز باکتریال
۱. ماست
پروبیوتیک‌ها یک گزینه‌ی عالی برای حفظ سلامت مجاری ادراری و واژن هستند. درمان‌های پروبیوتیک به بدن کمک می‌کنند تا تعادل طبیعی را در ناحیه‌ی تناسلی بازیابی کند. ماست ماهیتی پروبیوتیک دارد. این ماده‌ی غذایی شامل باکتری‌های خوب است. این باکتری‌ها به بدن کمک می‌کنند تا عفونت را درمان و تعادل طبیعی را بازیابی کند.
جهت استفاده از ماست برای این منظور می‌توانید هر روز ۲۲۰ گرم ماست ساده و شیرین‌نشده بخورید یا توپ پنبه‌ای را در ماست ۱۰ دقیقه خیس بگذارید و آن را به مدت دو ساعت درون واژن قرار دهید. این روش درمانی به بازسازی باکتری سالم به منظور خلاص شدن از شر واژینوز باکتریایی کمک می‌کند. به علاوه، این درمان ارزان قیمت دارای کم‌ترین عوارض جانبی است.
۲. سیر
طبق یک مطالعه، سیر می‌تواند به عنوان یک داروی گیاهی برای درمان واژینوز باکتریال استفاده شود. سیر در عین حال درمان نسبتا موثرتری برای درمان واژینوز باکتریایی است، در مقایسه با سایر روش‌های محبوب مانند مترونیدازول. سیر مجموعه‌ای از سی و سه ترکیب گوگردی است که در میان آن‌ها آلیسین مسئول خواص ضد باکتریایی آن است.
سیر می‌تواند به طور مستقیم خورده شود. همچنین، انواع مختلفی از مکمل‌های سیر در بازار وجود دارد از جمله کرم‌های واژینال سیر یا داروهای خوراکی. شما همچنین می‌توانید یک حبه سیر را پیچیده در گاز هر روز به مدت نیم ساعت داخل واژن قرار دهید.
۳. هیدروژن پراکسید
باکتری سالمی که با نام لاکتوباسیلوس شناخته می‌شود، هیدروژن پراکسید تولید می‌کند که به مهار واژن برای حفظ تعداد باکتری‌های ناسالم در مقدار مورد نیاز کمک می‌کند و تعادل را حفظ می‌کند. هیدروژن پراکسید ترکیبی از هیدروژن و اکسیژن است و به همین‌ها تجزیه می‌شود. بر اساس تخمین‌ها ۷۵ تا ۹۰ درصد لاکتوباسیلوس‌ها در اکثر واژن‌های سالم، هیدروژن پراکسید تولید می‌کنند. با این حال، تنها ۵٪ توانایی انجام این کار را در یک واژن مبتلا به واژینوز باکتریال انجام می‌دهند. به همین دلیل استعمال مداوم ۱ اونس هیدروژن پراکسید می‌تواند واژینوز باکتریال را درمان کند. درعین حال، این ماده یکی از داروهای خانگی ارزان برای از بین بردن BV است، که نسبت به روش‌های سنتی عوارض جانبی نسبتا کم‌تری دارد.
۴. روغن درخت چای
روغن درخت چای یک روغن معطر است که از گیاهی به نام Melaleuca alternifolia که در استرالیا یافت می‌شود، به دست آمده‌است. این روغن پر است از خواص ضد میکروبی عالی، به همین دلیل است که به عنوان یکی از مواد تشکیل‌دهنده در انواع مختلف محصولات آرایشی استفاده می‌شود. شما می‌توانید ۵ تا ۱۰ قطره روغن درخت چای را با یک اونس روغن حامل مخلوط کنید. روغن حامل می‌تواند هر روغن دیگری باشد از جمله روغن زیتون، روغن نارگیل یا روغن جوجوبا. استفاده از روغن حامل به این دلیل است که غلظت بالای روغن درخت چای می‌تواند پوست را تحریک کرده و آن را بسوزاند، و حتی ممکن است بافت ظریف واژن را دچار سوزش کند. یک تامپون را ابتدا در ترکیب روغنی قرار دهید و آن را داخل واژن بگذارید. بعد از یک ساعت تامپون را خارج کنید.
قبل از استفاده از روغن درخت چای، حتما یک آزمایش پچ انجام دهید به این دلیل که این روغن ممکن است در برخی از آدم‌ها سبب بروز واکنش آلرژیک شود.
۵. بوریک اسید
اسید بوریک به دلیل کم هزینه بودن، سهولت استفاده و دسترسی آسان، یکی از رایج‌ترین داروهای طبیعی برای درمان واژینوز باکتریایی بوده‌است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، اسید بوریک برای درمان عفونت‌های مربوط به BV بسیار موثر است. همچنین مصرف منظم اسید بوریک اثرات طولانی مدت و امیدبخش بر واژینوز باکتریال دارد.
