پریودنتیت یا عفونت لثه، به طور کلی به بیماری لثه یا بیماری پریودنتال نیز گفته می‌شود. این بیماری با رشد باکتری ها در دهان شما شروع می شود و ممکن است اگر به درستی درمان نشود با خراب شدن دندان به دلیل از بین رفتن بافتی که دندان های شما را محاصره می کند، پایان یابد. بیماری لثه ممکن است بدون درد پیشرفت کند و علائم واضحی حتی در مراحل ابتدایی ایجاد نکند. در ادامه این مقاله ار بخش دندانپزشکی دکتر سلام به توضیج کامل درباره عفونت لثه یا پریودنتیت و انواع روش های درمان آن پرداخته و با آن آشنا می شویم.

عفونت لثه

تفاوت بین مشکلات لثه و عفونت لثه چیست؟

مشکلات لثه (التهاب لثه) معمولاً قبل از پریودنتیت (بیماری لثه) به وجود می‌آید. با این حال، مهم است که بدانیم همه لثه ها به پریودنتیت مبتلا نمی شوند. در مرحله اولیه عفونت لثه، باکتریهای موجود در پلاک دندان ایجاد می‌شوند، باعث می شوند لثه ها ملتهب شوند و در هنگام مسواک زدن به راحتی خونریزی کنند. اگرچه لثه ها ممکن است تحریک شوند، اما دندان ها هنوز به طور محکم در سوکت های خود کاشته شده‌اند. در این مرحله هیچ آسیب غیرقابل برگشتی به استخوان یا سایر بافت ها وارد نشده است.

وقتی عفونت لثه درمان نشود، می تواند تا پریودنتیت پیش رود. در فرد مبتلا به پریودنتیت، لایه داخلی لثه و استخوان از دندانها دور می شود و حفره هایی را تشکیل می دهد. این فضاهای کوچک بین دندانها و لثه، آوارها را جمع میکند. سیستم ایمنی بدن با پخش شدن پلاک و رشد عفونت لثه با باکتری ها می جنگد.

سمومی که توسط باکتریهای موجود در پلاک و همچنین آنزیم های “خوب” بدن درگیر مبارزه با عفونت ها هستند، شروع به تجزیه استخوان و بافت پیوندی می‌کنند که دندان ها را در جای خود نگه می دارد. با پیشرفت بیماری، حفره‌ها ها عمیق تر شده و بافت و استخوان لثه بیشتر از بین می رود. وقتی این اتفاق بیفتد، دیگر دندانها در جای خود قرار نمی گیرند، سست می شوند بنابراین خرابی و افتادن دندان اتفاق می افتد. بیماری لثه عامل اصلی ریزش دندان در بزرگسالان است.


بیشتر بخوانید: جراحی لیفت لثه چیست؟ + لبخند لثه ای و راه های درمان آن


چه عواملی باعث ایجاد بیماری عفونت لثه می شوند؟

پلاک عامل اصلی بیماری لثه است. با این حال، سایر عوامل می‌تواند در بیماری پریودنتال نقش داشته باشد. این موارد شامل موارد زیر است. تغییرات هورمونی، مانند مواردی که در دوران بارداری، بلوغ، یائسگی و قاعدگی رخ می دهد. این تغییرات لثه ها را حساس تر می کند و این مسئله باعث می شود تا لثه ها آسان تر عفونت کنند.

بیماری‌هایی هستند که ممکن است بر وضعیت لثه شما تأثیر بگذارد. این موارد شامل بیماری هایی مانند سرطان یا HIV می شود که در سیستم ایمنی بدن تداخل ایجاد میکند. از آنجا که دیابت بر توانایی بدن در استفاده از قند خون تأثیر می گذارد، بیماران مبتلا به این بیماری نیز در معرض خطر ابتلا به عفونت ها از جمله بیماری پریودنتال و عفونت لثه هستند. داروها می توانند سلامت دهان را تحت تأثیر قرار دهند، زیرا بعضی از آنها جریان بزاق را کاهش می دهد  که این مسئله اثر محافظتی روی دندان ها و لثه ها را از بین می‌برد.

برخی داروها مانند داروهای ضد تشنج دیلانتین و داروی ضد آنژین Procardia و Adalat می توانند باعث رشد غیر طبیعی بافت لثه شوند. عادات بد مانند استعمال دخانیات، ترمیم بافت لثه را سخت تر می کند. عادات بهداشت دهان و دندان ضعیف مانند مسواک نزدن و نخ دندان نکشیدن به صورت روزانه، باعث می شود تا لثه ها آسان تر دچار عفونت شود. سابقه خانوادگی بیماری های دهان و دندان نیز می تواند یکی از عوامل مؤثر در ایجاد عفونت لثه باشد.