شما می‌توانید اسید بوریک را به شکل کپسول و به طور منظم دو هفته داخل واژن قرار بدهید. لازم به ذکر است که اسید بوریک طبیعت سمی دارد و از این رو خوراکی نیست. همچنین در صورتی که حامله هستید، باید از استعمال اسید بوریک پرهیز کنید.
۶. سرکه سیب
یکی از دلایل اصلی بروز واژینوز باکتریایی، تغییر تعادل pH است که باعث می‌شود تعداد باکتری‌های ناسالم بیش‌تر از باکتری‌های خوب باشد. استفاده از سرکه سیب تراز طبیعی PH واژن را بازیابی می‌کند و بنابراین فلور طبیعی نیز دوباره ایجاد می‌شود. سرکه سیب در عین حال با توجه به خواص ضد باکتری که دارد باکتری‌های ناسالم را از بین می‌برد، روندی که به نوبه‌ی خود کمکی به رشد باکتری‌های خوب است.
برای انجام این درمان می‌توانید ۱ قاشق چایخوری سرکه سیب و ۲ فنجان آب را با هم مخلوط کنید و با استفاده از ترکیب حاصل ناحیه‌ی واژن را شستشو دهید. روش دیگر این است که نصف فنجان سرکه سیب را به آب داخل وان اضافه کنید و در حدود ۳۰ دقیقه در این آب غوطه‌ور شوید.
۷. تخم شنیلیله
تخم شنیلیله به دلیل ارزش درمانی که دارد برای درمان بسیاری از بیماری‌ها، به طور گسترده‌ای در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد (هم به صورت خوراکی و هم به صورت خارجی). این دانه‌های قدرتمند علاوه بر تقویت سیستم ایمنی، می‌توانند برای درمان دیابت، متعادل کردن سطح کلسترول، حفظ سلامت قلب، درمان یبوست و بسیاری دیگر از جمله درمان خانگی با واژینوز باکتری استفاده شوند. این ماده کمک‌تان می‌کند تا سطح pH واژن را حفظ کرده و در عین حال با بهبود سیستم ایمنی، روند بهبود را سرعت می‌بخشد.
تخم شنبلیله را می‌توان به روش‌های مختلف مصرف کرد. یک قاشق چایخوری از این دانه‌ّها را در یک فنجان آب به مدت شب تا صبح خیس بگذارید. این آب را هر روز صبح قبل از صبحانه بخورید. شما می‌توانید این روند را چند روز تکرار کنید. روش دیگر این است که می‌توانید یک قاشق چایخوری تخم شنبلیله را به صورت پودری به یک فنجان ماست اضافه کنید و ترکیب حاصل را هر روز یا تا زمانی که واژینوز باکتریال درمان شود، بخورید. روش دیگر این است که می‌توانید یک قاشق چایخوری از این دانه‌ها را در یک فنجان آب به مدت حدود ۵ دقیقه بجوشانید، سپس ترکیب را صاف کرده و محلول حاصل را بخورید. در صورت تمایل می‌توانید کمی عسل نیز برای بهبود طعم و مزه، به محلول اضافه کنید. این روش درمانی را می‌توانید دو بار یا سه بار در روز تکرار کنید.
۸. روغن نارگیل
روغن نارگیل سرشار از ترکیبات ضد باکتری، ضد قارچی و ضد ویروسی است. طبق یک مطالعه، ۳۰-۴۰ درصد از این روغن را، اسید لوریک تشکیل می‌دهد. اسید لوریک سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و بنابراین قادر است روند بهبودی را تسریع کند. به همین دلیل است که روغن نارگیل یکی از داروهای خانگی توصیه‌شده برای درمان واژینوز باکتریال است. این روغن باعث رشد باکتری‌های سالم می‌شود و از رشد باکتری‌های بد جلوگیری می‌کند.
روغن نارگیل را می‌توانید به عنوان روغن پخت و پز استفاده کنید. روش دیگر این است که می‌توانید یک تامپون خیس خورده در روغن نارگیل را به مدت حدود دو ساعت داخل واژن قرار بدهید. پس از خارج کردن تامپون، واژن را با آب ولرم شستشو دهید. همچنین، می‌توانید روغن نارگیل را در منطقه‌ی آسیب‌دیده دو یا سه بار در روز استعمال کنید.
۹. شیر
مصرف پروبیوتیک یکی از بهترین درمان‌ها برای واژینوز باکتریال است. محصولات لبنی مختلف مانند شیر نیز در زیر مجموعه‌ی پروبیوتیک‌ قرار می‌گیرند و منبع خوبی برای لاکتوباسیلوس هستند که برای واژن سالم اهمیت زیادی دارد. شیر، به ویژه شیر حاوی اسیدفولیک، به طور گسترده‌ای برای درمان واژینوز باکتریایی استفاده می‌شود. چنین تاثیری به این دلیل است که شیرِ غنی از لاکتوباسیلوس‌ها، به بازگرداندن فلور طبیعی واژن کمک می‌کند.
شما می‌توانید هر روز یک لیوان شیر بخورید، یا یک تامپون را در شیر خیس کنید و آن را در واژن قرار دهید. بگذارید تامپون به مدت حدود ۱-۲ ساعت بماند و بعد آن را بیرون بیاورید. یک بار در روز این روش درمانی را تکرار کنید.
۱۰. برگ چریش
گیاه دارویی چریش در سراسر جهان برای توانایی‌های درمانی‌اش شناخته‌شده است. محصولات مختلف تولید شده از درخت چریش وجود دارد که برای سلامتی انسان مفید هستند. این محصولات به دلیل داشتن خواص ضدعفونی‌کننده، ضد قارچی و ضد ویروسی شناخته شده‌اند. چریش یک درمان آزمایش شده برای درمان عفونت‌های مختلف واژن است، از جمله عفونت‌های ویروسی، عفونت‌های باکتریایی، عفونت‌های قارچی و عفونت‌های مخمری.
یک مشت برگ چریش بردارید و آن‌ها را به مدت حدود ۳ دقیقه در یک تابه حرارت دهید. اجازه دهید خنک شوند و سپس آن‌ها را آسیاب کنید تا پودر شوند. با مخلوط کردن دو قاشق چایخوری از این پودر و آب خمیر نرمی را تهیه کنید و بعد آن را در اطراف واژن قرار دهید. برای رسیدن به نتایج دلخواه این فرایند را دو بار در روز تکرار کنید.
۱۱. کالندولا
چنان‌چه در مطالعات فارماکولوژیک اثبات شده‌است، کالندولا دارای خواص ضد ویروسی و ضد باکتری است. بنابراین، در ترکیبات مختلف بالینی برای درمان تعدادی از بیماری‌ها و عفونت‌ها استفاده می‌شود. کالندولا یکی از قوی‌ترین داروهای گیاهی است که به یک سوال مهم پاسخ می‌دهد: “چگونه به طور طبیعی واژینوز باکتریال را درمان کنیم؟” ثابت شده که این گیاه دارویی تأثیر آرام‌بخشی روی عفونت و تحریک ایجاد شده در اثر آن دارد.
با جوشاندن مقداری کالندولا در نیم لیتر آب، چای گیاهی آماده کنید. سپس یک تکه پارچه‌ی تمیز بردارید و آن را در این چای خیس کنید. با این پارچه روی واژن ضربه‌های آرام بزنید تا از شر سوزش و قرمزی خلاص شوید و واژینوز باکتریال را از بین ببرید.
۱۲. روغن پونه‌ی کوهی
روغن اورگانو یا پونه‌ی کوهی یکی دیگر از داروهای خانگی است که خواص دارویی فوق‌العاده‌ای دارد از جمله خواص ضد باکتری، قارچ کش، ضد ویروسی و ضد میکروبی. یکی از مزایای اصلی این روغن، توانایی‌اش برای محدود کردن احتمال عود واژینوز باکتریال است.
چند قطره روغن پونه‌ی کوهی آماده کرده و آن را با روغن زیتون مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده را روی واژن استعمال کنید و اجازه بدهید به مدت حدود ۱۲۰ دقیقه بماند. این روند را یک بار در روز تکرار کنید تا علائم قابل‌توجه بهبودی را مشاهده کنید. روش دیگر این است که می‌توانید مخلوطی از سه قطره روغن اورگانو و آب ولرم را بنوشید. برای رهایی از شر واژینوز باکتریال ، حدود دو ماه این روش درمانی را ادامه بدهید.
۱۳. آلوئه‌ورا
آلوئه‌ورا منبع غنی آنتراکینون‌ها است که آلوئه‌ورا را پر از خواص ضد باکتریایی می‌کنند. به همین دلیل، استفاده از آلوئه‌ورا در واژن، رشد باکتری‌های ناسالم را که عامل اصلی بروز واژینوز باکتریال هستند، محدود می‌کند. این گیاه دارویی یکی از عوامل شفادهنده‌ی طبیعی است که به طور گسترده‌ای در دسترس است و می‌تواند به طور طبیعی برای درمان واژینوز باکتریال استفاده شود.
برگ آلوئه‌ورا را بردارید و آن‌ها را با استفاده از آب ساده بشویید. برای به دست آوردن ژل، برگ را به صورت طولی برش دهید. این ژل تازه را روی منطقه‌ی آسیب‌دیده اعمال کنید. این روند باید به مدت حدود ۱ تا ۲ هفته تکرار شود تا به نتایج مورد نظرتان برسید.