عفونت لثه

علائم بیماری عفونت لثه چیست؟

اگرچه علائم بیماری پریودنتال اغلب ظریف است اما این بیماری کاملاً بدون علائم هشدار دهنده نیست. برخی از علائم ممکن است به نوعی از بیماری اشاره داشته باشد.

علائم بیماری عفونت لثه عبارتند از:

  • لثه هایی که در طی و بعد از مسواک زدن خونریزی می کنند
  • لثه های قرمز، متورم یا حساس
  • بوی بد دهان یا طعم بد دهان
  • تشکیل شکاف های عمیق بین دندان ها و لثه ها
  • دندانهای گشاد یا لق
  • تغییر در نحوه قرارگیری دندان ها در هنگام رشد

حتی اگر علائمی را مشاهده نکردید، ممکن است هنوز هم درجاتی از عفونت لثه را داشته باشید. در برخی افراد، بیماری لثه ممکن است فقط روی دندان های خاصی مانند دندان آسیاب تأثیر بگذارد. فقط دندانپزشک می تواند پیشرفت بیماری لثه را تشخیص داده و تعیین کند.

چگونه دندانپزشک بیماری عفونت لثه را تشخیص می دهد؟

در طول معاینه دندانپزشکی، دندانپزشک شما معمولاً این موارد را بررسی می کند:

  • خونریزی لثه، تورم، استحکام و عمق شکاف ها (فضای بین لثه و دندان ؛ هرچه شکاف بزرگتر و عمیق تر باشد، بیماری شدیدتر است)
  • حرکت دندان و تراز مناسب آنها
  • برای کمک به تشخیص شکستگی استخوان اطراف دندانها فک شما معاینه می شود.

چگونه بیماری عفونت لثه درمان می شود؟

اهداف درمان عفونت لثه بازگرداندن لثه های سالم به دندان است. دکتر معمولا با روش‌‍ های درمانی تورم، عمق شکاف و خطر عفونت را کاهش می دهد.  برای جلوگیری از پیشرفت بیماری، گزینه های درمانی بستگی به مرحله بیماری، نحوه واکنش شما به درمان های قبلی و سلامت کلی شما دارد. گزینه های مختلف روش های درمانی به صورت غیر جراحی است که رشد باکتری ها را تا جراحی کنترل می کند تا بافت های پشتیبان کنترل شوند.

چگونه می توان از بیماری عفونت لثه جلوگیری کرد؟

عفونت لثه می تواند درمان شود و پیشرفت بیماری لثه تقریباً در همه مواردی که کنترل پلاک مناسب انجام شود، متوقف می شود. کنترل صحیح پلاک شامل پاکسازی  حرفه ای حداقل دو بار در سال، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه است. مسواک زدن پلاک را از روی سطح سطحی دندان از بین میبرد؛ نخ دندان، ذرات غذا و پلاك را از بین دندانها و زیر خط لثه جدا می كند.

طبق اعلام انجمن دندانپزشکی آمریكا، شستشوی با دهانشویه های ضد باكتری دهان می تواند باكتری هایی را كه باعث ایجاد پلاك و لثه می شوند، كاهش دهد.  سیگار نکشید، مصرف دخانیات عاملی خطرزا در ایجاد پریودنتیت است. افراد سیگاری هفت برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری به بیماری لثه مبتلا هستند و سیگار کشیدن می تواند شانس موفقیت برخی از درمان ها را کاهش دهد. استرس را کاهش دهید، استرس ممکن است سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با عفونت دشوار کند.

رژیم غذایی متعادلی را حفظ کنید، تغذیه مناسب به سیستم ایمنی بدن شما در مبارزه با عفونت کمک می کند. خوردن غذاهایی با خاصیت آنتی اکسیدانی به عنوان مثال،غذاهایی که حاوی ویتامین E (روغن های گیاهی، آجیل، سبزیجات دارای برگ سبز) و ویتامین C (مرکبات، کلم بروکلی، سیب زمینی) است، می توانند به بدن شما در ترمیم بافت آسیب دیده کمک کنند. از جرم گیری دندان خودداری کنید، این اقدامات ممکن است نیروی اضافی را بر روی بافت های پشتی دندان قرار دهد و می تواند سرعت تخریب این بافت ها را افزایش دهد.

با وجود پیروی از روشهای معمول بهداشت دهان و دندان و شیوه زندگی سالم، آکادمی پریودنتولوژی آمریکا می گوید که ممکن است تا 30٪ آمریکایی ها از نظر ژنتیکی مستعد بیماری لثه باشند. و افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد هستند، تا شش برابر بیشتر از بقیه به بیماری لثه مبتلا شوند. اگر کسی در خانواده شما به بیماری لثه مبتلا باشد، ممکن است به این معنی باشد که شما در معرض خطر بیشتری  هستید. اگر مستعد ابتلا به بیماری لثه هستید، ممکن است دندانپزشک یا پریودنتیست شما معاینات بیشتر و معالجه را برای مدیریت بهتر شرایط توصیه کند.