۱۴. گردو سیاه
گردوی سیاه، بمبی از تانن‌ها و جاگلون‌ها است که طبیعت ضد باکتری‌ دارند. به علاوه، این گردو دارای خواص ضدعفونی‌کننده و ضد انگل است که به تخریب باکتری‌هایی که باعث عفونت می‌شوند کمک می‌کند. به همین دلیل است که گردوی سیاه به عنوان یکی از درمان‌های خانگی مناسب برای واژینوز باکتریال محسوب می‌شود.
برای انجام این درمان طبیعی جهت از بین بردن واژینوز باکتریایی، چند قطره از تنتور گندم سیاه را آماده کنید و آن را در منطقه‌ی آسیب‌دیده بمالید. این روش درمانی باید یک بار در روز انجام شود تا واژینوز باکتریال به طور کامل از بین برود. روش دیگر برای استفاده از مزایای گردوی سیاه این است که می‌توانید مکمل آن را به طور روزانه مصرف کنید.
۱۵. اکیناسه
دلیل اصلی ابتلا به انواع عفونت‌ها داشتن یک سیستم ایمنی ضعیف است. عفونتی که به بدن‌مان حمله می‌کند، می‌تواند منجر به مشکلات بهداشتی مختلف از جمله سرماخوردگی یا احتمالا بروز نوعی عدم تعادل، مانند واژینوز باکتریال شود.
اکیناسه یکی از درمان‌های طبیعی برای واژینوز باکتریایی است که به شدت سیستم ایمنی را تحریک می‌کند. به این ترتیب بدن می‌تواند با قدرت بیش‌تری با ویروس‌ها و باکتری‌های مختلف مبارزه کند.
شما می‌توانید ۲ میلی‌لیتر از تنتور اکیناسه را به صورت خوراکی ۳ تا ۴ بار در روز و به مدت دست کم ۲ تا ۳ روز مصرف کنید. اگر علائم بهبودی قابل مشاهده نبود، می‌توانید دوز دارو را افزایش دهید. این درمان BV برای افرادی که نسبت به آفتابگردان واکنش آلرژیک دارند، توصیه نمی‌شود.
۱۶. خوک طلایی
گیاه دارویی خوک طلایی از یک ترکیب زیست‌فعال معروف به نام بربرین تشکیل شده‌است که طبیعت ضد باکتری و ضد قارچی دارد. علاوه بر این، بربرین همچنین قادر به فعال کردن گلبول‌های سفید و در نتیجه، تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود توانایی بدن برای مبارزه با عفونت است. بنابراین، این گیاه قدرتمند نیز یک پاسخ گیاهی به این سوال است: “چگونه از شر واژینوز باکتریال خلاص شویم؟” این گیاه دارویی با باکتری‌های ناسالم مبارزه می‌کند و باعث رشد باکتری‌های سالم می‌شود.
گیاه خوک طلایی در قالب کپسول‌های ۱-۵۰۰ میلی‌گرمی موجود است و شما می‌توانید آن‌ها را به صورت خوراکی با یک لیوان آب دو بار در روز و به مدت یک هفته یا تا زمانی که علائم بهبودی را دیدید، مصرف کنید.
۱۷. میوه‌های خانواده‌ی مرکبات
میوه‌های خانواده‌ی مرکبات به عنوان منبع فوق‌العاده‌ای از ویتامین C محسوب می‌شوند. ویتامین C باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود، بنابراین بدن برای مبارزه با عفونت‌ها و همچنین درمان واژینوز باکتریال قدرت بیش‌تری خواهد داشت. میوه‌های مرکبات برای درمان واژینوز باکتریایی یک درمان خانگی عالی محسوب می‌شوند.
تمام کاری که باید انجام دهید این است که میوه‌های مرکبات مانند لیمو، پرتقال، گریپ‌فروت و … را در برنامه‌ی غذایی همیشگی‌تان بگنجانید.
۱۸. اسید فولیک
فولات نقش مهمی در مبارزه با توسعه‌ی واژینوز باکتریایی دارد. این ویتامین با تقویت سیستم ایمنی بدن واژینوز باکتریایی را هدف قرار داده و آن را درمان می‌کند. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که زنان دارای رژیم غذایی حاوی اسید فولیک کم‌تر، معمولا از واژینوز باکتریال رنج می‌برند.
شما می‌توانید اسید فولیک مورد نیاز را با استفاده از سبزیجات برگ سبز، آووکادو، مارچوبه، کلم بروکلی، لوبیای خشک، نخود فرنگی، آجیل و اسفناج در رژیم غذایی‌تان، دریافت کنید. روش دیگر برای دریافت اسید فولیک این است که می‌توانید یک دوز ۸۰۰ میکروگرمی از آن را به صورت دو دوز ۴۰۰ میکروگرمی، برای درمان واژینوز باکتریال مصرف کنید.
۱۹. گیاه دارویی تراکیل
تراکیل یک جایگزین گیاهی است که برای درمان طبیعی واژینوز باکتریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این داروی گیاهی از قدیم‌الایام مورد استفاده بوده‌است و گفته می‌شود که جریان طبیعی مایعات داخلی بدن را بازسازی می‌کند و سبب تسهیل حذف سموم مضر از بدن می‌شود. استفاده از این دارو، یکی از روش‌های گسترده و توصیه شده توسط پزشکان آیورودا برای درمان واژینوز باکتریال است.
چای تراکیل را می‌توانید با اضافه کردن یک قاشق چایخوری از برگ آن به یک لیوان آب جوش آماده کنید. اجازه بدهید گیاه تقریبا به مدت ده دقیقه دم بکشد. شما می‌توانید چای این گیاه دارویی را بنوشید یا آن را بعد از خنک شد‌ن، برای شستشوی واژن استفاده کنید.
۲۰. مریم‌گلی
مریم‌گلی گیاهی است که به عنوان یک داروی شناخته‌شده و محبوب برای درمان انواع مختلفی از بیماری‌ها استفاده می‌شود. این گیاه دارویی آمیزه‌ای از ترکیباتی است که باعث می‌شوند گیاه خواص ضد التهابی، ضد باکتری و ضد عفونی داشته باشد. به همین علت، مریم‌گلی قادر است با تعداد زیادی از باکتری‌هایی است که باعث عفونت می‌شوند، مبارزه کند.
مقداری مریم گلی را به یک فنجان آب اضافه کنید و حدود ۱۵ دقیقه آن را بجوشانید. اجازه دهید مدتی بماند تا دم بکشد. نوشیدن این چای به صورت سه بار در روز، به کاهش میزان تحریک، احساس سوزش، و خروج ترشح از واژن کمک می‌‌کند و سبب می‌شود که از شر واژینوز باکتریال خلاص شوید. روش دیگر این است که می‌توانید واژن را با این دمنوش بشویید تا علائم واژینوز باکتریایی را کاهش دهد.
۲۱. آویشن
آویشن نیز یک گیاه دارویی است که به دلیل وجود ترکیباتی از گروه فنل‌ها خواص ضد باکتری و ضد قارچی دارد. به همین دلیل است که آویشن به طور موثری میکروب‌هایی را که سبب بروز واژینوز باکتریال می‌شوند، از بین می‌برد، و خروج ترشح از واژن، خارش و ناراحتی ناشی از این بیماری را تسکین می‌دهد.
شش قطره روغن آویشن و یک قاشق غذا خوری روغن جوجوبا را با هم مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده را به منطقه‌ی آسیب‌دیده اعمال کنید و بعد از مدتی آن را با آب بشویید.
۲۲. جوش شیرین
جوش شیرین یا بیکربنات سدیم ماده‌ای طبیعی است که در تهیه‌ی بسیاری از غذاها و ترکیبات دارویی به کار می‌رود. این ماده ماهیت قلیایی دارد و به همین دلیل سطح pH واژن را خنثی می‌کند، و از این رو یکی از علل ریشه‌ای واژینوز باکتریایی را از بین می‌برد. دیگر چه می‌خواهید؟ این ماده به عنوان یک ضدعفونی‌کننده‌ی طبیعی عمل می‌کند، و در نتیجه باکتری‌های ایجادکننده‌ی عفونت را پاک می‌کند و به شما کمک می‌کند تا از شر بوی ماهی- مانند خلاص شوید. جوش شیرین به دلیل مزایای فراوانی که دارد، یکی از بهترین داروهای خانگی برای از بین بردن واژینوز باکتریال محسوب می‌شود.
برای استفاده از جوش شیرین جهت درمان واژینوز باکتریایی می‌توانید با استفاده از ۶۰۰ میلی‌لیتر آب گرم حاوی ۱ قاشق چایخوری از این پودر ناحیه‌ی واژن را شستشو دهید. برای رسیدن به نتایج مطلوب این روش درمانی را یک بار در روز و به مدت ۱-۲ هفته تکرار کنید. روش دیگر این است که می‌توانید کپسول‌های ژلاتینی را با پودر جوش شیرین پر کنید و آن را داخل واژن قرار بدهید. یکی دیگر از روش‌های استفاده از جوش شیرین، استعمال خمیر تهیه‌ شده از این پودر و مقداری آب است. این روش زمانی مفید است که پوست این ناحیه بیش از حد تحریک شده باشد. همچنین می‌توانید مقداری پودر جوش شیرین را به آب داخل وان اضافه کنید.