عفونت لثه

آیا بیماری عفونت لثه با سایر مشکلات بهداشتی مرتبط است؟

براساس تحقیقات محققان پیوندهای بالقوه ای بین بیماری لثه و سایر شرایط جدی سلامتی وجود دارد. افرادی که سیستم ایمنی سالمی دارند، باکتری های موجود در دهان که راه خود را به جریان خون می رسانند معمولاً بی ضرر هستند. اما تحت شرایط خاص، این میکروارگانیسم ها با مشکلات سلامتی مانند سکته مغزی و بیماری های قلبی همراه هستند. دیابت نه تنها یک عامل خطرزا برای بیماری لثه است بلکه بیماری لثه ممکن است دیابت را بدتر کند.

وقتی به سلامتی دندان فکر می کنید، تمرکز اصلی احتمالاً روی جلوگیری از خراب شدن دندان شما است. اما توجه به لثه ها نیز مهم است. لثه نه تنها در سلامت دندان شما بلکه در بهزیستی کلی شما نقش عمده ای دارد. در بسیاری از موارد، لثه های متورم و خونریزی نشانه عفونت لثه است. با این وجود، موارد دیگری وجود دارد که می تواند باعث مشکلات لثه در شما شود. علت لثه های دردناک هرچه که باشد، مراحلی وجود دارد که می توانید برای به حداقل رساندن صدمه و ناراحتی لثه انجام دهید.

عفونت لثه و مسواک زدن

در تلاش برای تمیز نگه داشتن دندان ها، ممکن است وسوسه شوید که با نیروی بیشتری مسواک بزنید. لثه‌ها از بافت ظریف ساخته شده‌اند، بنابراین مسواک زدن به روش اشتباه می تواند به آنها آسیب برساند. آیا مسواک دستی یا برقی را انتخاب می کنید؟ یکی از مسواک‌های نایلونی نرم که انتهای آن پر رنگ است را انتخاب کنید. حتی اگر مسواک هایی با برس متوسط ​​یا سخت پیدا کنید، ممکن است به مینای دندان شما آسیب برساند یا باعث ایجاد لثه های قرمز و متورم شود.

هنگام مسواک زدن، حتماً از حرکات ملایم و دایره ای برای ماساژ و تمیز کردن دندان ها و لثه ها استفاده کنید. در حالی که بسیاری از افراد از حرکاتی به سمت عقب و جلو استفاده می کنند، این حرکت می تواند لثه های شما را تحریک کرده و به آنها آسیب برساند. همچنین این حرکات باعث می شود که دچار درد و خونریزی یا مشکلات لثه شوید.

لثه و نخ دندان

همه ما اهمیت نخ دندان زدن هر روزه برای کمک به از بین بردن پلاک در مکانهایی که مسواک نمی تواند به آن برسد را می دانیم. برای اطمینان از اینکه عادت سالم شما باعث تورم و عفونت لثه ها نمی شود، هنگام نخ دندان کشیدن آرام باشید. به جای استفاده از نخ بین دندان با شدت زیاد با دقت آن را بالا و پایین بکشید و به دنبال منحنی هر دندان این کار را انجام دهید.

بیماری عفونت لثه

بیش از سه چهارم بزرگسالان آمریکایی بالای 35 سال به بیماری پریودنتال (لثه) مبتلا می شوند. در حالی که اکثر مبتلایان به بیماری لثه دارای شکل شدیدتری از بیماری هستند، عفونت لثه بین 5 تا 15 درصد نوع جدی تر بیماری لثه را در بر می‌گیرد که پریودنتیت نامیده می شود. هنگامی که افراد بهداشت صحیح دندان را رعایت  نمی‌کنند، باکتری های موجود در دهان پلاک هایی را روی دندان ها ایجاد می کند.

این باکتری ها ممکن است باعث التهاب لثه های شما شوند که منجر به ایجاد لثه های قرمز، متورم یا خونریزی لثه می شود. برای بسیاری از مبتلایان به عفونت لثه، این التهاب دردناک نیست. اگر زود به متوجه عفونت لثه خود شوید، می‌تواند با بهداشت دهان و دندان بهبود یابد. اما بدون درمان عفونت لثه می تواند بدتر شود و در نهایت منجر به افتادن دندان شود.

عفونت لثه

اگر علائم زیر را دارید، حتی اگر ناراحتی حس نمی‌کنید، حتماً از پزشک معالج خود کمک بخواهید:

  • تغییر در نحوه قرارگیری دندان‌ها بر روی لثه
  • تشکیل شکاف‌های عمیق بین دندان ها و لثه ها
  • لثه هایی که در حین و بعد از مسواک زدن خونریزی می کند
  • دندانهای گشاد یا لق
  • بوی بد دهان یا طعم بد دهان
  • لثه های قرمز، متورم یا حساس

هنگامی که عفونت لثه پیشرفت می کند، به پریودنتیت تبدیل می‌شود. وضعیتی که لثه ها و استخوان هایی که دندان ها را در جای خود نگه می دارند را می تواند، به شدت تضعیف کند. باکتری های موجود در دندان مواد سمی آزاد می کنند که به لثه شما آسیب می رساند و باعث آلوده شدن آنها می شود. عفونت و التهاب ناشی از حمله بدن به باکتری ها باعث می شود لثه و استخوان فک شما تخریب شود. ممکن است لثه های فوق العاده متورم و دردناک داشته باشید که احتمالاً خونریزی می کند. در صورت عدم درمان، پریودنتیت می تواند منجر به ریزش دندان شود.

لثه ها و سانکر سانرز

مقصر اصلی لثه های دردناک، زخم های دهان است. این زخم های دردناک می تواند در هر جایی از دهان، از جمله روی لثه ها ایجاد شود  و اغلب دارای یک مرکز سفید رنگ با لبه های قرمز است. ممکن است شما به یکباره دچار یک ضایعه شوید و این ضایعه فقط در یک ناحیه لثه شما ایجاد شود یا ممکن است چندین زخم به طور همزمان در تمام دهان خود داشته باشید.

در حالی که محققان نمی دانند که چه عواملی باعث ایجاد زخم کانکر می شود، ممکن است درگیری باکتری یا ویروسی عامل این اتفاق باشد. همچنین ممکن است مبتلایان به بیماری های خود ایمنی خاص دچار مشکلات لثه ای شوند که در اثر زخم های کانکر ایجاد شده است. زخم های پوستی غالباً به مرور زمان برمی گردند و مسری نیستند.

لثه و شیمی درمانی

شیمی درمانی می تواند تعدادی از عوارض ناخوشایند از جمله لثه های دردناک، تورم و خونریزی به همراه داشته باشد. بسیاری از افراد تحت معالجه سرطان با استوماتیت معالجه می‌شوند که این امر باعث ایجاد زخم ها و زخم های دردناک در لثه ها و در سراسر دهان می شود.

لثه و محصولات دخانیاتی

استفاده از سیگار و سایر محصولات دخانیاتی می تواند برای لثه های شما بسیار مضر باشد. افرادی که سیگار می کشند به احتمال زیاد به بیماری عفونت لثه مبتلا میشوند. ممکن است متوجه شوید که عادت سیگار کشیدن، موجب به وجود آمدن مشکلات لثه می‌شود، این مشکلاات شامل ا لثه های حساس، خونریزی لثه و زخم های دردناک است.

لثه و هورمون

برخی از خانم ها می دانند که در دوران بلوغ، قاعدگی، بارداری و یائسگی دچار مشکلات لثه می‌شوند. افزایش هورمون ها در دوران بلوغ می تواند جریان خون را به لثه ها افزایش داده و باعث قرمز شدن، تورم و حساس شدن آنها شود. برای خانم هایی که مشکلات لثه در زمان قاعدگی دارند، لثه های قرمز، متورم طبیعی است و احتمال ایجاد آنها کمی قبل از هر دوره قاعدگی وجود دارد. این مشکلات معمولاً پس از شروع دوره فروکش می کند.

بیماری لثه در بارداری به طور معمول از ماه دوم یا سوم بارداری شروع می شود و تا ماه هشتم ادامه می یابد و باعث ایجاد تورم و خونریزی لثه می شود. استفاده از محصولات ضد بارداری خوراکی ممکن است باعث ایجاد مشکلات لثه ای مشابه شود. برخی از خانمها که یائسگی را پشت سر می گذارند ممکن است دریابند که لثه های آنها بسیار خشک شده و در نتیجه درد و احتمال خونریزی دارد.


بیشتر بخوانید: لبخند لثه ای؛ درمان لبخند لثه ای از بوتاکس تا جراحی لب


نکاتی برای جلوگیری از عفونت لثه

حداقل روزی دو بار دندان های خود را مسواک بزنید. حتماً از تکنیک مسواک زدن مناسب پیروی کنید. اگر مطمئن نیستید که چه کاری باید انجام دهید، در مراجعه بعدی خود از دندانپزشک بخواهید به شما آموزش دهد. روزانه نخ دندان بکشید. این کار بیش از چند دقیقه طول نمی کشد، اما نخ دندان ممکن است مهمترین کاری باشد که می توانید برای جلوگیری از مشکلات لثه در حال حاضر و در آینده انجام دهید. روزانه با دهانشویه دهان خود را بشویید. دهانشویه با خاصیت ضد عفونی کنندگی باکتری های ایجاد کننده بیماری لثه را از بین می برد.