۲۳. روغن میخک
یکی دیگر از روغن‌های معطر مفید برای کسانی که قصد دارند واژینوز باکتریایی را در خانه درمان کنند و به دنبال درمان‌های طبیعی هستند، روغن میخک است. میخک از قدیم‌الایام به عنوان نگهدارنده‌ی مواد غذایی و برای اهداف دارویی محبوبیت زیادی دارد. این ادویه دارای خواص ضد باکتری، ضد ویروسی، ضد قارچی و ضدعفونی‌کننده است. روغن میخک را می‌توانید به طور موضعی مصرف کنید یا آن را برای درمان مشکلات مختلف بهداشتی از جمله واژینوز باکتریایی به صورت خوراکی استفاده کنید.
روش‌های متعددی وجود دارد که از طریق آن‌ها، می‌توانید میخک را برای درمان واژینوز باکتریال استفاده کنید. شما می‌توانید ناحیه‌ی واژن را با دمنوش میخک یا روغن گل میخک رقیق شده در آب شستشو دهید. روش دیگر این است که می‌توانید چند قطره روغن میخک را به آب داخل وان اضافه کنید یا حتی می‌توانید روغن میخک را با روغن حامل مورد نظرتان مخلوط کنید و ترکیب حاصل را در منطقه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید.
۲۴. روغن مر حجازی، روغن اسطوخودوس و روغن ‌هسته‌ی زردآلو
ثابت شده که ترکیبی از این سه روغن برای مبارزه با مشکلات ناشی از واژینوز باکتریایی مفید است. خواص ضد باکتری این سه روغن تعداد باکتری‌های ناسالم را کاهش می‌دهد، و به این ترتیب رشد باکتری‌های سالم حمایت شده و سطح pH به حالت متعادل بازمی‌گردد.
نصف قاشق چایخوری روغن مر حجازی، نصف قاشق چایخوری روغن اسطوخودوس و نصف قاشق چایخوری روغن ‌هسته‌ی زردآلو را آماده کنید. آن‌ها را خوب با هم مخلوط کرده و ترکیب حاصل را در ناحیه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید. اجازه بدهید به مدت حدود ۱۵ دقیقه بماند و در نهایت با استفاده از آب ولرم آن را شستشو دهید. برای رسیدن به نتایج مورد نظرتان می‌توانید این درمان را یک بار در روز تکرار کنید.
۲۵. آب کرنبری
خوب، این یکی از آن داروهای خوشمزه است که این بیماری را درمان می‌کند در حالی که به جوانه‌های چشایی‌تان نیز لذت می‌دهد. آب کرنبری منبع عالی ویتامین C است و طبیعت اسیدی دارد. این نوشیدنی سطح pH ناحیه‌ی واژن را کاهش می‌دهد و بنابراین سبب افزایش سطح اسیدیته‌ی آن می‌شود. این روند برای رشد باکتری‌های ناسالم مناسب نیست و در عین حال باعث رشد باکتری‌های سالم می‌شود. بنابراین، علت اصلی واژینوز باکتریایی را به حداقل می‌رساند. علاوه بر این، از بروز عفونت‌های دستگاه ادراری (UTIs) جلوگیری می‌کند.
مصرف یک لیوان آب کرنبری تازه و بدون شکر دو بار در روز، برای درمان واژینوز باکتریال شگفتی می‌آفریند.
۲۶. روغن علف لیمو
روغن علف لیمو نوعی روغن معطر است که از گیاهی به نام علف لیمو تهیه می‌شود. این روغن به طور گسترده‌ای در تهیه‌ی داروهای مختلف استفاده می‌شود. علف لیمو به دلیل خواص ضد میکروبی که دارد، مانع رشد باکتری‌های ناسالم می‌شود. این گیاه دارویی در عین حال درد و سوزش ناشی از واژینوز باکتریال را کاهش می‌دهد.
روغن علف لیمو را با روغن حاملی مانند روغن نارگیل ترکیب کنید تا از غلظت آن کم شود. ترکیب به دست آمده را در منطقه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید. اجازه دهید مدتی بماند و در نهایت آن را با آب سرد شستشو دهید.
۲۷. کمپرس آب سرد
کمپرس آب سرد به طور گسترده‌ای به عنوان درمان خانگی برای رفع واژینوز باکتریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش درمانی باعث کاهش التهاب، خارش، و سوزش ناشی از واژینوز باکتریال می‌شود. یک تکه پارچه را در آب سرد غوطه‌ور کنید و آن را روی واژن قرار دهید. این کار رگ‌های خونی را منقبض می‌کند و درد و رنج حاصل از این بیماری را کاهش می‌دهد. روش دیگر این است که می‌توانید چند تکه یخ را بردارید، آن‌ها را لای یک پارچه قرار دهید و بعد بسته‌ی یخ را روی واژن قرار دهید.