عفونت لثه

رژیم غذایی متعادل داشته باشید. رژیم متعادل، رژیمی حاوی ویتامین C و کلسیم فراوان، ممکن است احتمال بروز مشکلات لثه را به حداقل برساند. آب زیاد بنوشید. نوشیدن آب، به خصوص بعد از خوردن غذا، می تواند به شستشوی مواد غذایی از دندان های شما کمک کند و باعث می شود که باکتری بر روی پلاک هایی که باعث آسیب لثه ها می شود، کم شود. به دخانیات نه بگویید. اگر سیگار می کشید یا از سایر محصولات دخانیاتی استفاده می کنید، سعی کنید ترک کنید.

در مورد غذاها و نوشیدنی های بسیار گرم یا سرد احتیاط کنید. اگر مشکل لثه دارید، ممکن است احساس راحتی بیشتری نسبت به خوردن غذاهای ولرم داشته باشید. آرامش داشته باشید. استرسی بودن سطح هورمون استرس کورتیزول را افزایش می دهد و احتمال التهاب در بدن را در لثه ها افزایش می دهد.

داروهای خانگی برای درمان عفونت لثه

داروهای خانگی راهی ارزان و مؤثر برای درمان عفونت لثه هستند. اگر درمان را در مراحل اولیه شروع کنید، معمولاً داروهای خانگی قادر به درمان لثه هستند. درمان پلاک دندان قبل از اینکه خطرساز شود، ضروری است. همچنین ممکن است دفعات و مدت زمان مسواک زدن و نخ دندان را افزایش دهید. حتی اگر داروهای خانگی حاوی مواد طبیعی باشند، نباید آنها را بلعید. همیشه محصولات با کیفیت بالا را خریداری کنید تا در داروهای خود استفاده کنید.

همچنین ایده خوبی است که آنها را در یخچال نگه دارید، به خصوص اگر در آب و هوای گرم زندگی می کنید. داروهای خانگی که در زیر توضیح داده شده است، معمولاً برای استفاده بی خطر هستند. اما در صورت بارداری، شیردهی یا هر نوع بیماری پزشکی دیگر، قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید.راگر علائم شدیدی مانند درد یا خونریزی را تجربه می کنید  یا اگر لثه شما با داروهای طبیعی بهبود نمی یابد، به پزشک یا دندانپزشک خود مراجعه کنید. در صورت عدم درمان، لثه می تواند مشکلات سلامتی جدی تری ایجاد کند.

گزینه های درمانی

قبل از رفتن به سراغ داروهای خانگی، باید اطمینان حاصل کنید که مراقبت های دهانی را به خوبی انجام می دهید. اگر به درستی از لثه ها و دندان های خود مراقبت نمی کنید، داروهای خانگی قادر به پاک کردن لثه نخواهند بود.

  • حداقل دو بار در روز دندان های خود را مسواک بزنید. در صورت امکان، بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید.
  • برای به حداکثر رساندن پتانسیل تمیز کردن، مسواک برقی را انتخاب کنید.
  • مطمئن شوید که مسواک شما موهای نرم یا فوق نرم دارد.
  • هر سه ماه مسواک خود را تعویض کنید.
  • روزانه نخ دندان بکشید.
  • از دهانشویه طبیعی استفاده کنید.
  • حداقل سالی یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • از سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو خودداری کنید.
  • قند را محدود کنید.
  • حفظ بهداشت دهان و دندان برای جلوگیری از عفونت لثه و سایر مشکلات دندانپزشکی بسیار مهم است.
  • بعد از ارزیابی بهداشت دندان خود، می توانید از آبکشی سنتی نمک استفاده کنید.

آب نمک برای لثه

نتایج یک مطالعه معتبر در سال 2016 نشان داد که استفاده از شستشوی آب نمکی می تواند در بهبود لثه های التهاب یافته  موثر باشد. نمک یک ضد عفونی کننده طبیعی است که به بدن شما کمک می کند تا خودش را بهبود ببخشد.

آب نمک ممکن است:

  • لثه های ملتهب را تسکین دهد
  • به کاهش درد کمک کند
  • باکتری ها را کاهش دهد
  • ذرات باقی مانده غذا را بردارد
  • بوی بد دهان را تسکین دهد

برای استفاده از آبکشی نمکی:

  • 1/2 تا 3/4 قاشق چایخوری نمک را به یک لیوان آب ولرم اضافه کرده و خوب مخلوط کنید.
  • محلول را تا 30 ثانیه در دهان خود بچرخانید.
  • محتویات دهان خود را تف کنید
  • دو تا سه بار در روز این عمل را تکرار کنید.

استفاده از آب نمک بیش از حد  یا زمان طولانی مدت می تواند اثرات منفی بر روی مینای دندان داشته باشد. استفاده طولانی مدت ممکن است باعث از بین رفتن دندانهای شما به دلیل خاصیت اسیدی این مخلوط شود.

گزینه های دهانشویه برای درمان لثه

اگر شستشوی آب نمکی علائم شما را تسکین نمی دهد، ممکن است وقت آن رسیده که یک دهانشویه پیشرفته تر را امتحان کنید. به یاد داشته باشید، هرگز نباید دهانشویه را بلعید. حتماً این مخلوط را بعد از چرخش در دهان خود بیرون بریزید. اگرچه دهانشویه بدون نسخه برای لثه وجود دارد اما ممکن است ابتدا بخواهید یک دهانشویه خانگی را امتحان کنید.

عفونت لثه

دهانشویه روغن لیموترش

در یکی از منابع مطالعاتی مورد تأیید سال 2015، روغن لیموترش نسبت به دهانشویه سنتی کلرهگزیدین در کاهش پلاک و لثه مؤثرتر شناخته شده است.

برای استفاده از دهانشویه لیموترش:

  • دو تا سه قطره روغن اسانس لیموترش را در یک فنجان آب رقیق کنید.
  • محلول را تا 30 ثانیه در دهان خود بچرخانید.
  • دهانشویه را بیرون بریزید.
  • دو تا سه بار در روز این عمل تکرار کنید.

استفاده از روغن لیموترش به طور کلی بی خطر است، اما بسیار قدرتمند است. همیشه از مخلوط بسیار رقیق شده شروع کنید تا باعث سوزش بیشتر لثه نشود.

دهانشویه آلوئه ورا

تحقیقات سال 2016 منبع معتبر نشان داده‌است که آلوئه ورا به همان اندازه کلرهگزیدین در کاهش پلاک و لثه مؤثر است. هر دو روش علائم را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. بر خلاف سایر گزینه های دهانشویه، آب آلوئه ورا نیازی به رقیق کردن ندارد. قبل از استفاده، اطمینان حاصل کنید که آب 100 درصد خالص است.

برای استفاده از دهانشویه آلوئه ورا:

  • 30 ثانیه آب را در دهان خود بچرخانید.
  • دهانشویه را بیرون بریزید.
  • دو تا سه بار در روز تکرار کنید.

همیشه باید آلوئه ورا را از یک منبع معتبر خریداری کنید و از هرگونه دستورالعمل روی برچسب پیروی کنید. اگر تا به حال واکنش آلرژی به آلوئه ورا داشته اید، نباید از این دهانشویه استفاده کنید.

دهانشویه روغن چای

با توجه به یک مطالعه معتبر در سال 2014، دهانشویه روغن درخت چای می تواند خونریزی لثه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

برای استفاده از دهانشویه روغن چای درختی:

  • حداکثر سه قطره روغن درخت چای را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید.
  • محلول را تا 30 ثانیه در دهان خود بچرخانید.
  • محلول را بیرون بریزید.
  • دو تا سه بار در روز تکرار کنید.

همچنین میتوانید هنگام مسواک زدن یک قطره روغن درخت چای به خمیر دندان خود اضافه کنید. وقتی برای اولین بار روغن درخت چای را امتحان میکنید، از مقدار بسیار رقیق شده آن استفاده کنید.

غلظت زیاد می تواند باعث موارد زیر شود:

  • واکنش آلرژیک
  • راش
  • سوزش ملایم

روغن درخت چای همچنین می تواند باعث تعامل با موارد زیر شود:

  • داروهای خاص
  • مکمل های غذایی
  • گیاهان
  • دهانشویه مریم گلی

محققان در یک مطالعه در سال 2015 دریافتند که دهانشویه مریم گلی تعداد باکتری های ایجاد کننده پلاک دندان را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. شرکت کنندگان در این مطالعه قادر به شستشو با محلول تا 60 ثانیه بدون تجربه هیچ گونه تحریکی بودند.

برای استفاده از دهانشویه مریم گلی:

  • 1 تا 2 فنجان آب بجوشانید.
  • 2 قاشق غذاخوری مریم گلی تازه یا 1 قاشق چایخوری مریم گلی خشک را به آب اضافه کنید.
  • بگذارید 5 تا 10 دقیقه بجوشد.
  • صاف کنید و بگذارید آب خنک شود.
  • از محلول برای شستشو دو تا سه بار در روز استفاده کنید.

مریم گلی دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است که ممکن است به بهبود لثه های متورم و درمان عفونت نیز کمک کند.

عفونت لثه

دهانشویه برگ گواوا

برگهای گواوا از مدتها پیش یک روش درمانی مؤثر برای مدیریت بهداشت دهان و دندان بوده است. چندین منبع مطالعات معتبر نشان داده اند که خاصیت ضد باکتریایی و ضد میکروبی دهانشویه برگ گواوا تأثیر مثبتی در کنترل پلاک دارد.

دهانشویه برگ گواوا همچنین ممکن است:

  • التهاب لثه را کاهش دهید.
  • درد را تسکین دهد.
  • بوی بد دهان را از بین ببرد.

برای استفاده از دهانشویه برگ گواوا:

  • پنج تا شش برگ گاو گوارا را با گندم خرد کنید.
  • برگهای خرد شده را به 1 فنجان آب جوش اضافه کنید.
  • به مدت 15 دقیقه اجازه بدهید بجوشد.
  • اجازه دهید محلول خنک شود و مقدار کمی نمک اضافه کنید.
  • دهانشویه ولرم را تا 30 ثانیه در دهان خود بچرخانید.
  • دهانشویه را بیرون بریزید.
  • دو تا سه بار در روز تکرار کنید.

گزینه های غرغره روغن برای درمان لثه

غرغره روغن روشی است که به مدت 20 الی 30 دقیقه انجام میشود و برای کاهش باکتریهای مضر، از بین بردن سموم و بهبود سلامت کلی دهان کمک میکند. غرغره کردن در سالهای اخیر در غرب محبوبیت بیشتری پیدا کرده است، اگرچه هزاران سال است که در طب آیورودا مورد استفاده قرار می گیرد.

غرغره روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی اسید لوریک است که خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی دارد. محققان در یک مطالعه 2015 معتبر تأیید کردند که استفاده از روغن نارگیل برای غرغره باعث کاهش چشمگیر پلاک و علائم لثه می شود.

غرغره روغن نارگیل همچنین ممکن است:

  • دندان های شما را سفیدتر کند.
  • نفس شما را تازه کند.
  • سردرد و تنش را تسکین دهد.
  • سینوس های شما را بهبود دهد.

برای انجام غرغره روغن نارگیل:

  • 1 تا 2 قاشق چایخوری روغن نارگیل (که در دمای اتاق مایع است) را در دهان بگذارید.
  • روغن را به مدت 20 تا 30 دقیقه در اطراف دهان خود بچرخانید. مراقب باشید که اجازه ندهید روغن به پشت گلو شما برسد.
  • بعد از اتمام زمان روغن را بیرون بریزید.
  • دهان خود را با آب بشویید.
  • آب را بیرون بریزید.
  • یک لیوان آب کامل بنوشید.
  • مسواک بزنید.

غرغره روغن برای تمرین بی خطر است. مراقب باشید مایع را نخورید، زیرا این ماده حاوی سموم و باکتریهایی است که از بافت موجود در دهان شما بیرون می آید. اشکالی ندارد که روغن را در مدت زمان کمتری چرخانید تا زمانی که بتوانید 20 دقیقه شنا را تحمل کنید. همچنین ممکن است نوشیدن دو جلسه کوتاهتر در روز مفید باشد.

عفونت لثه

غرغره روغن آریامدی

روغن Arimedadi به عنوان منبع معتبر برای مهار رشد پلاک و بهبود علائم لثه عنوان داده شده است.

این روغن همچنین ممکن است:

  • دندان ها و لثه ها را تقویت کند
  • تورم را کاهش دهد
  • زخم های دهان را بهبود بخشد
  • درد را تسکین دهد

برای انجام غرغره روغن آریامدی از روش زیر استفاده کنید:

  • 1 تا 2 قاشق چایخوری روغن را داخل دهان خود بگذارید.
  • روغن را به مدت 20 تا 30 دقیقه در اطراف دهان خود بپیچانید. مراقب باشید که روغن را قورت ندهید.
  • بعد از اتمام زمان روغن را بیرون بریزید.
  • دهان خود را با آب بشویید.
  • آب را بیرون بریزید.
  • یک لیوان آب کامل بنوشید.
  • مسواک بزنید.

در صورت ابتلا به سینوزیت نباید از این روغن استفاده کنید.


بیشتر بخوانید: آفت دهان؛ بهترین روش های درمان آفت دهان


درمان های موضعی برای عفونت لثه

اگر دهانشویه ها کمکی نمی کند، ممکن است استفاده از یک کرم موضعی یا ژل روی لثه ها مفید باشد.

میخک

گرچه تحقیقات خاص بیشتری مورد نیاز است اما مطالعات متعددی به پتانسیل میخک برای جلوگیری از پلاک و کاهش التهاب اشاره دارد. به این دلیل است که میخک خواص ضد ویروسی و آنتی اکسیدانی دارد. همچنین ممکن است به تسکین درد کمک کند.

برای استفاده موضعی میخک:

  • حدود 1 قاشق غذاخوری میخک درون ظرفی بریزید.
  • یک توپ نخی مرطوب را درون میخکها فرو برده و آغشته کنید.
  • توپ نخی پوشیده از میخک را به آرامی روی لثه های خود بمالید.
  • بگذارید میخک ها حدود یک دقیقه روی لثه های شما بنشینند.
  • برای جمع آوری تمام میخک ها آب درون دهان خود بچرخانید.
  • آب میخک را بیرون بریزید.

نباید از میخک به مقدار زیاد یا برای مدت طولانی استفاده کنید.