۲۸. حمام با روغن سدر
آزاردهنده‌ترین موضوع در مورد واژینوز باکتریایی خارش، تورم و سوزش همراه با آن است. و دقیقا به همین دلیل است که روغن معطر سدر مفید محسوب می‌شود. ثابت شده که سدر دارای ترکیباتی است که برای خلاص شدن از شر خارش و تورم واقعا موثر هستند. شما می‌توانید از این روغن برای تسکین فوری علائم مرتبط با واژینوز باکتریایی، با اضافه کردن چند قطره روغن سدر و کمی نمک به آب گرم داخل وان استفاده کنید.
۲۹. انگور فرنگی هندی یا آمله
انگور فرنگی هندی که با نام آمله نیز شناخته می‌شود، یکی از داروهای محبوب در طب آیورودا است. آمله به دلیل داشتن بالاترین مقدار ویتامین C شناخته شده‌است. علاوه بر این، ترکیبات فنولی، تانن، آلکانوئیدها، و اسیدهای آمینه نیز به میزان فراوانی در آن موجود است. همچنین انگور خرگوش هند دارای خواص ضد باکتری عالی است. همه‌ی این‌ ویژگی‌ها سبب می‌شود که آمله درمان خانگی فوق‌العاده‌ای برای واژینوز باکتریال باشد. خواص خنک‌کننده و ملین موجود در آمله باعث کاهش احساس سوزش در واژن می‌شود.
یک انگور فرنگی هندی بردارید و بشویید. سپس آن را برش بزنید. انگور هندی برش خورده را در یک فنجان آب شب تا صبح خیس بگذارید. در نهایت برش‌های انگور را بردارید و آب را بنوشید. برای خلاص شدن از شر علایم مربوط به واژینوز باکتریایی، به مدت یک ماه این روند را دنبال کنید. روش دیگر برای استفاده از انگور فرنگی هندی جهت درمان واژینوز باکتریال این است که می‌توانید مخلوطی از ۱ قاشق چایخوری آب آمله را در یک فنجان آب همراه با یک قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید. ترکیب حاصل را یک بار در روز را بخورید.
۳۰. سرکه سفید
شستشوی ناحیه‌ی واژن با سرکه سفید یک راه موثر برای درمان واژینوز باکتریایی به طور طبیعی است. سرکه سفید به عنوان یک ماده‌ی سم‌زدا عمل می‌کند و ناخالصی‌های موجود در واژن را از بین می‌برد. جدا از این، پروتئین‌هایی که منجر به بوی بد واژن می‌شوند را تجزیه می‌کند. این ماده در عین حال خارش و احساس سوزش را از بین می‌برد.
یک وان را با آب پر کنید و یک فنجان سرکه سفید و ۲ قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه کنید. از این آب برای خیس خوردن یا حمام کردن استفاده کنید.
۳۱. برگ انبه
برگ انبه یکی از گیاهان دارویی مورد علاقه در میان زنانی است که پیشگیری طبیعی، و همچنین درمان طبیعی را برای از بین بردن واژینوز باکتریال ترجیح می‌دهند. این برگ‌ها حاوی طیف گسترده‌ای از مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، آهن، فسفر و ویتامین A، B و C هستند. این برگ خواص ضد ویروسی، ضدعفونی‌کننده و ضد انگلی هم دارد. آنتوسیانیدین‌ها نیز که یک گروه از تانن‌ها هستند در این برگ‌ها یافت می‌شود. شما می‌توانید با جوشاندن برگ و دانه‌ی انبه محلولی آماده کنید و آن را برای درمان واژینوز باکتریایی به طور موثر مورد استفاده قرار بدهید.
۳۲. برگ گوآوا
استفاده از برگ گوآوا یکی از محبوب‌ترین داروهای خانگی برای درمان واژینوز باکتریال است. برگ گواوا خواص ضد باکتری، آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی دارد که در برابر عفونت‌های مختلف بسیار موثر است. این برگ همچنین حاوی تانن‌هایی است که برای این هدف بسیار مفید هستند. یک لیتر آب را در یک قابلمه بریزید و حدود ۸-۱۰ برگ گواوا را به آن اضافه کنید. ترکیب را بجوشانید تا حجم باقی‌مانده به نصف حجم اولیه کاهش بیابد. اجازه دهید محلول خنک شود و سپس آن را برای شستشوی ناحیه‌ی واژن دو بار در روز استفاده کنید.