ژل زردچوبه

نتایج یک منبع تحقیقاتی معتبر در سال 2015 نشان می دهد که ژل زردچوبه قادر است از پلاک دندان و عفونت لثه جلوگیری کند. این مسئله می تواند به دلیل خاصیت ضد التهابی آن باشد. زردچوبه همچنین ضد میکروبی و ضد قارچ است. این مسئله می تواند به بهبود خونریزی و قرمزی لثه ها کمک کند. ممکن است از ژل زردچوبه به عنوان یک درمان استفاده کنید. کورکومین ماده مؤثر در زردچوبه است، بنابراین ممکن است شما آن را با این عنوان خریداری کنید. اگر به زردچوبه حساسیت دارید نباید از آن استفاده کنید.

برای استفاده از ژل زردچوبه:

  • مسواک بزنید.
  • دهان را کاملاً بشویید.
  • ژل را روی لثه های خود بمالید.
  • بگذارید ژل به مدت 10 دقیقه بماند.
  • برای جمع آوری ژل، آب را در اطراف دهان خود بچرخانید.
  • آب را بیرون بریزید.
  • دو بار در روز تکرار کنید.

چه زمانی برای درمان عفونت لثه به پزشک مراجعه کنید

هرچه زودتر لثه خود را درمان کنید، احتمال بهبودی سریع و کامل شما بیشتر می شود. در صورت عدم درمان، لثه می تواند صدمات جدی به دندان شما وارد کند. همچنین می تواند منجر به سایر مشکلات سلامتی شود.

عفونت لثه

اگر علایم زیر را دارید به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کنید:

  • درد شدید دندان
  • نفس بسیار بدبو
  • لثه هایی که خونریزی زیادی دارند
  • لثه های بسیار متورم یا ملتهب

ممکن است دندانپزشک دندان های شما را تمیز کند و ممکن است شما به پریودنتیست مراجعه کنید. در بعضی موارد، آنها ممکن است دهانشویه یا آنتی بیوتیک های دارویی را تجویز کنند. متخصص بهداشت دندان می تواند به شما یاد دهد که از ابزار و محصولات دندانپزشکی برای سالم نگه داشتن لثه استفاده کنید. دندانپزشک شما همچنین ممکن است برای تمیز کردن بیشتر با شما تماس بگیرد و راهنمایی های بیشتری در مورد نحوه انجام بهداشت دهان و دندان ارائه دهد. به ندرت ممکن است عمل جراحی برای کمک به بهبود لثه لازم باشد.

برای خلاص شدن از عفونت لثه چه مدت زمان لازم است؟

انتظار دارید بعد از چند روز درمان شاهد بهبودهایی باشید اما ممکن است مدتی طول بکشد تا علائم به طور کامل از بین برود. در بیشتر موارد  عفونت لثه معمولاً طی 10 تا 14 روز از بین می رود. اگر بیماری شما جدی تر باشد، درمان آن طولانی تر خواهد بود. سلامتی دندان خود را بر عهده بگیرید تا از عود مجدد آن جلوگیری کنید. اگر شرایط پزشکی دارید که احتمال بروز عفونت لثه را بیشتر می کند با دندانپزشک خود در تماس نزدیک باشید تا  بتواند هرگونه تغییر علائم را تحت نظر داشته باشد.

نحوه جلوگیری از بازگشت عفونت لثه

برای اطمینان از بهداشت دندان، توصیه می شود حداقل سالی یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر مشکلات بهداشتی دارید که شما را در معرض ابتلا به عفونت لثه قرار می دهد، ممکن است لازم باشد بیشتر  به دندانپزشک خود مراجعه کنید. در طول روزمرگی خود حتماً: حداقل دو دقیقه هر بار و دو بار در روز مسواک بزنید. حدأقل یکبار در روز از نخ دندان استفاده کنید. یک یا دو بار در روز از دهانشویه طبیعی استفاده کنید. خوردن یک رژیم غذایی سالم سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی همچنین می تواند به جلوگیری از بیماری لثه و سایر شرایط دهان کمک کند.

عفونت لثه یک بیماری عادی است که تحت شرایط خاصی هرکسی می‌تواند به آن مبتلا شود. با بعضی از راه‌کارهای بهداشتی می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد. سعی کنید به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت بیشتری بدهید. مرتبا به پزشک مراجعه کنید. میتوانید از درمانهای خانگی پیش گیرانه نیز استفاده کنید.

اگر عفونت لثه عود کند تنها با درمان های آنتی بیوتیکی قابل درمان است. پس از آن برای جلوگیری از عفونت دوباره باید بسیار مراقب باشید. سعی کنید همیشه مسواک بزنید و به توصیه های ساده پزشکی در مورد سلامت دهان اهمیت بدهید. همین توصیه های ساده شما را از عفونت ایمن نگاه خواهد داشت.