۳۳. بابونه
یک مطالعه‌ی مهم برای بررسی اثرات درمانی گیاه بابونه انجام شده‌است. این مطالعه نشان داد که بابونه اثرات آنتی‌اکسیدانی، ضد میکروبی، ضد التهابی و ضد دیابتی دارد. نتایج این مطالعه همچنین نشان داد که برای درمان واژینوز باکتریایی به طور موثر، می‌توان بابونه را با درمان‌های مختلف ترکیب کرد.
یک قاشق غذاخوری گل بابونه خشک را بردارید و آن را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. به مدت حدود ۱۰ دقیقه ترکیب را روی حرارت بگذارید. سپس اجازه دهید خنک شود و آن را صاف کنید. با استفاده از محلول گرم بابونه دو بار در روز ناحیه‌ی واژن را شستشو بدهید.
۳۴. چای کیسه‌ای
چای کیسه‌ای را نیز می‌توان برای خلاص شدن فوری از شر واژینوز باکتریال و علائم همراه با آن استفاده کرد. یک کیسه چای را در آب ولرم به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه غوطه‌ور کنید. آن را مدتی در یخچال بگذارید و سپس به مدت چند دقیقه در منطقه‌ی آسیب‌دیده قرار بدهید.

به منظور جلوگیری از بروز واژینوز باکتریایی یا درمان آن چه اقداماتی باید “انجام شود”
۱. بهداشت ناحیه‌ی دستگاه تناسلی را به خوبی رعایت کنید. پس از شستن این ناحیه، آن را خوب خشک کنید و بعد لباس زیرتان را بپوشید.
۲. از لباس زیر گشاد و پنبه‌ای استفاده کنید. به این ترتیب هوا به خوبی در بخش خصوصی گردش خواهد داشت.
۳. یادتان باشد که همیشه یک رژیم غذایی مغذی مملو از ویتامین A، C، E و روی داشته باشید تا سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت‌ها به اندازه‌ی کافی قدرتمند باشد.
۴. مقدار زیادی آب و آبمیوه بنوشید. به این ترتیب سیستم بدن سم‌زدایی می‌شود.
۵. به طور منظم تمرینات پرزشی انجام بدهید. سموم موجود در بدن با تعریق خارج می‌شوند.
۶. استراحت و خواب کافی داشته باشید. به این ترتیب بدن فرصتی برای التیام خود خواهد داشت.
۷. سعی کنید سطح استرس را در خودتان کاهش دهید. سطوح بالای استرس بر pH بدن تاثیر می‌گذارد. زمانی را برای سرگرمی و خوشگذرانی یا پرداختن به فعالیت‌های مورد علاقه‌تان اختصاص دهید تا به این ترتیب سطح استرس در بدن‌تان پایین بماند.
۸. سطح قند خون خود را تحت کنترل نگه دارید.

برای جلوگیری از واژینوز باکتریال یا درمان آن چه کارهایی نباید انجام بدهیم
۱. از انجام دوش واژینال با مواد شیمیایی پرهیز کنید. دوش واژینال با استفاده از مواد شیمیایی منجر به بروز اختلال در تعادل PH ناحیه‌‌ی تناسلی می‌شود، از این رو، شرایط مطلوبی برای توسعه‌ی واژینوز باکتریایی مهیا خواهد بود.
۲. در صورتی که در ناحیه‌ی واژن‌تان ترشحات بدبویی وجود دارد، برای جلوگیری از بدتر شدن مشکل غذای تند مصرف نکنید.
۳. از نرم‌کننده برای لباس زیر استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث تحریک ناحیه‌ی واژن شود.
۴. از سیگار پرهیز کنید. سیگار نقش قابل‌توجهی در توسعه‌ی واژینوز باکتریال دارد.
۵. از مقاربت جنسی در حالی که مبتلا به واژینوز باکتریایی هستید پرهیز کنید، به این دلیل که عدم تعادل pH را بدتر می‌کند.

نتیجه‌گیری
اندام‌های تولید مثل زنانه نسبت به عفونت‌ها در مقایسه با اندام‌های تولید مثل مردانه بیش‌تر مستعد بروز عفونت هستند زیرا سطحی که در معرض مشکلات خارجی قرار دارد نسبتا بزرگ‌تر است. با توجه به این واقعیت، سیستم‌های تولید مثل زنانه نیاز به توجه بیش‌تری دارند. غفلت در رعایت بهداشت و مراقبت از واژن ممکن است منجر به بروز عفونت‌هایی مانند واژینوز باکتریایی شود. در صورتی که نمی‌توانید در مورد این مشکل با دیگران صحبت کنید یا اگر از عوارض جانبی ناشی از داروها ترس و واهمه دارید، بهتر است که درمان‌های خانگی طبیعی قید شده در این نوشتار را امتحان کنید. با این حال، یادتان باشد که از چند روش درمانی به طور همزمان استفاده نکنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو